Storuman - 1988 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Sunday, December 04, 2022, 16:31 (506 dagar sedan)

[image]

Storuman - 1988 -

av Staffan Eriksson, Monday, December 05, 2022, 00:10 (506 dagar sedan) @ lars moberg

Där började jag mitt järnvägsintresse. Fem år gammal, 1950, och inget märkvärdigt att en liten gosse gick runt bland loken. Men man lärde sig att respektera maskinerna och mannarna. Sen blev det kaffepaus.

Stationeringsort lokförare?

av Rasmus Axelsson, Monday, December 05, 2022, 09:40 (506 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Snyggt! Hur länge var Storuman reguljär stationeringsort för lokförare?

TO Storuman

av Ulf Pålsson, Monday, December 05, 2022, 20:07 (505 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

- - - Hur länge var Storuman reguljär stationeringsort för lokförare?

Det vet jag inte, men i alla fall i mitten av 1980-talet (kanske ända till 1988 års omorganisation?) hade Statens järnvägar ett 'trafikområde Storuman' med egen chef (CTO Storuman). Det sades vara SJ:s minsta trafikområde (räknat i personal). Så länge som TO Storuman fanns kvar torde det ha funnits lokförare stationerade i Storuman, tänker jag. Det kan ju dock tänkas att lokförare förblev stationerade i Storuman även efter att TO Storuman hade blivit utraderat från organisationskartan.
/up

TO Storuman

av Överkörmästaren, Monday, December 05, 2022, 20:21 (505 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - - Hur länge var Storuman reguljär stationeringsort för lokförare?


Det vet jag inte, men i alla fall i mitten av 1980-talet (kanske ända till 1988 års omorganisation?) hade Statens järnvägar ett 'trafikområde Storuman' med egen chef (CTO Storuman). Det sades vara SJ:s minsta trafikområde (räknat i personal). Så länge som TO Storuman fanns kvar torde det ha funnits lokförare stationerade i Storuman, tänker jag. Det kan ju dock tänkas att lokförare förblev stationerade i Storuman även efter att TO Storuman hade blivit utraderat från organisationskartan.
/up

Någonstans, säkerligen i detta forum men jag kan inte hitta det nu, tror jag mig ha läst att en förare på något sätt "blev kvar" i Storuman i flera år efter det.

Undrar om inte Inlandsbanan har förare stationerade där nu förresten!

TO Storuman

av Bengt H, Monday, December 05, 2022, 22:04 (505 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Så länge som SJ körde trafiken på Inlandsbanan bör det funnits förare kvar i Storuman. Under tiden som jag var på SJ-skolan i Mjölby 1989-1991 hade vi en elfordonskurs för förare som hade gått grundutbildningen på diesel. Den kursen hade deltagare från Inlandsbanan där åtminstone någon - som jag minns det - hade placering i Arvidsjaur.

När Inlandsbanan AB tog över trafiken på banan anlitade de BK tåg som trafikentreprenör under de första åren. BK tåg tog då över personal som var placerade på Inlandsbanan. Så det var säkert förare placerade i Storuman - och troligen även i Arvidsjaur - även en tid efter att SJ hade lämnat Inlandsbanan. Trafiken på Inlandsbanan var ju under de första åren i det kommunala bolagets regi betydligt mer omfattande än vad som är fallet nu för tiden. Flera förare tjänstgjorde också på annat håll under lågsäsongen. Bland annat vet jag att det fanns förare från Inlandsbanan som bemannade den omfattande provtrafiken som kördes med Arlandatågen innan den öppnades för allmän trafik. Någon förare från Inlandsbanan tog sedan anställning hos Arlandabanan. Snacka om miljöombyte!

Stationeringsort lokförare?

av koivumaa, Tuesday, December 06, 2022, 02:11 (505 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

G Larsson hade stationering i Sum fram till pensionen 2005-7?
Der var en annan fd Sum-förare som då tog Larssons plats till dess att man flyttade tjänsten Vännäs.

