Ankan MÖJ (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Wednesday, November 30, 2022, 07:43 (66 dagar sedan)

Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?

Ankan MÖJ

av Överkörmästaren, Wednesday, November 30, 2022, 15:21 (65 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?

Var inte Ankan en motorvagn?

Ankan MÖJ

av Anders Sandgren, Bredäng, Wednesday, November 30, 2022, 16:14 (65 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?


Var inte Ankan en motorvagn?

Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?

Ankan MÖJ

av Ola Almquist, Göteborg, Wednesday, November 30, 2022, 16:21 (65 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?


Var inte Ankan en motorvagn?


Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?

Vittskövle, antar jag. Öppnades 1911 om jag minns rätt.

Bild

Ankan MÖJ

av Anders Sandgren, Bredäng, Wednesday, November 30, 2022, 17:30 (65 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sveriges första växelströmslok(sex körläge, två motorer á 17 hk).
Är det någon som vet hur det gick till när ASEA brände upp de båda motorerna i samband med lokets provkörning ?


Var inte Ankan en motorvagn?


Dessutom hade ju de båda provloken redan rullat 1905-1908, låt vara inte svensktillverkade. Men Z-loket från ASEA fanns ju också, men det kanske var klart först 1909.
Hur var det med trefasloket på någon industribana?


Vittskövle, antar jag. Öppnades 1911 om jag minns rätt.

Bild

Så var det. Då var de senare än Ankan. Då det vat trefas antog jag att det var tidigt.