Identifiera vagnstypen (Fordon: vagnar)

av Banvallaren, Saturday, November 26, 2022, 22:19 (510 dagar sedan)

Jag inser att det inte är mycket att gå på, men jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken typ av personvagn det är som vi ser i den här bilden. Någon här med sinne för detaljer kanske kan lista ut det trots det knappa underlaget? Bilden är tagen cirka 1905-1908 vid Hagalunds gamla station i Solna.

Jag har frågat här om loket tidigare och fått veta att det är ett littera Ke, men information om vagnen saknar jag fortfarande. Anledningen till intresset är att jag planerar att bygga ett diorama baserat på just denna scen, som lustigt nog utspelade sig alldeles bredvid huset där vi bor idag.

[image]

Identifiera vagnstypen

av Thomas Tell, Sunday, November 27, 2022, 21:45 (509 dagar sedan) @ Banvallaren

[image]

Bilden som är mycket retuscherad är ju tagen under den elektriska försöksdriften vilket förstås av att man ser kontaktledningsstolpar.
Det ser ut att vara en kort lanternin vilket betyder en tvåaxliga vagn. Då tror jag på C3c eller möjligen en BC3 vilken såg i princip likadan ut. C3d fanns ännu inte.
En möjlighet är att retuschören satt ett streck för mycket och att det är en boggivagn. Troligen Co5 i så fall.
/tell

Identifiera vagnstypen

av Mats Björkelund, Monday, November 28, 2022, 14:16 (508 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag håller på en boggivagn. Lanterninen verkar delad men taket bredvid är det inte.

/Mats B

Identifiera vagnstypen

av Niklas Bygdestam, Tuesday, November 29, 2022, 07:26 (507 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Jag håller på en boggivagn. Lanterninen verkar delad men taket bredvid är det inte.

/Mats B


Antingen har de satt ett streck för mycket på lanterninen så det blir en vagn med tvådelad lanternin, eller så stämmer lanterninen, men de skulle ha fyllt i taket vid sidan om fel, så en skarv försvunnit och två vagnstak blev ett enda tak. Men jag lutar åt att det är lanterninen som är fel. Att det är en enda vagn och att de satt ett streck för mycket på lanternin en så det blivit fel och att man tror det är två.

Även jag tror på att det är en Co5-vagn. Dessa syntes ofta i den trakten under försöksdriften för elektrifiering.

Identifiera vagnstypen

av Banvallaren, Wednesday, November 30, 2022, 13:32 (506 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tack för att ni delar med er av er kunskap. Intressant förslag att det kan vara en boggievagn. Jag har själv sett ett antal bilder som dessa där ett Qa-lok drar omkring på boogievagnar. Även om det egentligen inte bevisar något så känns det rimligt att man testkörde med snarlika vagnar som normalt användes i trafik. Vi kanske kan kalla det för en indiciekedja.

[image]
[image]

Identifiera vagnstypen

av Niklas Bygdestam, Thursday, December 01, 2022, 00:57 (505 dagar sedan) @ Banvallaren

Tack för att ni delar med er av er kunskap. Intressant förslag att det kan vara en boggievagn. Jag har själv sett ett antal bilder som dessa där ett Qa-lok drar omkring på boogievagnar. Även om det egentligen inte bevisar något så känns det rimligt att man testkörde med snarlika vagnar som normalt användes i trafik. Vi kanske kan kalla det för en indiciekedja.

[image]
[image]


Ja, det var absolut inte alls fel att tro på Co5-vagn i detta fall. Som sagt var så var vagnstypen absolut vanligt förekommande i dessa trakter under denna tid. Och retuscheringen spelade ett litet spratt här och gjorde det lite knepigt. Det var faktiskt inte helt lätt här att se om det var ett vagnstak eller två, och alla vi som försökte tvekade ju lite också.

Om vi talar om försöksdriften så fanns det till och med ett par Co5-vagnar som var ombyggda till motorvagnar. Se länk :-)

https://dms-cf-07.dimu.org/image/0231yTmSiJSr?dimension=1200x1200

Identifiera vagnstypen - C3c

av Thomas Tell, Thursday, December 01, 2022, 00:09 (505 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[image]

Om jag fyller hela skärmen med tåget tycker jag det syns tydligt att det är två vagnar och två lanterniner. Plattformstaken är ju böjda så skarven mellan dem på bilden syns inte så bra så retuchören har missat den.
/tell

Identifiera vagnstypen - C3c

av Niklas Bygdestam, Thursday, December 01, 2022, 00:49 (505 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Om jag fyller hela skärmen med tåget tycker jag det syns tydligt att det är två vagnar och två lanterniner. Plattformstaken är ju böjda så skarven mellan dem på bilden syns inte så bra så retuchören har missat den.
/tell


Jag är benägen att hålla med. Om man tittar nu noga på den förstorade versionen så ser man en liten "svacka" i taket bredvid lanterninerna och detta blir ju naturligt det avrundade plattformsstaken. Och stämmer detta, ja då håller även jag fast vid att det blir två st C3c-vagnar :-)