Ankan MÖJ (Fordon: lok)
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
av mormorsgruvan, Wednesday, November 30, 2022, 07:43 (119 dagar sedan)
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
av Överkörmästaren, Wednesday, November 30, 2022, 15:21 (118 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
Var inte Ankan en motorvagn?
av Anders Sandgren, Bredäng, Wednesday, November 30, 2022, 16:14 (118 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
Var inte Ankan en motorvagn?
Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?
av Ola Almquist, Göteborg, Wednesday, November 30, 2022, 16:21 (118 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
Var inte Ankan en motorvagn?
Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?
Vittskövle, antar jag. Öppnades 1911 om jag minns rätt.
av Anders Sandgren, Bredäng, Wednesday, November 30, 2022, 17:30 (118 dagar sedan) @ Ola Almquist
Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?
Var inte Ankan en motorvagn?
Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?
Vittskövle, antar jag. Öppnades 1911 om jag minns rätt.
Så var det. Då var de senare än Ankan. Då det vat trefas antog jag att det var tidigt.