Modell av sj T6

av Lennart Petersen, Sunday, November 20, 2022, 02:05 (495 dagar sedan) @ Henrik H

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik

Vore inte det här något för Järnvägsmuseumet ?
Med angiven längd bör det väl vara i 1/10
Och byggt av det mycket professionella Sverres.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sverres_Varv_%26_Mek._Verkstad
Det var länge tradition bland rederier att vid nytbrställnig av fartyg så beställde man också en modell från Sverres att ställa upp direktionsrummet eller där man fann det lämpligt.
Kan det ha varit tillverkaren Motala eller SNJ som beställt modellen och sedan har den på något sätt hamnat i privata händer.
Kanske inte i nivå med Jvm modeller från 20-30 tal men börr väl platsa bland de senare något enklare modellerna (som T43)
Smärre defekter går nog att åtgärda.

Låst
1270 visningar

Modell av sj T6

av Micke Carlsson, Sunday, November 20, 2022, 06:05 (494 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Antagligen Motala. Det gjordes flera modeller, SNJ:s VD Kärnekull fick en av dem och gav till barnen att leka med.

Det var inte SNJ:s lok, det bara provkördes där ett par månader 1960.

Låst
1214 visningar

Modell av sj T6

av BJ, Sunday, November 20, 2022, 12:01 (494 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vore inte det här något för Järnvägsmuseumet ?
Med angiven längd bör det väl vara i 1/10

Det är ju helt klart att denna modell skall till Järnvägsmuseum!
Skalan är troligen 1:20. T6 var 15300 mm långt vilket ger 765mm i 1:20.
BJ

Låst
1043 visningar

Modell av sj T6

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 10:21 (494 dagar sedan) @ Henrik H

Såg detta lok på Vislandaskroten i början av 1970-talet i väntan på skärbrännaren. Tror mig minnas att jag fotade detta runt 1970 om jag inte minns fel. Återkommer med exakt år när jag kollat i arkivet.
tobbe

Låst
1127 visningar

Modell av sj T6

av Legion44, Sunday, November 20, 2022, 10:36 (494 dagar sedan) @ tobbe

Kanske kan du bjuda på en bild på loket, det hade varit riktigt intressant:)

Låst
1076 visningar

Modell av sj T6

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 11:24 (494 dagar sedan) @ Legion44

Den bild jag har är fotad med min första kamera en Kodak 233 d.v.s. dåtidens kompaktkamera i format 9x9 och taget sommaren 1969 i Vislanda under överinseende av Hr Ekholm som lämnade mig och min framlidne resekamrat Weine Stenqvist för oss själva när han kollat vilka vi var att vi därefter fick ströva fritt omkring på området. Tyvärr har jag inte möjligheten att visa mina bilder på forumet vilket beklagas. Vill minnas att loket var av s.k. gasturbintyp, rätt eller fel? s.k prototypmodell. Minns att vi reste med lokaltåget Nässjö -Vislanda draget av en "träkorg" och motorvagnståget Vislanda - Karlshamn stod inne på stationen vilket jag totalt missade att fotografera.:-( :-( Kan det ha varit YBo4t eller YBo5t frågas.
tobbe

Låst
1076 visningar

Modell av sj T6

av Torbjörn Mårtensson, Sunday, November 20, 2022, 14:00 (494 dagar sedan) @ tobbe

Karlshamnståget torde med största sannolikhet bestått av en YBo5t.

Låst
1016 visningar

Modell av sj T6

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 17:44 (494 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Vill minnas att Y-tåget av minst bestod av 3 enheter varav den ena borde vara en UBFyt/YFyt och de övriga varit 2x YBo5t.
tobbe

Låst
911 visningar

Modell av sj T6

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 17:47 (494 dagar sedan) @ tobbe

Rättelse: Skall givetvis skall det stå UFyt och inget annat.
tobbe

Låst
897 visningar

Modell av sj T6

av Legion44, Sunday, November 20, 2022, 19:24 (494 dagar sedan) @ tobbe

Ok,men roligt att höra om ert besök i Vislanda. Var också en flitig besökare i Vislanda men då tidigt 80-tal tills Stena tog över.

