TGOJ Hg-lok? (Fordon: lok)

av Ola Ahlström, Tuesday, November 29, 2022, 20:34 (507 dagar sedan)

Vi har alla olika intresseområden och jag skulle inte bli förvånad om det finns någon som kan svara på min fråga angående TGOJ sju Hg-lok.

Loken levererades i en grön målning men blev senare ommålade i en röd/orange färg. Min fråga är när detta skede för de sju individerna, i vilken turordning ommålades dom och när?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ Hg-lok?

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, November 29, 2022, 20:47 (507 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Den enda bild jag har på ett TGOJ Hg-lok är denna. Hg 204 var på tillfälligt besök i Malmö 22/2 1966 och visserligen är bilden svart-vit men visst var den målad i grönt som jag minns det.
[image]

TGOJ Hg-lok?

av Ola Ahlström, Tuesday, November 29, 2022, 20:53 (507 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bilden glädjer mig då jag för lite av ett krig (?) mot mj-kamraterna i modelljärnvägsklubben angående TGOJ fordon. Nu har jag bildbevis på att dessa förkom i södra Sverige, söder om semaforen i Eslöv, och därmed kan motivera deras närvaro på klubbanläggningen - tack!

Ola Ahlstrlm
Malmö

TGOJ Hg-lok?

av Ingemar B, Wednesday, November 30, 2022, 21:24 (506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bildbevis på TGOJ Hg i Skåne dock norr om Eslöv.
[image]
En dålig bild på Hg 203 i Hässleholm 1979, där den var stationerad ett tag.
Inte mycket på bilden som talar för Hässleholm, men höghuset i bakgrunden kanske känns igen.
Ingemar

TGOJ Hg-lok?

av Ola Ahlström, Thursday, December 01, 2022, 15:34 (505 dagar sedan) @ Ingemar B

Inte mycket på bilden som talar för Hässleholm, men höghuset i bakgrunden kanske känns igen.
Ingemar


Fick idag berättat för mig av en tidigare förare i Malmö att det var två röda/orange TGOJ Hg lok som var inlånade till Malmö på grund av lokbrist under en vinter. Ett av dessa lok, troligen det på bilden, användes för växling i Hässleholm men även för lokalgodståg i närområdet. Man lär sig hela tiden något nytt.

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ Hg-lok? Skåne

av Leif B, Thursday, December 01, 2022, 17:15 (505 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Inte mycket på bilden som talar för Hässleholm, men höghuset i bakgrunden kanske känns igen.
Ingemar

Fick idag berättat för mig av en tidigare förare i Malmö att det var två röda/orange TGOJ Hg lok som var inlånade till Malmö på grund av lokbrist under en vinter. Ett av dessa lok, troligen det på bilden, användes för växling i Hässleholm men även för lokalgodståg i närområdet. Man lär sig hela tiden något nytt.

Ola Ahlström
Malmö

Vad använde det andra till?

TGOJ Hg-lok?

av tobbe, Tuesday, November 29, 2022, 22:04 (507 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Är det inte en eller flera X4 som skymtar bakom Hg-loket? X3 fanns väl inte i Malmöområdet vill jag minnas.
tobbe

TGOJ Hg-lok?

av K Lemming, Wednesday, November 30, 2022, 02:45 (507 dagar sedan) @ tobbe

Är det inte en eller flera X4 som skymtar bakom Hg-loket? X3 fanns väl inte i Malmöområdet vill jag minnas.
tobbe

Visst är det så, både till höger om och till vänster längre bort syns Xoa4. Till vänster skymtas även vad som ser ut att kunna vara Xoa7.

TGOJ Hg-lok?

av Svante Andersson, Wednesday, November 30, 2022, 00:00 (507 dagar sedan) @ Ola Ahlström

För att göra det hela lite mer komplicerat... Hg-loken hade två olika gröna målningar under sin livstid. Målning ett hade bara gul rand längst ner på korgen medan målning två fick en till rand i höjd med lokskylten på hyttdörren. Vanlig orange är alltså den tredje målningen och den gröna som JECO gjort är den andra gröna färgsättningen. Titta på bilderna i Digitalt Museum och Lokguide på järnväg.net.

