Lokhuset i Vojmån - 1989 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Sunday, November 27, 2022, 12:00 (506 dagar sedan)

[image]

Lokhuset i Vojmån - 1989 - Inlandsbanan

av tobbe, Wednesday, November 30, 2022, 20:57 (503 dagar sedan) @ lars moberg

Nyfiken fråga: Hur ser bangården ut idag när lokhuset är nedplockat? Har man sanerat spår 1 för jag vill minnas att stationshuset låg bortom lokhuset, eller är det spår 2 närmast fotografen?
tobbe

Lokhuset i Vojmån - 1989 - Inlandsbanan

av K Lemming, Thursday, December 01, 2022, 04:12 (502 dagar sedan) @ tobbe

Nyfiken fråga: Hur ser bangården ut idag när lokhuset är nedplockat? Har man sanerat spår 1 för jag vill minnas att stationshuset låg bortom lokhuset, eller är det spår 2 närmast fotografen?
tobbe

Stationshuset ligger bakom fotografen på samma sida bangården som lokhuset låg.

Sist jag passerade för några år sedan var där två spår på bangården. Men det är som sagt några år sedan, om sidospåret rivits sedan dess vet jag inte.

Lokhuset i Vojmån - 1989 - Inlandsbanan

av Hans XH Karlsson, Friday, December 02, 2022, 15:33 (501 dagar sedan) @ K Lemming

Nyfiken fråga: Hur ser bangården ut idag när lokhuset är nedplockat? Har man sanerat spår 1 för jag vill minnas att stationshuset låg bortom lokhuset, eller är det spår 2 närmast fotografen?

Stationshuset ligger bakom fotografen på samma sida bangården som lokhuset låg.
Sist jag passerade för några år sedan var där två spår på bangården. Men det är som sagt några år sedan, om sidospåret rivits sedan dess vet jag inte.

I Vojmån finns idag två spår. Spår 1 är sidospår och har växlar i bägge ändar. Spår 2 är huvudspåret. I södra (geografiskt västra) änden på bangården fanns det tidigare en växel i spår 1 med ett stickspår till lokhuset. Detta stickspår liksom lokhuset är rivet.