Y-tåget till Karlshamn var då vanligtvis YBo5t men sista Märstabussarna, YBo5t 584 och 585 gjorde fortfarande sporadiska resor mellan Karlshamn-Vislanda ända till maj 1970.

Låst
856 visningar

Modell av sj T6

av Per Ljungberg, Sunday, November 20, 2022, 19:40 (494 dagar sedan) @ Henrik H

Om jag inte minns fel har jag sett detta lok i Nässjö när det kom i ett lokalgodståg från Vetlanda i början av 1960-talet. Det sas att loket var så opålitligt att det alltid behövde vara en reparatör med på loket när det var i tjänst (om jag inte blandar ihop det med det andra provloket med stort emblem i fronten). Båda loken fanns då i Nässjö. Tyvärr har jag inget foto på något av dessa lok.

Låst
955 visningar

Modell av sj T6

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 21:46 (494 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Du syftar förmodligen på T11-31 som fanns i Halmstad vid ett av våra besök därstädes avställd o ev. nedkopplad vid lokstationen tidigt 1970-tal. Har sett några foton på detta lok här på forumet tidigare.
tobbe

Låst
861 visningar

SJ litt T1 och T7...

av K Lemming, Monday, November 21, 2022, 01:18 (494 dagar sedan) @ tobbe

Du syftar förmodligen på T11-31 som fanns i Halmstad vid ett av våra besök därstädes avställd o ev. nedkopplad vid lokstationen tidigt 1970-tal. Har sett några foton på detta lok här på forumet tidigare.
tobbe

Jag tror snarare det är T7/T12 207, fd SNJ 13 som avses. Detta fanns också en tid i Nässjö.

T1/T11 30 fanns ju i Halmstad som du själv skriver.

Låst
882 visningar

SJ litt T1 och T7...

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 15:29 (493 dagar sedan) @ K Lemming

T7 användes "extremt sparsamt" vad jag förstått, lokalgodset till Malmbäck och enstaka turer till en grusgrop på sträckan Eksjö-Mariannelund någonstans. I detta forum har tidigare berättats om en ögonvittnesskildring när T7 storknar i nämnda grusgrop. Ingen reparatör tillhands.

Men T6 som ju aldrig övertogs av SJ hade "vårdbiträde" från Motala ständigt på plats i Nässjö, så jag tror att Per faktiskt menar T6.

Låst
758 visningar

SJ litt T1 och T7...

av K Lemming, Monday, November 21, 2022, 16:34 (493 dagar sedan) @ Micke Carlsson

T7 användes "extremt sparsamt" vad jag förstått, lokalgodset till Malmbäck och enstaka turer till en grusgrop på sträckan Eksjö-Mariannelund någonstans. I detta forum har tidigare berättats om en ögonvittnesskildring när T7 storknar i nämnda grusgrop. Ingen reparatör tillhands.

Men T6 som ju aldrig övertogs av SJ hade "vårdbiträde" från Motala ständigt på plats i Nässjö, så jag tror att Per faktiskt menar T6.

Ja Per menar nog T6, som ju tråden handlar om, så tolkar jag också det. Men Per skriver mot slutet "(om jag inte blandar ihop det med det andra provloket med stort emblem i fronten)". Det är detta jag tolkar som att Tobbe svarar på att det skulle varit T1 och jag då svarar att Per nog menar T7.

Låst
715 visningar

SJ litt T1 och T7...

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 16:59 (493 dagar sedan) @ K Lemming

T7 användes "extremt sparsamt" vad jag förstått, lokalgodset till Malmbäck och enstaka turer till en grusgrop på sträckan Eksjö-Mariannelund någonstans. I detta forum har tidigare berättats om en ögonvittnesskildring när T7 storknar i nämnda grusgrop. Ingen reparatör tillhands.

Men T6 som ju aldrig övertogs av SJ hade "vårdbiträde" från Motala ständigt på plats i Nässjö, så jag tror att Per faktiskt menar T6.


Ja Per menar nog T6, som ju tråden handlar om, så tolkar jag också det. Men Per skriver mot slutet "(om jag inte blandar ihop det med det andra provloket med stort emblem i fronten)". Det är detta jag tolkar som att Tobbe svarar på att det skulle varit T1 och jag då svarar att Per nog menar T7.