SA

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Wednesday, November 30, 2022, 10:10 (506 dagar sedan) @ Svante Andersson

För att göra det hela lite mer komplicerat... Hg-loken hade två olika gröna målningar under sin livstid. Målning ett hade bara gul rand längst ner på korgen medan målning två fick en till rand i höjd med lokskylten på hyttdörren. Vanlig orange är alltså den tredje målningen och den gröna som JECO gjort är den andra gröna färgsättningen. Titta på bilderna i Digitalt Museum och Lokguide på järnväg.net.

SA

Det är möjligen så att det är den fjärde målningen som är orange!
Mitt förslag är för TGOJ Hg lok
Målning 1. 1954. Grön med rand och vinklar i fronten i Silver.
Målning 2. ca 1955-56. Grön med randen och vinklarna i gult.
Målning 3. ca runt 1960 Grön och nu tillkommer en övre gul rand.
Målning 4. Ca 1970 + Orange med vita linjer.

Silver!
Bevisligen levererades Ma loken i första serien Gröna med silver linjer detta 1953-1954.
Detta gör att även Hg loken bör ha haft liknande färger 1954.

Det blev en debatt om dålig synbarhet beträffande Ma loken och då målades silver linjer och stora texten om i gult. Något senare tillkommer kraftigare och extra linjer i gult som de lok 408, 409 har vid leverans 1958.
BJ
[image]

TGOJ Hg-lok?

av Överkörmästaren, Wednesday, November 30, 2022, 10:19 (506 dagar sedan) @ BJ

Vad menar du med ”bevisligen” i detta fall?

Skillnaden i ljusstyrka mellan slickepinnen och linjen bevisar egentligen ingenting, det kan lika gärna vara en gul linje som är ljusare och/eller blankare än det gula på slickepinnen.

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Wednesday, November 30, 2022, 12:15 (506 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad menar du med ”bevisligen” i detta fall?

Skillnaden i ljusstyrka mellan slickepinnen och linjen bevisar egentligen ingenting, det kan lika gärna vara en gul linje som är ljusare och/eller blankare än det gula på slickepinnen.

Det gällde Ma lok. Det finns färgbild över Ma 404 som klart visar att linjer och stora texten absolut inte är gul vid leverans.
Dessutom finns text i ett nummer av Teknik för alla 1954 där det skrivs att linjer och text är i silverfärg.
BJ

När det gäller Hg loken som levereras samtidigt, så är det inte bevisat på något sätt att linjer skulle vara i silverfärg. Men det måste nog antas i vart fall!
BJ

TGOJ Hg-lok?

av Ola Ahlström, Thursday, December 01, 2022, 19:23 (505 dagar sedan) @ BJ

Hittade en tråd som handlade om TGOJ ellok. Bland annat finns här individnoteringar för Hg loken 201-207 och där finns en hel del intressanta uppgifter för tiden fram till 1959/1963.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=241371
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=241372

Bland ammat framgår att lok 204 fick 1955 4/10 Gul rand påmålad vad detta nu kan betyda? Kan det styrka teorin att loken hade silverfärgad linje vid leverans?

Vidare framgår det att lok var utlånade till SJ under perioder som kunde sträcka sig upp till ett halvår.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=241410

Dock kvarstår min ursprungliga fråga om när lokindividerna bytte färg från grön till orange och då specifikt för varje individ.

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ Hg-lok?

av Svante Andersson, Sunday, December 04, 2022, 10:28 (502 dagar sedan) @ Ola Ahlström

TGOJ lok lackades om från grönt till orange vid revisioner i andra halvan av sextiotalet och några enstaka individer i början på sjuttiotalet.
Den information du vill ha på individnivå är svårare att hitta då antagligen allt sådant material har gått till återvinning. Skulle vara om någon privatperson har för sådana anteckningar... någon av Liljebergarna kanske?

SA

TGOJ Hg-lok?

av Bo-Lennart Liljeberg, Tuesday, December 06, 2022, 05:50 (500 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej alla. Tyvärr så har inte Liljebergarna fört några noteringar av detta slag. Mina minnen från den tid jag bodde i Eskilstna är att Hg lok inte var speciellt synliga på Et, till skillnad från Ma och Bt vilka då dagligen kunde ses från vår bostad, samt Ub som var vanlig tillsammans med sin växlarvagn på stationsområdet. Själv tyckte jag inte förändringen från grönt inte var någon förbättring, men att ha koll på när specifika individer bytte skepnad har vi tyvärr inte haft.

