Från stadshustornet i september 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Sunday, December 04, 2022, 12:00 (502 dagar sedan)

Hittade ett par bilder från Stockholms stadshus med ett niovagnars tåg på sydgång.
Jag har inte 100% koll på när de är tagna men bilderna innan på samma rulle är tagna på lördagen den 13 september 1975 och de här är inte tagna samma dag.
Gissar därför på söndag 14 september (det syns relativt få bilar på gatorna), klockorna i Storkyrkan och Katarina kyrka samt på Katarinahissen visar på 13.25.
Jag har heller ingen notering om tågnummer eller (förstås) vilka individer som går i tåget.

[image]
[image]

En hel del förändringar i stadsbilden kan konstateras; gamla riksbanken har ännu inte blivit riksdagshus, Söderleden (Södergatan) är inte överdäckad och Slussen är inte ännu ens i tanken ombyggd.

Från stadshustornet i september 1975

av Torbjörn Mårtensson, Sunday, December 04, 2022, 15:57 (501 dagar sedan) @ sepernik

Förslagsvis rst 227 13:22 mot Malmö. AB3:an i slutet på tåget styrker att det är en söndag eftersom tåget under vintertidtabellen hade en helsingborgsdel fredagar och söndagar (dagligen under sommartidtabellen).

Från stadshustornet i september 1975

av sepernik, Sunday, December 04, 2022, 19:22 (501 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Förslagsvis rst 227 13:22 mot Malmö. AB3:an i slutet på tåget styrker att det är en söndag eftersom tåget under vintertidtabellen hade en helsingborgsdel fredagar och söndagar (dagligen under sommartidtabellen).

Tack Torbjörn:-) Efter att ha konsulterat referenslitteratur tolkar jag tågsammansättningen som:
Rc+A5+B8+RB1+B1+B1+B3+B8F+B1+AB3(?). Hur många vagnar som utgör Helsingborgsdelen är oklart för mej, destinationsskyltarna är oläsbara på diafotot.

Datum är i princip säkrat då min nästa film är tagen söndagen därpå, 21 september, nämligen på SJK-resan till Hallstavik som jag lade ut för ett par veckor sen.

Från stadshustornet i september 1975

av Thomas Tell, Monday, December 05, 2022, 00:05 (501 dagar sedan) @ sepernik

Tack Torbjörn:-) Efter att ha konsulterat referenslitteratur tolkar jag tågsammansättningen som:
Rc+A5+B8+RB1+B1+B1+B3+B8F+B1+AB3(?).

Andra vagnen har många luftigare i hitre änden och bör vara en B8B.
Någon av B1:orna borde väl vara en B5, tycker jag.

Korridorerna vända österut som sig bör, utom på sista vagnen. Möjligen på B8F:en också.
/tell

Från stadshustornet i september 1975

av sepernik, Monday, December 05, 2022, 00:36 (501 dagar sedan) @ Thomas Tell

Andra vagnen har många luftigare i hitre änden och bör vara en B8B.

Tack, det stämmer säkert.

Någon av B1:orna borde väl vara en B5, tycker jag.

Det tänkte jag också, men:
Alla tre jag bedömt som B1:or har toaletterna vända västerut.
Av de 11 fönstren mellan toalettfönstren är det tionde smalare.
På B5 är det andra fönstret av 11 som är smalare än övriga.
(Räknat från vänster till höger eller som på bilden från norr till söder).

Från Stockholms stadshustorn i september 1975

av sepernik, Sunday, December 04, 2022, 19:47 (501 dagar sedan) @ sepernik

Trots att jag nu bott i Göteborg mer än halva livet råkade jag hemfalla i gamla stockholmsfasoner - självklart finns det många andra svenska stadshus än det Ragnar Östberg ritat i Stockholm;-).

Min fru, som är infödd Göteborgare, förstod heller inte skillnaden mellan de två bilderna och tolkade min text som att stadsbildsförändringarna framgick när man jämförde de två bilderna. På motsvarande stockholmsmanér hade jag alltså tagit för givet att några förklaringar till vad bilderna föreställde inte behövdes:-(.

Den första bilden föreställer ett tåg som lämnat Stockholm C där loket strax kör upp på Riddarholmen, den andra bilden föreställer samma tåg som lämnat Riddarholmen på väg mot tunneln under Södermalm.

Från Stockholms stadshustorn i september 1975

av johanmmolin, Monday, December 05, 2022, 11:09 (501 dagar sedan) @ sepernik

Vad motiven föreställer är väl rätt självförklarande även för en icke-stockholmare! Om inte annat så ligger ju Strömma Kanals då rätt nyinköpta (1971) slup Sjöfröken väl synlig vid Klara Mälarstrand! ;-)