Till slut har alla förstått! :-) Jag håller med.

Låst
734 visningar

Modell av sj T6

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 00:59 (494 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Helt rätt, en ingenjör från Motala bodde i en husvagn nere vid stall i Nässjö. Loket gick då följande berättas med ett lokalgodståg som kom till Hultsfred och gjorde en avstickare till Målilla.

Motalaingenjören åkte alltid med, men gick på hotell Hulingens restaurang och åt lunch medan loket fortsatte till Målilla. I växlingen där brukade loket storkna, med värme- eller andra problem. Då ringde man till Hulingen och ingenjören som till dess hunnit äta färdigt. Så tog han en taxi till Målilla och återställde vad som nu behövde återställas för fortsatt drift. Sedan åkte man tillbaka till Nässjö. Likadant varje gång.

Loket ägdes ju av Motala och SJ-förares feta fingrar fick inte röra vid något tekniskt. Därav denne ingenjör. Därför gjorde man allt i sin makt för att köra sönder de båda Thermo-loken, som ju hade en svaghet i sin mekaniska kraftöverföring med en gasturbin som tog 2 minuter på sig att stanna innan körriktning kunde läggas om. Man lade om den direkt istället, "för så kan man göra på ett SJ-lok".

Berättat av en f d lokstationsföreståndare i Nässjö som på den tiden var förare på loket vid dessa Målillaresor.

Låst
810 visningar

Modell av sj T6

av Ola Almquist, Monday, November 21, 2022, 01:18 (494 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om jag inte minns fel har jag sett detta lok i Nässjö när det kom i ett lokalgodståg från Vetlanda i början av 1960-talet. Det sas att loket var så opålitligt att det alltid behövde vara en reparatör med på loket när det var i tjänst (om jag inte blandar ihop det med det andra provloket med stort emblem i fronten). Båda loken fanns då i Nässjö. Tyvärr har jag inget foto på något av dessa lok.

Just tåg till och från Vetlanda har jag inte sett något om men det är mycket troligt. Användningen till Oskarshamn finns något om i denna skrivelse från lokets första tid i Nässjö:

[image]

En tidigare tråd finns här och några bilder finns på Digitalt Museum.

Låst
852 visningar

Modell av sj T6

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 08:54 (493 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jan Lindahl har tagit en bild på loket i Åseda, finns någonstans i djupen av postvagnen...

Låst
802 visningar

Modell av sj T6

av Torbjörn Mårtensson, Monday, November 21, 2022, 07:50 (493 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Du minns säkerligen rätt. Jag har själv sett det i ett tåg på kalmarbanan.

Låst
812 visningar

Motala dieselturbinlok

av BD, Monday, November 21, 2022, 12:19 (493 dagar sedan) @ Henrik H

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Forat har en begränsning av bildstorleken på bilder som visas. Genom att högerklicka i Firefox och sedan på "Öppna bild i ny flik" blir bilden större.

Motala Verkstad sysslade på sin tid bl a med ett hemligt projekt för ubåtsmaskineri där heta gaser ska ha använts i kombination med kolv- och turbinmaskiner. Måhända var dessa lok en "spin off" av det projektet?

Låst
868 visningar

Motala dieselturbinlok

av Micke Carlsson, Monday, November 21, 2022, 14:56 (493 dagar sedan) @ BD

Ax:Johnson och/eller Nordstjernan (svårt att hålla isär dem och vem som ägde vad) ägde Hedemora, som skaffade sig licensen på Pielstick-motorer.

Pielstick ägde rättigheterna på Dr Gieslingers uppfinning av en "Thermo-pneumatisk kraftöverföring" som byggde på att luft, avgaser och vid behov bränsle leddes till en turbin ihopkopplad med växellådan som annars drevs av motorn. Det höjde verkningsgraden bortåt 5-7% jämfört med en dieselmotor utan hjälp av en sådan turbin. Med tillförsel av bränsle till turbinen erhölls en 10%-ig effektökning och turbinen arbetade helt enkelt som en jetmotor. Detta skulle endast användas vid startögonblicket för extra kraft.

