ÖSlJ nya vändskiva - bild (Järnväg allmänt)

av Hans W, Tureberg, Thursday, November 17, 2022, 23:49 (22 dagar sedan)

I annat inlägg frågades efter ritning på ÖSlJ nya vändskiva som ansågs "unik".
Någon ritning har jag inte, men väl ett par bilder.
Skivan som kommer från Everöd har alltså försetts med två kurvspår med speciellt beräknad geometri. Avsikten är att kunna passera över skivan från anslutningsspåret till alla fyra spåren i nya fordonshallen. Detta går genom att vrida den något lite eller 180 grader.
Härigenom slipper vi tre växlar, de hade behövt vara med vinkel 1:7 och sådana har vi inte och även med så tvär vinkel hade det blivit trångt.
Vi får även en efterlängtad vändskiva som rymmer våra längsta personvagnar. Därmed kan de vändas så att solpåverkan på färgen kan fördelas mellan vagnarnas båda sidor.
[image]
Den första vagnpassagen på skivan, av våra grusvagnar för grusning av hallspår.
[image]

ÖSlJ nya vändskiva - bild

av Lennart Petersen, Friday, November 18, 2022, 03:48 (21 dagar sedan) @ Hans W

Intill att någon hittat en liknande så får vi nog betrakta den som unik och en mycket intressant lösning.

ÖSlJ nya vändskiva - bild

av Leif B, Friday, November 18, 2022, 09:35 (21 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Intill att någon hittat en liknande så får vi nog betrakta den som unik och en mycket intressant lösning.

Som Håkan Zaar nämnde finns det en liknande i Vitznau:
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Privatbahnen~RB+Rigi+Bahnen/1258444/neue-vrb-dre...
http://www.lokschau.de/ige/21-4/ta2.jpg
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Privatbahnen~RB+Rigi+Bahnen/1258444/neue-vrb-dre...

Två unika vändskivor måste väl vara dubbelt så unikt! :-P

ÖSlJ nya vändskiva - bild

av Lennart Petersen, Friday, November 18, 2022, 18:36 (21 dagar sedan) @ Leif B

Intill att någon hittat en liknande så får vi nog betrakta den som unik och en mycket intressant lösning.


Som Håkan Zaar nämnde finns det en liknande i Vitznau:
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Privatbahnen~RB+Rigi+Bahnen/1258444/neue-vrb-dre...
http://www.lokschau.de/ige/21-4/ta2.jpg
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Privatbahnen~RB+Rigi+Bahnen/1258444/neue-vrb-dre...

Två unika vändskivor måste väl vara dubbelt så unikt! :-P

Men inte för 600mm ...

ÖSlJ nya vändskiva - bild

av Håkan Zaar ⌂, Sundsvall, Friday, November 18, 2022, 19:49 (21 dagar sedan) @ Hans W

Man hade kunnat lösa det med en mindre platskrävande lösning genom att låta använda ett flexibelt spårspann.

Så kommer vi att göra i Galtström för där har vi ganska trångt.

Idén till den kommer också från rigibahn dör den lösningen används för såväl räls som kuggstång..

https://youtu.be/7fkx-SHnM50

ÖSlJ nya vändskiva - bild

av Svante Andersson, Saturday, November 19, 2022, 02:37 (20 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Nej... Rigi Bahn är inte ursprunget för denna typ av växel. Den har sina rötter i 1800-talets många gånger enkelt uppbyggda järnvägar och kallas för "Stub-switch" på klingande utrikiska. Att sedan Rigi bahn byggt densamma med kuggstång är ju bara en utveckling.

[image]

Typexempel på en trevägs "stub switch"

Och i ÖSLJs fall kan ingen mystisk växelkonstruktion i världen ta bort behovet av vändskiva. Alltså är deras konstruktion genialisk.

SA

--
Slösa inte bort din tid på att försöka bli bra på det du är dålig på

ÖSlJ nya vändskiva - bild. Släpväxel med kuggstång

av Leif B, Saturday, November 19, 2022, 16:38 (20 dagar sedan) @ Svante Andersson

I det här inlägget finns en bild av en släpväxel på Wessman-Barkens järnväg: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=269103


Tack Harald för det svenska ordet på denna typ av växel. För mig hade det gömt sig för djupt i minnesbanken.

SA

Men Rigibahn och Windhoff har ändå gjort en betydande vidareutvecklingen av den uråldriga släpväxeln när de har slopat korsningen och även lagt till kuggstången. Rigibahn är inte ensam om växeltypen, även Dolderbahn i Zürich har samma typ av växlar. Filmen visar f ö 100% av växlarna och fordonen på Dolderbahn.

Här finns en beskrivning (på tyska men med bilder) av äldre typer av kuggstångsväxlar och fördelar med den nya typen.

Ett särskilt problem för kuggstångsbanor är kuggstångens längdförändring med temperaturen. För vanlig räl kan man ju hantera det med öppna skarvar eller med dilatationsskarvar, men för kuggstången får inte kuggdelningen skilja mer än 1 mm från norm. Hur de löst detta framgår av avsnitt 6.3.

Kompakt växel

av mormorsgruvan, Saturday, November 26, 2022, 12:28 (13 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Svar på Håkan Zaars inlägg.
Det finns andra metoder för att bygga en kompakt växel. I Teknisk tidskrift 15 juli 1916 finns en fyrvägsväxel (växelförgrening till 4 spår) där rälstungernas spetsar är förskjutna med endast ett slipersavstånd. En sådan växel kräver 6 hjärtstycken.