Tasslagermotorer i utlandet (Fordon: lok)
Hg-loket var ett populärt lok med tasslagermotorer, men fanns några liknande enhyttslok i andra länder ?
Fanns det tvåhyttslok med tasslagermotorer i andra länder ?
av mormorsgruvan, Friday, November 25, 2022, 07:45 (511 dagar sedan)
Hg-loket var ett populärt lok med tasslagermotorer, men fanns några liknande enhyttslok i andra länder ?
Fanns det tvåhyttslok med tasslagermotorer i andra länder ?
av Christer Brimalm, Friday, November 25, 2022, 09:53 (511 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det fanns många tvåhyttslok med sådan drivning. Välkända exempel är de tyska E 44, E 93 och E 94.
Enhyttslok har jag svårare att komma på.
E 44 i Bamberg 1972
E 94 i Würzburg 1982
Foto undertecknad
av Överkörmästaren, Friday, November 25, 2022, 11:26 (511 dagar sedan) @ Christer Brimalm
De tjeckiska/slovakiska loken typ 210 (f d 458) är väl en bra och hyfsat modern Hg-parallell.
av Harald, Friday, November 25, 2022, 17:47 (510 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det finns även ganska moderna lok med tasslager i Sverige såväl som andra länder.
https://www.jarnvag.net/lokguide/185
av Torbjörn Mårtensson, Friday, November 25, 2022, 18:43 (510 dagar sedan) @ Harald
Vad är ett tasslager?
av Harald, Friday, November 25, 2022, 20:06 (510 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson
Vad är ett tasslager?
Förklaras här: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=94738
av Anders Sandgren, Friday, November 25, 2022, 23:21 (510 dagar sedan) @ Harald
Vad är ett tasslager?
Förklaras här: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=94738
I princip är tasslager enkelt och pålitligt men fungerar inte när motorerna blir större
och tyngre då de är del av av den rörliga massan där hjul etc ingår. De första försöksloken liksom spårvagnar, Djursholmsbanan, Saltsjöbanevagnarna, HRRJs elektriska vagnpark inkl loken etc torde varit tasslagrade.
På den tiden var även kuggväxlarna en begränsande faktor varför Oa, Ob och Pa istället hade lågvarviga elmotorer och koppelstänger från motorn via blindaxel. Koppelstångsdriften behölls när kuggväxlarna blev bättre men effekterna per motor gjorde motorerna för tunga för tasslagerdrift varför man drev en blindaxel och sedan drivhjulen via koppelstänger.
När H-loken kom torde vikten per hk liksom effekten varit tillräckligt låg för att tasslager kunde användas. Däremot lok som F, Ma/Mg mfl behövde andra lösningar som då fanns att tillgå.
Sedan finns det andra nackdelar med direktdrift per axel som hur man motverkar ojämn motordrivning för att undvika slirning.
av Torbjörn Mårtensson, Saturday, November 26, 2022, 09:01 (510 dagar sedan) @ Harald
Tack!
av Överkörmästaren, Saturday, November 26, 2022, 05:11 (510 dagar sedan) @ Harald
Det finns även ganska moderna lok med tasslager i Sverige såväl som andra länder.
https://www.jarnvag.net/lokguide/185
Ja, fast här frågades det ju efter enhyttslok
Eller ja, sign ”mormorsgruvan” har iofs en vana att begära svar om allt möjligt samtidigt men jag tyckte att det fick vara nog.
IORE är ju för all del också enhyttslok ;-)
av Richard Loe, Friday, November 25, 2022, 19:15 (510 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Hg-loket var ett populärt lok med tasslagermotorer, men fanns några liknande enhyttslok i andra länder ?
Fanns det tvåhyttslok med tasslagermotorer i andra länder ?
På engelska kallas en tasslagermotor för "nose suspended axel hung traction motor". Listan över lok med sådana traktionsmotorer kan göras lång. Väldigt lång.