Ett fartyg kom att byggas med en sådan motorkonstruktion. Att det inte blev fler berättar kanske vad man tyckte om konstruktionen. Den höll vad den lovade men komplexiteten ökade, antagligen mer än vad verkningsgradshöjningen var värd.

När Hedemora fick licensen så skickade Pielstick med Gieslinger-patentet som "bonus" ifall de ville prova. Pielstick själva kände sig väldigt klara med sina försök. Hedemora trodde uppenbarligen på idén och eftersom både Motala och Nynäsbanan ingick i ägarkoncernen så fick Nynäsbanan lov att köpa ett lok med denna motoruppsättning (SNJ 13).

T6-loket har egentligen inget med Nynäsbanan att göra annat än att det fick sin första provkörningsperiod i två månader där. SNJ ingick som sagt i ägarkoncernen och hade erfarenhet av motorkonstruktionen så det var ett lämpligt ställe att börja på.

Ur Bengt Hammars noteringar vid besök i Nynäshamn i februari 1960:

"Som det intressantaste objektet framstod givetvis det nya diesel-pneumatiska provloket från AB Motala Verkstad. Det undergår vissa prov på SNJ under februari-mars 1960 och flyttas därefter till linjen Kalmar-Nässjö. Dess maskinstyrka är 1200 hk och dess h/t 100 km/t.
Det hade fått ett mindre fel och kördes därför in på verkstaden i Nynäsgård på fredagkvällen den 19/2 efter att ha dragit tåg 3433. Reparationen utfördes lördag förmiddag och loket körde ner till Nynäshamn kl 10.30 efter 3457.

Undertecknad medföljde därvid och konstaterade god acceleration och mjuk gång. Larmet öronbedövande som alltid från dieslar. En tankvagn samt motorvagn nr 30 hade kopplats till och aldrig förr har väl gamla trotjänaren 30 fått en så snabb start. Loket är grönt-gult-rött och cirka 15,5 m långt, hjulställning Bo-Bo. Det har åsatts littera T 6 och erhåller troligtvis nr SJ 206.

Under tiden 17-20/2 har det framförts enligt nedan:

Onsdag: 3406-3457, 7044-7043
Torsdag: 3406-3457, 7044-7043, 7050-3433.
Fredag: 3406-3457, 7044-7043, 7050-3433.
Lördag: 7050-3433.

Tåg 7043 är det direktgående godståg som lördagar avgår från Älvsjö kl. 13.31 och anländer till Nynäshamn kl. 14.35. Dagarna 17-19/2 förekom lokkoppling på tåg 7044 (T2 + T6) och provloket har då fått återvända till Nynäshamn såsom ensamt lok medan T2 tagit lokalgodståget 7039. Den 18 och 19 har provloket fått ta hand om 7050, som klarerats från Nynäshamn c:a kl. 14.50, vilket förklarar att loket fick gå ensamt ned till Nynäshamn.

Lördag 13/2: 3414-3415, 3426-3431.
Måndag 15/2: 3414-3415, 3426-3431.
Tisdag 16/2: 3414-3415, 3426-3431.
"

Tågnummer som börjar på 3 är persontåg, tågnummer som börjar på 7 är godståg.
Tåg 7050 är ett tankvagnståg som ofta hade 100-120 axlar enligt uppgift. Men som ibland lika gärna kunde ha 40.

Ovanstående rapport visar i alla fall att loket var lite mer användbart än vad man får intryck av från dess tid i Nässjö. Loket gjorde samma jobb som SNJ:s egna lok vars lokgångar kunde se likadana ut. Ensamt lok Äs-Nyh var förstås just för att få sätta in loket i godståg den veckan, kan man anta. Först 7044 (som också kunde bestå av uppåt 100 axlar ibland) och sedan 7050 var det tyngsta SNJ hade att bjuda på.

Låst
814 visningar

Modell av sj T6

av Patrik Eriksson, Saturday, November 26, 2022, 11:58 (488 dagar sedan) @ BJ

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ

Jag misstänker att denna tråd har blivit lite av en boost för priset av denna modell. Hade det varit en fungerande modell i skala H0 så hade priset garanterat blivit femsiffrigt.

