Sanduppvärmning i personvagnar (Järnväg allmänt)

av Fredrik Å, Thursday, November 24, 2022, 13:53 (491 dagar sedan)

Hej!

Jag heter Fredrik Åkerblom och jag jobbar som föremåls intendent på järnvägsmuseet. Jag skriver just nu min C-uppsatts i ämnet kulturvård. Efter lite arkivsökningar har jag hittat en del material som berör uppvärmningen av det första personvagnarna med sand i cylindrar. Så jag har bestämt mig för att skriva om just detta värmesystem!

Vad jag kan se så finns det inga föremål ifrån sanduppvärmningen bevarad?
Så jag tänkte väl skicka ut en liten efterlysning om det är så att någon känner till något föremål som kan vara kopplat till sanduppvärmningen i Sverige?

Eller om det är någon som eventuellt har bilder ifrån 1860-70- talet där man ser vagnarna med luckorna för cylindrarna, cylindrarna eller ugnarna i bruk?

Bifogar även lite illustrationer som fanns i arkivet.
Om någon vet något om illustrationernas ursprung får man gärna hojta till!

[image][image]

Sanduppvärmning i personvagnar

av mormorsgruvan, Friday, November 25, 2022, 07:41 (490 dagar sedan) @ Fredrik Å

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.:-(
Men jag (och troligtvis fler än jag) skulle gärna vilja ha mer information om detta värmesystem.
Hur många cylindrar fanns i varje vagn ?
Har du räknat på hur många kWh (eller kcal) det fanns i varje cylinder ?
Fanns detta uppvärmningssystem även vid CWJ, WAJ ,SWB, KHJ, NEJ, L&HJ, CHJ, YEJ och NOJ ?

P.S.
Hur fick du jobbet som intendent ? Var det många sökande ?

Sanduppvärmning i personvagnar

av Fredrik Å, Friday, November 25, 2022, 14:34 (490 dagar sedan) @ mormorsgruvan

ja det finns som sagt många frågor gällande sanduppvärmningen och förhoppningsvis får man svar på nått till slut. jag håller fortfarande på att transkribera gamla handskrivna dokument och sammanställa allt så kan i dagsläget inte ge några svar på dina frågor!