TGOJ Hg-lok? 204 grönmålad 1970.

av S-O Johansson, Tuesday, December 06, 2022, 12:08 (500 dagar sedan) @ Bo-Lennart Liljeberg

[image]
29 juni 1970 var Hg 204 fortfarande grönmålad när det var tågmöte i Vedevåg. Ytterligare någon var fortfarande grönmålad, men vilken kan jag inte svara på nu.

TGOJ Hg-lok 1962

av Torbjörn Jansson, Saturday, December 03, 2022, 21:21 (503 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hej!
Bild från Flen den 21/8 1962, Hg 202
B[image]

TGOJ Hg-lok elektrisk utrustning

av mormorsgruvan, Wednesday, November 30, 2022, 07:49 (506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som de flesta vet fanns SJ:s Hg lok i två olika versioner. Skillnaden var hur kontaktorerna var kopplade till transformatorn. Är TGOJ loken lika med den första eller sista varianten av SJ:s Hg-lok ?

TGOJ Hg-lok elektrisk utrustning

av Jim Hansson, Thursday, December 01, 2022, 18:35 (505 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Som de flesta vet fanns SJ:s Hg lok i två olika versioner. Skillnaden var hur kontaktorerna var kopplade till transformatorn. Är TGOJ loken lika med den första eller sista varianten av SJ:s Hg-lok ?

Det är inget jag känner till något om, men kan det inte vara så att ena versionen är de från Hc till Hg konverterade?
Jim

TGOJ Hg-lok elektrisk utrustning

av Sven Bårström, Saturday, December 03, 2022, 15:18 (503 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SJ skaffade två versioner av Hg-lok, sammanlagt 56 st. Den första levererades 1947-49 (nr 654-681) och hade en effekt i huvudtransformatorn av 1000 kVA. Den andra lika stora serien (nr 758-785) från 1951 försågs med en större transformator med 1600 kVA effekt. Det föranledde vissa skillnader i uppkopplingsstegen. Jag har inte sett någon uppgift, men det skulle förvåna mig om inte de senare levererade TGOJ-loken också hade denna modernare utrustning.
Under 1950-talet gick i Borås omkring tio Hg-lok, hälften byggda 1947 och hälften 1951. De gick i gemensamma omlopp.
Sven B

TGOJ Hg-lok elektrisk utrustning

av S-O Johansson, Saturday, December 03, 2022, 20:14 (503 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det stämmer att 758-785 var annorlunda enligt handhavandeboken jag har. Där framgår inte skillnaden på huvudtransformatorerna. Det enda som visar att det skiljer åt är hänvisningar till de olika nummerserierna i handhavandeboken och att serien 758-785 är 1,6 ton tyngre. Huvudtransformatorn?
TGOJ Hg har samma vikt som 758-785 enligt SLM 1971 så TGOJ-loken måste vara av samma modell som dem.

TGOJ Hg-lok?

av johanw, Thursday, December 01, 2022, 00:05 (506 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vi har alla olika intresseområden och jag skulle inte bli förvånad om det finns någon som kan svara på min fråga angående TGOJ sju Hg-lok.

Loken levererades i en grön målning men blev senare ommålade i en röd/orange färg. Min fråga är när detta skede för de sju individerna, i vilken turordning ommålades dom och när?

Ola Ahlström
Malmö

Hej Ola, kolla dessa två bilder:

https://digitaltmuseum.se/021018038716/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Bilden är tagen i Falun (sannolikt vid lev.) Jämför linjen mot den gråa strömavtagaren. Linjen förefaller betydligt ljusare (gul).

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

På den här bilden syns det silverfärgade taket. Också här är linjen ljusare (gul).

Jag håller för osannolikt att linjering och pilar i fronten var silver, utan gula vid lev.