Låst
584 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Sunday, November 27, 2022, 03:57 (488 dagar sedan) @ BJ

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ

Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.

Låst
562 visningar

Modell av sj T6

av Björn Arvidsson, Sunday, November 27, 2022, 10:25 (487 dagar sedan) @ K Lemming

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.

Det är ingen fara och risk att samlingar hamnar på soptippen om den som har samlingen/föremålet är förutseende och skriver ett testamente. Samt även skriver och registrerar vita arkivet.

Låst
545 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Sunday, November 27, 2022, 19:38 (487 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.


Det är ingen fara och risk att samlingar hamnar på soptippen om den som har samlingen/föremålet är förutseende och skriver ett testamente. Samt även skriver och registrerar vita arkivet.

Så klart inte, men det är ju ingen garanti för att alla gör det med sina samlingar eller värdesaker.

Låst
519 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Sunday, November 27, 2022, 13:27 (487 dagar sedan) @ K Lemming

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.

Med tanke på hur lite pengar JVM anses ha så kan detta knappast vara en prioriterad utgift...

anser
Thomas K Ohlsson

Låst
551 visningar

Modell av sj T6

av Lennart Petersen, Sunday, November 27, 2022, 18:12 (487 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.


Med tanke på hur lite pengar JVM anses ha så kan detta knappast vara en prioriterad utgift...

anser
Thomas K Ohlsson

I förhållande till Jvm totala budget så är ju det här en närmast försumbar kostnad.
Det klart man inte ska slösa men i mitt tycke skulle modellen av T6 utmärkt kompletteta befintlig modellsamling.

Låst
543 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 15:00 (486 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.


Med tanke på hur lite pengar JVM anses ha så kan detta knappast vara en prioriterad utgift...

anser
Thomas K Ohlsson


I förhållande till Jvm totala budget så är ju det här en närmast försumbar kostnad.
Det klart man inte ska slösa men i mitt tycke skulle modellen av T6 utmärkt kompletteta befintlig modellsamling.

Frågan är om inte denna 'allt ska sparas'-mentalitet är en av orsakerna till JVM:s problematiska utveckling de senaste åren?

På vilket sätt är det viktigt att ha en rätt medelmåttig modell av det misslyckade T6-loket i samlingen? På vilket sätt ökar det vår historiska förståelse jämfört med foton, ritningar och tekniska beskrivningar? Inte alls är min åsikt!

'Varje förslösad skattekrona är en stöld från det arbetande folket' som Möller sa...

tycker
Thomas K Ohlsson

Låst
516 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 15:30 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.


Med tanke på hur lite pengar JVM anses ha så kan detta knappast vara en prioriterad utgift...

anser
Thomas K Ohlsson


I förhållande till Jvm totala budget så är ju det här en närmast försumbar kostnad.
Det klart man inte ska slösa men i mitt tycke skulle modellen av T6 utmärkt kompletteta befintlig modellsamling.


Frågan är om inte denna 'allt ska sparas'-mentalitet är en av orsakerna till JVM:s problematiska utveckling de senaste åren?

På vilket sätt är det viktigt att ha en rätt medelmåttig modell av det misslyckade T6-loket i samlingen? På vilket sätt ökar det vår historiska förståelse jämfört med foton, ritningar och tekniska beskrivningar? Inte alls är min åsikt!

'Varje förslösad skattekrona är en stöld från det arbetande folket' som Möller sa...

tycker
Thomas K Ohlsson

Och vad menar du med problematiska utveckling?

Ja det är ju intressant och kul för besökare på ett museum att gå och titta på ritningar och tekniska beskrivningar. :-D

Låst
508 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 16:34 (486 dagar sedan) @ K Lemming

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?


Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Låst
497 visningar

Modell av sj T6

av Micke Carlsson, Monday, November 28, 2022, 16:58 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag håller med TKO, vi behöver fundera över "verkshöjden" både beträffande kvalitet och förebild på just den här modellen. Jag hade gärna haft den hemma, men prislappen avskräcker. Så märkvärdig är den inte och 1:20-modeller av lok är inte superovanliga. Ett lokalt museum eller en entusiast djupt nere i träsket är nog rätt hemvist för en modell av ett uddalok som inte betydde något varaktigt för järnvägens utveckling. Det är dessutom inte den enda modellen av samma lok i större skala från samma tid.

