Tjursbo - 1972 - Växjö-Västervik (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Saturday, November 26, 2022, 18:19 (488 dagar sedan)

[img]images/uploaded/2022112617174963824a3dbafae.jpg[/img]

Lite ballast?

av Olle E, Sunday, November 27, 2022, 10:53 (487 dagar sedan) @ lars moberg

Trevlig bild, tack för den.
Ser ut att vara väldigt lite ballast när säker en tredjedel av slipern ligger i dagen. Vadan detta?

Lite ballast?

av Herbert Paalberg, Sunday, November 27, 2022, 11:26 (487 dagar sedan) @ Olle E

Trevlig bild, tack för den.
Ser ut att vara väldigt lite ballast när säker en tredjedel av slipern ligger i dagen. Vadan detta?

Det kallas för "höglyft" ;-) Det där var en vanligt syn på 3-foten när jag tjänstgjorde på smalan Vk-Vö 1979-84. Brist på grus mao, grusgropen i Spä var sedan länge ur bruk. Palle i Vika.

Lite ballast?

av Sven Bårström, Sunday, November 27, 2022, 13:30 (487 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nej, detta är inte exempel på höglyft. Vid höglyft lyfter man spåret upp mellan ett par dm och en halvmeter, t ex för att förbättra frostskyddet, profilen eller för att man behöver bättre ballast. I samband med höglyft fyller man fullt med ballast för spårets nya höjd.
Ballastbristen i bilderna från Västerviksbanan beror säkert på att man genom åren måst justera spårets höjdläge då och då ("knycklyft", nivellering eller justeringslyft), och att man klarat sig ganska lång tid utan att komplettera ballasten, vilket inte alls är ovanligt. Jag kan tänka mig att denna bana haft ganska små belastningar (huvudsakligen motorvagnstrafik) och då kan man vänta längre med att efter hand komplettera ballasten.

Sven B

Lite ballast?

av Herbert Paalberg, Sunday, November 27, 2022, 16:58 (487 dagar sedan) @ Sven Bårström

Obs, mitt inlägg med "höglyft" var lite ironi därav smileyn men det kanske inte gick hem hos alla, beklagar därför, lite skoj skadar inte i denna bisarra värld vi lever i.;-)
Palle i vika.:-D

Lite ballast?

av Sven Bårström, Sunday, November 27, 2022, 20:21 (487 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nej, lite skoj skadar verkligen inte i denna värld...
Men det är ju ett elände att min humor inte är tillräckligt högt lyft för att förstå det.
Justeringslyft räcker uppenbarligen inte. Jag får väl försöka baxa mig fram i stället. Eller också knycka på nacken av grämelse. Men alltför nivellerad ska man naturligtvis inte vara...
Sven B

NLite ballast?

av Max Goldschmidt, Monday, November 28, 2022, 14:13 (486 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Höglyft är förberedd tänkte jag när jag såg ditt inlägg. Som jag sa i en annan tråd för några veckor sedan - skämta aldrig när seriösa ämnen diskuteras. Om det ändå ska skämtas, raljeras kalla det vad du vill - skriv (ironi) eller annat som passar.
Inlägget var bra för övrigt även med skämtet!