Storuman - 1988 -

av Legion44, Monday, December 05, 2022, 10:43 (506 dagar sedan) @ lars moberg

Vilken härlig bild:) Jag har två frågor som jag hoppas någon kanske kunde bistå mig med. Först och främst ser jag att Y1:orna står utomhus. Men var det Storuman eller Östersunds lokstall där de helt enkelt inte fick plats i enligt någon Sveriges/Nordens Järnvägar/Svenska rälssbussar bok? Så undrar jag med om kolfickan fortfarande hade ett syfte såsom beredskapslager eller i museeisyfte?

Mvh

Storuman - 1988 -

av koivumaa, Wednesday, December 07, 2022, 23:33 (503 dagar sedan) @ Legion44

Vilken härlig bild:) Jag har två frågor som jag hoppas någon kanske kunde bistå mig med. Först och främst ser jag att Y1:orna står utomhus. Men var det Storuman eller Östersunds lokstall där de helt enkelt inte fick plats i enligt någon Sveriges/Nordens Järnvägar/Svenska rälssbussar bok? Så undrar jag med om kolfickan fortfarande hade ett syfte såsom beredskapslager eller i museeisyfte?

Mvh

I Östersund så klarade vändskivan Y1 trots dennes längd. Det var väl typ 2 vänskivor i hela landet som hade rätt storlek för Y1?
Mycket riktigt så var Y1 för långa för de vanliga stallen så till en början så stod de med nosen (och lite till) utanför stallportarna när de var inne för underhåll. Så småningom så byggde man ut stallen på flera ställen. I Östersund så förlängde man 3+1 verkstadsspår och byggde ut stallet på baksidan.

I Storuman (om jag minns rätt) så är stallet också förlängt? Där blev lösningen över skivan att man hade två spår som ”korsades” med hjälp av vänskivan. (Någon som har bild på detta?) I Arvidsjaur så är lokstallet utbyggt från baksidan från skivan sett där du kunde växla in en Y1-motorvagn.

Storuman - 1988 -

av Cargoman, Thursday, December 08, 2022, 18:56 (502 dagar sedan) @ Legion44

I början av 1980-talet körde jag Y1 Östersund-Bräcke-Långsele-Sollefteå-Långsele. Överliggning där, och dagen efter körde jag Långsele-Bräcke-Östersund.
Jag har för mig att de förlängde 2 stallplatser för att få in en Y1, men jag är lite osäker där.
Men däremot minns jag den röda tennisbollen som hängde i ett snöre längst in på stallspåret man körde in på. När bollen tog i frontrutan var jag inne, och kunde stänga stallporten.
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa!

Storuman - 1988 -

av Legion44, Thursday, December 08, 2022, 22:32 (502 dagar sedan) @ Cargoman

Vad intressant att höra från er båda och stort tack för informationen!:)

Storuman - 1988 -

av Calle Wickberg, Sunday, December 11, 2022, 20:31 (499 dagar sedan) @ Cargoman

I början av 1980-talet körde jag Y1 Östersund-Bräcke-Långsele-Sollefteå-Långsele. Överliggning där, och dagen efter körde jag Långsele-Bräcke-Östersund.
Jag har för mig att de förlängde 2 stallplatser för att få in en Y1, men jag är lite osäker där.
Men däremot minns jag den röda tennisbollen som hängde i ett snöre längst in på stallspåret man körde in på. När bollen tog i frontrutan var jag inne, och kunde stänga stallporten.
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa!

Så här löste man parkeringen i lokstallet i Storuman. Bilderna tagna den 31 januari 2010.

[image]

[image]

Som synes medger lösningen som nämnts på annan plats i tråden där spåren korsar vändskivan på olika vis att långa fordon kan passera densamma, och stallet är förlängt för att klara av Y1, men det här blev lite för långt - dock tillräckligt för att komma åt det som behövdes just denna dag...

[image]