Låst
517 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 20:46 (486 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag håller med TKO, vi behöver fundera över "verkshöjden" både beträffande kvalitet och förebild på just den här modellen. Jag hade gärna haft den hemma, men prislappen avskräcker. Så märkvärdig är den inte och 1:20-modeller av lok är inte superovanliga. Ett lokalt museum eller en entusiast djupt nere i träsket är nog rätt hemvist för en modell av ett uddalok som inte betydde något varaktigt för järnvägens utveckling. Det är dessutom inte den enda modellen av samma lok i större skala från samma tid.

Ok, känner du till att det finns fler exemplar av modellen från tiden den tillverkades så är denna modellen absolut inte unik. Själv har jag aldrig sett eller hört talas om någon.

Nu vet jag inte vad auktionen slutade på, länken visar inte vad slutpriset blev. Men 6000:- var den uppe i iaf, vilket jag inte tycker är extremt om man har intresse av sådana modeller. Jämför med vad ett "massproducerat" H0 lok kan kosta. Denna T6 modell är förmodligen handgjord helt och hållet.

Hade jag själv haft intresse av 1:20 modeller hade jag kunnat tänka mig att lägga 6000:- på den, men det hade varit på smärtgränsen, mycket mer hade jag inte lagt.

Låst
480 visningar

Modell av sj T6

av Micke Carlsson, Monday, November 28, 2022, 23:07 (486 dagar sedan) @ K Lemming

Jag var också sugen, men 7-8 tusen hade gjort ont om ens det hade räckt och så slipper man besväret att damma av den hela tiden. Jag har sett modeller av samma tillverkare på nära håll, de är helt ok, men värderingen 2000 som auktionskammaren gjort känns inte fel ute även om det kanske var lågt istället.

Jag skrev tidigare att direktör Kärnekull på SNJ fått en modell av loket från Motala som han gav sina barn att leka med. Det var en nästan lika detaljerad modell men gjord i ett helt trästycke. Den finns numera på ett lokalt museum.

Liknande 1:20-modeller gjorda av "Sverre" kan man råka på lite här och var, man önskar ju att de stod hemma hos en själv då men kvaliteten är inte så hög att det är värt hur mycket pengar som helst. Det går inte att jämföra med muséets 1:10-modeller, det är en helt annan klass. Modellen nedan ser ju fin ut men är bara ett plåtskal i mässing.

[image]

Låst
456 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 19:17 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?


Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO


Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.

Låst
509 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 19:29 (486 dagar sedan) @ K Lemming

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.

En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO

Låst
506 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 21:05 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.


En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

Ok, och det vet du naturligtvis att det är ett faktum att det är en av orsakerna eftersom du påstår det. Men då undrar jag fortfarande vad det har att göra med en "allt ska sparas" mentalitet som enligt dig skulle vara orsaken till att museet varit stängt så länge? Du menar alltså att JVM köpt in så mycket föremål i sin "allt ska sparas" mentalitet så att pengarna inte räckt till för att hålla museet öppet?

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Men det är tydligen god forumetik att subtilt göra sig rolig på andra skribenters bekostnad?
Väldigt snarstucken tolkning av ordet "ständigt" du har. :-D

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO

Vad är det för auktion som avslutats på Tradera där föremålet eventuellt köpts in av JVM eller eventuell donator?

Låst
476 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 21:29 (486 dagar sedan) @ K Lemming

1) Jag ber om ursäkt för att jag trodde att auktionen ägde rum på Tradera. Det är naturligtvis oförlåtligt!