VH /Johan

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Thursday, December 01, 2022, 09:05 (505 dagar sedan) @ johanw

Hej Ola, kolla dessa två bilder:

https://digitaltmuseum.se/021018038716/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Bilden är tagen i Falun (sannolikt vid lev.) Jämför linjen mot den gråa strömavtagaren. Linjen förefaller betydligt ljusare (gul).

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

På den här bilden syns det silverfärgade taket. Också här är linjen ljusare (gul).

Jag håller för osannolikt att linjering och pilar i fronten var silver, utan gula vid lev.

VH /Johan

Hej
Vad jag kan se så har inte Ola nämnt något om silverfärg!
Det var nog undertecknad du avsåg svara.
Hur som.
Att gul färg ser ljusare ut än gråvit färg på svartvit bild håller jag inte med om.
Det är bara att titta på den gula färgen på framändesskärmen.
När man nu målar alla Ma lok i grönt med silverränder, varför skulle man vid samma tid måla Hg loken i grönt med gula ränder?
BJ

TGOJ Hg-lok?

av Överkörmästaren, Thursday, December 01, 2022, 18:46 (505 dagar sedan) @ BJ

Hej Ola, kolla dessa två bilder:

https://digitaltmuseum.se/021018038716/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Bilden är tagen i Falun (sannolikt vid lev.) Jämför linjen mot den gråa strömavtagaren. Linjen förefaller betydligt ljusare (gul).

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

På den här bilden syns det silverfärgade taket. Också här är linjen ljusare (gul).

Jag håller för osannolikt att linjering och pilar i fronten var silver, utan gula vid lev.

VH /Johan


Hej
Vad jag kan se så har inte Ola nämnt något om silverfärg!
Det var nog undertecknad du avsåg svara.
Hur som.
Att gul färg ser ljusare ut än gråvit färg på svartvit bild håller jag inte med om.
Det är bara att titta på den gula färgen på framändesskärmen.
När man nu målar alla Ma lok i grönt med silverränder, varför skulle man vid samma tid måla Hg loken i grönt med gula ränder?
BJ

Loket på bilden står i kraftig belysning. Ibland spelar det mer roll hur blank färgen är än vilken färg den har. Linjen längst ned som går runt hela loket ser inte likadan ut som linjerna på fronten, menar du att det också är olika färger?

Finns det några bra färgbilder på Ma-lok med silverränder?

TGOJ Hg-lok?

av Ola Almquist, Thursday, December 01, 2022, 19:43 (505 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Finns det några bra färgbilder på Ma-lok med silverränder?

Det finns en gigantisk tråd om saken här.

TGOJ Hg-lok?

av Överkörmästaren, Friday, December 02, 2022, 19:15 (504 dagar sedan) @ Ola Almquist

Finns det några bra färgbilder på Ma-lok med silverränder?


Det finns en gigantisk tråd om saken här.

Just det, den hade jag förträngt... minns nu att jag tyckte att en viss övertro på enstaka källor kunde anas i den tråden!

TGOJ Hg-lok?

av johanw, Thursday, December 01, 2022, 20:52 (505 dagar sedan) @ BJ

Hej Ola, kolla dessa två bilder:

https://digitaltmuseum.se/021018038716/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Bilden är tagen i Falun (sannolikt vid lev.) Jämför linjen mot den gråa strömavtagaren. Linjen förefaller betydligt ljusare (gul).

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

På den här bilden syns det silverfärgade taket. Också här är linjen ljusare (gul).

Jag håller för osannolikt att linjering och pilar i fronten var silver, utan gula vid lev.

VH /Johan


Hej
Vad jag kan se så har inte Ola nämnt något om silverfärg!

Ursäkta mitt ödesdigra misstag och tack för korrigeringen! Ska inte upprepas! :)

Det var nog undertecknad du avsåg svara.
Hur som.
Att gul färg ser ljusare ut än gråvit färg på svartvit bild håller jag inte med om.
Det är bara att titta på den gula färgen på framändesskärmen.

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...
Jämför istället den gula linjen på bufferten med korgens linje. Kika sen på den svarvade hjulringen och taket.

