Sb 1207 (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Monday, December 05, 2022, 07:12 (61 dagar sedan)

Vad är det för fel på detta lok ?

Sb 1207

av Anders Olsson2, Monday, December 05, 2022, 07:28 (61 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det största felet är väl att Sb 1207 aldrig existerat, åtminstone inte hos SJ.
Lok 1207 var nämligen ett F-lok.

Sb 1307

av mormorsgruvan, Monday, December 05, 2022, 10:39 (60 dagar sedan) @ Anders Olsson2
Redigerad av mormorsgruvan, Monday, December 05, 2022, 10:47

Menade Sb 1307. Användes inte i årets Jultåg. Vad är felet ?

Har detta lok använts för sovvangståg mellan Kristianstad och Karlshamn ? Mellan vilka år gick sovvagnståg mellan dessa båda städer ?

Sb 1307

av Legion44, Monday, December 05, 2022, 10:46 (60 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du får nog söka dig över sundet är jag rädd. För den maskinen återfinns väl numera i Danmark.

Sb 1307

av Hans Larsson, Monday, December 05, 2022, 12:01 (60 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det kanske är lite opassande att ge sig på järnvägshistorikerna när man inte har koll på vilket lok man frågar om. Nog om det.
Hursomhelst, Sb1307 såldes till Nordsjellands Jernbaneklub år 1989.
I byte fick SkJ S1280. Övriga detaljer kring transaktionen är för mig okända.
Loket har alltså inte gått i jultrafiken på SkJ på minst 33 år, sannolikt inte sedan 1970-talet då det användes i trafiken. Hade loket fått stå kvar och rosta under 50 år i St. Olof kan man anta att det slutat med skrotning. Nu används det av ägarna och ser ut att vara i utmärkt skick.
S1280 å andra sidan, hamnade i det nu tomma lokskjulet i St. Olof, där det stod åtminstone till vintern 2003, då det drogs till Brösarp för renovering. Det finns bilder som visar S1280 i trafik, åren 2006-2008 men jag finner inget därefter.

Sb 1307

av Lennart Petersen, Monday, December 05, 2022, 19:29 (60 dagar sedan) @ Hans Larsson

Det kanske är lite opassande att ge sig på järnvägshistorikerna när man inte har koll på vilket lok man frågar om. Nog om det.
Hursomhelst, Sb1307 såldes till Nordsjellands Jernbaneklub år 1989.
I byte fick SkJ S1280. Övriga detaljer kring transaktionen är för mig okända.
Loket har alltså inte gått i jultrafiken på SkJ på minst 33 år, sannolikt inte sedan 1970-talet då det användes i trafiken. Hade loket fått stå kvar och rosta under 50 år i St. Olof kan man anta att det slutat med skrotning. Nu används det av ägarna och ser ut att vara i utmärkt skick.
S1280 å andra sidan, hamnade i det nu tomma lokskjulet i St. Olof, där det stod åtminstone till vintern 2003, då det drogs till Brösarp för renovering. Det finns bilder som visar S1280 i trafik, åren 2006-2008 men jag finner inget därefter.

Från 1942 så var också littera S2 vilket användes åtminstone så länge SJ hade det i sin ägo.
Och ja S2 loken användes på Blekinge kustbana efter breddningen.

Sb 1307

av Anders Sandgren, Bredäng, Tuesday, December 06, 2022, 09:49 (59 dagar sedan) @ z750asn

Dålig tubsats eller något värre?
Loket är väl på papperet et Cab-forward-lok då man kunde klassa det som högerkört genom att klassa bakåt som framåt. Toppstrålkastare vid kolboxen.

Sb 1207

av Erik Andersson, Lund, Wednesday, December 07, 2022, 20:25 (58 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag skulle rekommendera att du följer gruppen "Ånglok" på facebook. Där skrivs just nu en del om Sb 1307.

Enligt vad som skrivits där har lokets sålts till en privatperson och ska ställas upp i Gedser.
Loket behöver en ny tubsats samt utbyte av alla(?) bottenringsnitar, diverse plåtjobb och en nytillverkad kolbox. Dessutom står där att det skulle behöva göras jobb på lager och ramverk.

Så vitt jag har förstått har Nordsjällands Veterantog valt att helt rikta in sig på danska lok, och jag vet att frågan om att överta loket bland annat ställdes till SkJ i våras.