2) Herr ordförande!
Jag har blott ETT yrkande:
- Streck i debatten...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Låst
461 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 22:19 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

2) Herr ordförande!
Jag har blott ETT yrkande:
- Streck i debatten...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Ja tryter dom sakliga argumenten brukar det låta så. Först bre på med påståenden och sen inte sakligt kunna backa upp faktan i dom. :-D

Låst
458 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 22:52 (486 dagar sedan) @ K Lemming

2) Herr ordförande!
Jag har blott ETT yrkande:
- Streck i debatten...

vänligen
Thomas K Ohlsson


Ja tryter dom sakliga argumenten brukar det låta så. Först bre på med påståenden och sen inte sakligt kunna backa upp faktan i dom. :-D

OK - då kör vi vidare då!

Det jag saknar i den här 'diskussionen' är ett sakligt argument för att JVM borde köpa in den lokmodell som tråden handlar om. Men det kanske kommer om vi fortsätter?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Låst
454 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Tuesday, November 29, 2022, 01:45 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

2) Herr ordförande!
Jag har blott ETT yrkande:
- Streck i debatten...

vänligen
Thomas K Ohlsson


Ja tryter dom sakliga argumenten brukar det låta så. Först bre på med påståenden och sen inte sakligt kunna backa upp faktan i dom. :-D


OK - då kör vi vidare då!

Det jag saknar i den här 'diskussionen' är ett sakligt argument för att JVM borde köpa in den lokmodell som tråden handlar om. Men det kanske kommer om vi fortsätter?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Yrkade inte du på streck i debatten? :-D

Det sakliga argumentet är att loket är en del, om än en parantes, i den svenska loktillverkningen och kan med sin udda drivlina vara intressant att visa på ett järnvägsmueum som är Sveriges Järnvägsmuseum. Då förebilden inte finns bevarat kan en lite större modell vara något att visa upp för besökare för att ge dessa en lite mer "hands on" upplevelse av hur loket såg ut än enbart foton, ritningar och tekniska beskrivningar.
Loket är en intressant del i svensk lokutveckling i mitt tycke just för att det är udda och visar på vad som prövades på under utvecklingen av motorlok hos våra svenska tillverkare.

Det jag saknar, fortfarande, är ett sakligt svar från dig vad du menar med att JVM har en "allt ska sparas" mentalitet och att detta skulle vara en delorsak till en problematisk utveckling för JVM som du menar är den långa stängningen av museet. Återigen, på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet hos JVM förklara att museet varit stängt en längre tid.

Men det är väl lättare att begära saklighet från andra än att framföra sådan själv. Så istället för att svara på tidigare efterfrågad förklaring kring hur du menar det hänger ihop i det du tidigare i tråden påstått när du nu vill köra vidare så kommer ändå ännu inget svar utan du begär istället saklighet av mig.

Låst
439 visningar

Modell av sj T6

av Lennart Petersen, Tuesday, November 29, 2022, 03:17 (486 dagar sedan) @ K Lemming

Ja eftersom fullskala originalet för länge sedan är skrotat , tillsammans med andra uddalok som T11 så bortfaller ju argumentet ”allt ska sparas” och i stället dyker en behändig modell upp. Som gjord för att ställas ut på museum och för en häpnadsväckande struntsumma.
Det rör sig ju faktiskt om en kvalitetsmodell från det berömda Sverres som gjorde åtskilliga fartygsmodeller som rederier med stolthet kunde placera t.ex i direktionsrummen. Minns att Johnson hade ett fartyg i ett skyltfönster vid Stureplan.

Om Jvm ekonomi kan väl sägas att det såg ut som en katastrof 2020. Man hade blivit inordnade under Statens maritima museer och det tidigare anslaget från staten gick nu den vägen. Normalt inga problem alls och Jvm-chefen välkomnade sammanslagningen.
Men med pandemin 2020 öppnades ett avgrundshål för organisationen när Vasavarvets jättelika publikintäckter helt försvann.
Jvm fick till stor sorg säga upp medarbetare och gå på extrem sparlåga men så småningom löste det sig med ett riktat anslag motsvarande vad man hade som egen organisation och även ombyggnad-omgestaltning av museet är finansierat.
Vad som tyvärr försvunnit är arbetet med scanning och digitalisering av foton och dokument vilket var ett arbeysmarknadsprojekt men nu ligger det i malpåse.

Låst
498 visningar

Modell av sj T6

av Björn Arvidsson, Monday, November 28, 2022, 21:50 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.


