SJK-resa Uppsala-Hallstavik 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Sunday, November 20, 2022, 16:52 (516 dagar sedan)

Börjar dessvärre börjar skymta botten i dialådorna, här är emellertid en resa jag inte i sin helhet visat tidigare.

[image]
[image]
Tidtabellen

[image]
Bild jag tidigare lagt ut på Ma-lok. Då ingen färgbild på kylvagnen i bakgrunden hade varit synlig tidigare ledde det till att den senare kom ut som H0-modell:-)

[image]
Utfärdståget ankommer Uppsala Ö från Faringe(?)

[image]
[image]
Rälsbusståg från Enköping anländer för att senare återvända från spår 7

[image]
[image]
[image]
Uppsala Ö

[image]
Bärby

[image]

[image]
[image]
[image]
Fotokörning mellan Bärby och Marielund

[image]
[image]
Marielund

[image]
Lännaholm (eller återigen Länna?)

[image]
Faringe

[image]
Stationshuset brann senare ner men återuppbyggdes, här en bild från 29 juli 2016.

[image]
[image]
[image]
[image]
Fotokörning mellan Rånäs och Rimbo, tåget var förlängt med 8 axlar samt SRJ Z4 1 mellan Faringe och Rimbo.

[image]
[image]
Fotokörning mellan Rimbo och Erken medan mörkret tränger sig på.

[image]
Det f d stationshuset i Erken

[image]
Edsbro


[image]
Fotokörning vid Ununge

[image]
Det f d stationshuset i Skebobruk

[image]
Hallstavik med buss

[image]
[image]
Tar med dessa två sista bilder från fotokörning på återvägen från Hallstavik mot Rimbo för fullständighetens skull även om kvaliteten på bilderna kan diskuteras.

[image]
Sista tidtabellsbladet

[image]
[image] [image]
Biljetter hade jag förstås också...

Lite synd att Forumet efter senaste uppgraderingen inte visar bilderna i full storlek, de lagras trots allt i den fulla storleken men kan bara ses sådan om man öppnar bilden i en ny flik.

Allt för denna gång:-)

SJK-resa Uppsala-Hallstavik 1975

av tobbe, Sunday, November 20, 2022, 17:37 (516 dagar sedan) @ sepernik

Bilden från Edsbro tycker jag att eldaren Kalle Svärd syns bredvid Gp 3132 som jag senare skulle träffa ett flertal gånger hos SKÅJ:s utfärdståg när jag som Tbfh jobbade för dem.:-)
tobbe

SJK-resa Uppsala-Hallstavik 1975 personal

av Sven A, Monday, November 21, 2022, 08:34 (515 dagar sedan) @ tobbe

Bilden från Edsbro tycker jag att eldaren Kalle Svärd syns bredvid Gp 3132 som jag senare skulle träffa ett flertal gånger hos SKÅJ:s utfärdståg när jag som Tbfh jobbade för dem.:-)
tobbe

Den Kalle Svärd som jag träffat på i ULJ sammanhang är jämngamla med mig och då torde han inte fyllt 10 år 1975...
Det kan iofs finnas fler med det namnet som var aktiva innan min tid 1981 och framåt.
Är det inte Kurt Möller eller Nils-Gunnar Ohlsson?
Enligt uppgifter i Roslagsexpressen nr 4/75 bestod lokbesättningen av lokförare Åke Jannesson, eldare Erik Wijk och som tillsyningsman (tbfh) fungerade Gösta Öberg.

SJK-resa Uppsala-Hallstavik 1975 personal

av Per Wirback, Monday, November 21, 2022, 10:26 (515 dagar sedan) @ Sven A

Bilden från Edsbro tycker jag att eldaren Kalle Svärd syns bredvid Gp 3132 som jag senare skulle träffa ett flertal gånger hos SKÅJ:s utfärdståg när jag som Tbfh jobbade för dem.:-)
tobbe


Den Kalle Svärd som jag träffat på i ULJ sammanhang är jämngamla med mig och då torde han inte fyllt 10 år 1975...
Det kan iofs finnas fler med det namnet som var aktiva innan min tid 1981 och framåt.
Är det inte Kurt Möller eller Nils-Gunnar Ohlsson?
Enligt uppgifter i Roslagsexpressen nr 4/75 bestod lokbesättningen av lokförare Åke Jannesson, eldare Erik Wijk och som tillsyningsman (tbfh) fungerade Gösta Öberg.

Nog är det Kurt Möller som syns på bilden från Edsbro. En mycket typisk Kurt pose skulle jag säga.
Visst är det väl Thorbjörn Thärnström i gränaktiga arbetskläder utanpå lokhytten på bild 6?

/Per

SJK-resa Uppsala-Hallstavik 1975

av Besc, Monday, November 21, 2022, 13:20 (515 dagar sedan) @ sepernik

Tack för ”som vanligt” en mycket fin bildserie!

Här finns en liten finess, som bör nämnas. SRJmf hade under sommaren lånat in tre personvagnar för sin sommartrafik på ULJ från RB. Dessa skulle nu återlämnas till RB, vilket skedde iom den här resan. Således gick det direkta vagnar Uppsala Ö-Hallstavik-Rimbo-Stockholm Ö denna dag.Det är de tre första personvagnarna efter Gp 3132 (efter avgång Uppsala Ö, ej BFP:n), som blev genomgående hela vägen till Stockholm Ö, efter inkoppling i pt 721 i Rimbo!
Extra kul att se när jag tillsammans med Henrik Block (syns på bild 6) och Thomas Montgomery, var de som arrangerade resan. Enligt SJK-bok nr 81, ”Tåg, järnvägar och entusiaster”, samlade resan 406 deltagare.