Sb 1207

av MaL ⌂, Nora, Wednesday, December 07, 2022, 22:07 (58 dagar sedan) @ Erik Andersson

Jo även vi (NBVJ) var tillfrågade men tackade nej. Vår Sb 1306 hade (har) samma problem med bottenringen. Ett jobb som kräver pannlyft. Dessutom är loket rätt stelt vilket iofs kanske mer är ett problem för infrastrukturförvaltaren men ändock.
Jag vet inte varför men Sb är ingen favorit för mig, E-lokspanna med B-lokshjul...

Sb favorit

av mormorsgruvan, Saturday, December 10, 2022, 11:13 (55 dagar sedan) @ MaL

Sb/S2 var tydligen favorit i Svenska Järnvägsklubben då man just valde en Sb/S2 bland de omkring 10 loktyper som då diskuterades som lämpliga.
Loktypen ger en bra acceleration, en egenskap som är viktig, med tanke på den stora trafik som finns på många järnvägar idag. Fick en gång uppleva en imponerande start från Klampenborg. Det var därför som föreningen i Danmark ville ha en Sb/S2.

Sb favorit

av Lennart Petersen, Saturday, December 10, 2022, 23:20 (55 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Sb/S2 var tydligen favorit i Svenska Järnvägsklubben då man just valde en Sb/S2 bland de omkring 10 loktyper som då diskuterades som lämpliga.
Loktypen ger en bra acceleration, en egenskap som är viktig, med tanke på den stora trafik som finns på många järnvägar idag. Fick en gång uppleva en imponerande start från Klampenborg. Det var därför som föreningen i Danmark ville ha en Sb/S2.

Bakgrund då var att man räknade med att SJ in en framtid inte skulle kunna tillhandahålla ånglok för utflykter.
Bland alternativen fanns B och A6. men. det. ansågs att ett tanklok var att föredra eftersom det redan då börjat bli sällsynt med vändskivor.
Bland tanklok ansågs S2 ha fördelar med rätt stora förråd , sth 90 km/h och bra dragförmåga.
Av kvarvarande S2 bedömdes 1306 vara det som var i. bäst skick så till sist blev detta valet.
Köpet finansierades med en separat insamling utanför SJK vanliga budget.

Sb favorit

av tobbe, Sunday, December 11, 2022, 18:12 (54 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sb 1306 fanns i början på 1970-talet i lokstallet i Hästveda. Jag o kompisen fick då tkl att när inga tåg var i annalkande slängda sig upp på tjänstecykeln och öppnade de båda stallportarna så vi kunde fota de båda loken därstädes. Vi fick därefter då ta hand om nyckeln och låsa portarna när vi var klara och återlämna den till tkl då han blev tvungen att cykla tillbaka för nästa tågs ankomst. Ett norrgående persontåg passerade strax innan vi låste portarna och jag noterade ett antal personer i fönstren med kameror i högsta hugg. Vilken läcker syn på tågmuppar!!:-P :-P
tobbe

Sb favorit

av mormorsgruvan, Monday, December 12, 2022, 19:20 (53 dagar sedan) @ Lennart Petersen

De 10 loktyper som diskuterades inom Svenska Järnvägsklubben var B, C7, F, J, L, L5, S, S1, S2 och S8. Dessa loktyper har kolförråd som varierar mellan 2 och 6,5 ton.
Vattenförrådet varierar mellan 7 och 25 kubikmeter.

Sb 1307 - Renoverat i Danmark när?

av K Lemming, Wednesday, December 07, 2022, 23:27 (58 dagar sedan) @ Erik Andersson

Jag skulle rekommendera att du följer gruppen "Ånglok" på facebook. Där skrivs just nu en del om Sb 1307.

Enligt vad som skrivits där har lokets sålts till en privatperson och ska ställas upp i Gedser.
Loket behöver en ny tubsats samt utbyte av alla(?) bottenringsnitar, diverse plåtjobb och en nytillverkad kolbox. Dessutom står där att det skulle behöva göras jobb på lager och ramverk.

Så vitt jag har förstått har Nordsjällands Veterantog valt att helt rikta in sig på danska lok, och jag vet att frågan om att överta loket bland annat ställdes till SkJ i våras.

Men var inte loket färdigrenoverat för inte allt för länge sen, eller är det jag som missförstått/blandat ihop nåt?

Sb 1307 - Renoverat i Danmark när?

av mormorsgruvan, Saturday, December 10, 2022, 11:20 (55 dagar sedan) @ K Lemming

Renoveringen påbörjades väl år 1990.
Det fanns en bild av loket i SkJ-tidningen när det var färdigrenoverat. Tror att det var Anders Lundqvist(Svensk ånglokseldare i Danmark !) som eldade.