När man nu målar alla Ma lok i grönt med silverränder, varför skulle man vid samma tid måla Hg loken i grönt med gula ränder?
BJ

För att Hg var brukades mer som lokaltågs- och växellok, medan Ma gick på linjen. Hg-loket (och Ub) var därför i mer behov av signalfärger, likt dieselväxelloken, det är min teori. Bt hade ju heller inga gula linjer.
/J

TGOJ Hg-lok?

av johanw, Friday, December 02, 2022, 20:57 (504 dagar sedan) @ BJ

https://digitaltmuseum.se/021018038715/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Jämför istället den gula linjen på bufferten med korgens linje. Kika sen på den svarvade hjulringen och taket.

/J


Hjulringarna är troligen rödmålade.
BJ

Se denna bild på ett nylevererat SJ-lok:

https://digitaltmuseum.se/021018091065/statens-jarnvagar-sj-hg-775/media?slide=0

Samma utseende.

/J

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Friday, December 02, 2022, 23:18 (504 dagar sedan) @ johanw

Håller jag inte med om.
SJ loket har nog inte målade hjulringar. Helt annat "skimmer" som påminner om nysvarvat stål på bilden.
SJ och TGOJ går nog inte att jämföra på 1950 talet beträffande färgsättning.
Jag påstår inte att Hg loken har rödmålade hjulringar vid leverans, men jag tror det!
En rest från forna tider, där sprickor i materialet syntes tydligare?
BJ

TGOJ Hg-lok?

av johanw, Saturday, December 03, 2022, 09:31 (503 dagar sedan) @ BJ

Håller jag inte med om.
SJ loket har nog inte målade hjulringar. Helt annat "skimmer" som påminner om nysvarvat stål på bilden.
SJ och TGOJ går nog inte att jämföra på 1950 talet beträffande färgsättning.
Jag påstår inte att Hg loken har rödmålade hjulringar vid leverans, men jag tror det!
En rest från forna tider, där sprickor i materialet syntes tydligare?
BJ

Rätt så unikt i så fall väl, med röda hjulningar på ett ellok av svensk tillverkning. Det närmaste man kan komma i Sverige är väl HFJ-dieslarna som hade röda hjul, med de var ju tyska maskiner i std-färgsättning från Krupp.

/J

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Saturday, December 03, 2022, 10:36 (503 dagar sedan) @ johanw

Rätt så unikt i så fall väl, med röda hjulningar på ett ellok av svensk tillverkning. Det närmaste man kan komma i Sverige är väl HFJ-dieslarna som hade röda hjul, med de var ju tyska maskiner i std-färgsättning från Krupp.

/J

Det var troligen lite speciellt och då på helt nya lok.
Som jag har förstått saken, så hade NSB El 11 / 13 röda hjulringar vid leverans.
Nohabs första My lok också.
BJ
[image]

TGOJ Hg-lok?

av Max Goldschmidt, Saturday, December 03, 2022, 16:14 (503 dagar sedan) @ BJ

Påsken 1954 var sista gången jag sålde stalltips till travet vid Solvalla hållplats. Tåg 1004, före detta SWB snälltåg 3 Stockholm - Tillberga/Örebro var dubblerat med tåg 1040, som tog Ludvika-delen. 1004 tog Örebrodelen som framfördes av TGOJ Hg som var grönt med gula stafferingar. Några i silver såg jag inte. Tåget passerade sakta eftersom det låg på block efter 1040, så det fanns god tid att studera loket för första gången för mig.

TGOJ Hg-lok?

av BJ, Saturday, December 03, 2022, 18:28 (503 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Påsken 1954 var sista gången jag sålde stalltips till travet vid Solvalla hållplats. Tåg 1004, före detta SWB snälltåg 3 Stockholm - Tillberga/Örebro var dubblerat med tåg 1040, som tog Ludvika-delen. 1004 tog Örebrodelen som framfördes av TGOJ Hg som var grönt med gula stafferingar. Några i silver såg jag inte. Tåget passerade sakta eftersom det låg på block efter 1040, så det fanns god tid att studera loket för första gången för mig.

Inte konstigt att det var första gången du såg ett TGOJ Hg lok då endast 2 var levererade påsken 1954.

Intressant att du kommer ihåg färgsättningen
Betvivlar inte detta
Viker mig lite i mina antaganden och inväntar dokumentation i frågan
BJ