En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO

Skulle va intressant att veta hur du vet att pengarna inte räckt till för ombyggnaden.
Det jag läst om orsaken till att ombyggnaden dröj är att pengarna fastnade hos departementen när museet bytte huvudman, samt pandemin gjort sitt till med

Låst
488 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 22:03 (486 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.


En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO


Skulle va intressant att veta hur du vet att pengarna inte räckt till för ombyggnaden.
Det jag läst om orsaken till att ombyggnaden dröj är att pengarna fastnade hos departementen när museet bytte huvudman, samt pandemin gjort sitt till med

Exakt, och jag har mer än läst det, jag har även hört det av folk jag känner som jobbar åt/hos JVM. Sen har där som du skriver även varit två år av pandemi vilket TKO helt tycks ha förträngt.

Låst
472 visningar

Modell av sj T6

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 28, 2022, 22:54 (486 dagar sedan) @ K Lemming

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.


En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO


Skulle va intressant att veta hur du vet att pengarna inte räckt till för ombyggnaden.
Det jag läst om orsaken till att ombyggnaden dröj är att pengarna fastnade hos departementen när museet bytte huvudman, samt pandemin gjort sitt till med


Exakt, och jag har mer än läst det, jag har även hört det av folk jag känner som jobbar åt/hos JVM. Sen har där som du skriver även varit två år av pandemi vilket TKO helt tycks ha förträngt.

Som jag skrev - det saknades pengar. Frågor på det?

/TKO

Låst
456 visningar

Modell av sj T6

av K Lemming, Tuesday, November 29, 2022, 02:05 (486 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är väl LITE problematiskt att JVM varit stängt en längre tid?

Och på vilket sätt skulle en eventuell "allt ska sparas" mentalitet ha att göra med att museet varit stängt en längre tid? Har du ens informerat dig om orsakerna bakom museets långvariga stängning?

Men det blir väl rusning när/om T6-modellen ställs ut, den är ju helt UNIK!

/TKO

Det har väl aldrig påståtts att det skulle bli nån rusning. Men vad annat än ett så korkat bemötande svar istället för något sakligt kan man förvänta sig av dig.


En av orsakerna till den långvariga stängningen är naturligtvis att pengarna inte räckt till...

För övrigt tycker jag inte att det tillhör god forumetik att ständigt komma med nedlåtande omdömen om andra skribenter.

Auktionen på tradera är nu avslutad - vi får väl se om JVM köpt in objektet. Eller om någon här förekommande skribent slagit till med avsikt att donera pjäsen till JVM?

/TKO


Skulle va intressant att veta hur du vet att pengarna inte räckt till för ombyggnaden.
Det jag läst om orsaken till att ombyggnaden dröj är att pengarna fastnade hos departementen när museet bytte huvudman, samt pandemin gjort sitt till med


Exakt, och jag har mer än läst det, jag har även hört det av folk jag känner som jobbar åt/hos JVM. Sen har där som du skriver även varit två år av pandemi vilket TKO helt tycks ha förträngt.


Som jag skrev - det saknades pengar. Frågor på det?

/TKO

Nä du skrev:
"Frågan är om inte denna 'allt ska sparas'-mentalitet är en av orsakerna till JVM:s problematiska utveckling de senaste åren?"

Denna "problematiska utveckling" skulle då enligt dig vara att museet varit stängt en längre tid framför du i dina argument. Stängningen under en längre tid skulle alltså enligt dina påståenden berott på en "allt ska sparas" mentalitet som då skulle orsakat brist på pengar.

Så frågorna blir (fortfarande):
1. Vad är det för "allt ska sparas" mentalitet som du menar att JVM har och vad har du för belägg för detta påstående?

2. På vilket sätt skulle denna eventuella "allt ska sparas" mentalitet tagit sig uttryck för att orsaka att museet saknade pengar för att hålla museet öppet?

3. På vilket sätt har INTE museets byte av huvudman och där tillhörande departementstrul med pengarna samt precis påbörjad ombyggnad av bl.a utställningarna när en två-årig pandemi bröt ut att göra med orsaken till att museet varit stängt en längre tid?