Motorlok - Frillsö torvmosse, Forsheda Småland (Fordon: lok)

av Marcus75, Monday, December 05, 2022, 22:43 (507 dagar sedan)

Hej,
möjligen kom mitt inlägg i fel kategori, men lyckas inte flytta den så jag länkar i denna kategori och hoppas på bättre tur med identifieringen här :)
Tack på förhand,
Marcus

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=271471#p271471

Motorlok - Frillsö torvmosse, Forsheda Småland

av Anders Sandgren, Tuesday, December 06, 2022, 09:46 (506 dagar sedan) @ Marcus75

Loket i bakgrunden tycker jag ser ut som ett Bjurström typ 3, dvs det borde vara Vk 259/1941.
[image]
Loket framför verkar vara någon form av hembygge på bildelar. Jag tycker att det har vissa likheter med loket från Vislanda MV fast med annan motor, bild finns i Svenska Industrimotorlok I, bild 40. I denna bok står dock fel tillverkningsnummer för Vk-lokomotorn, (sid 83) det står där 256 men skall vara 259 enl ovan.
HNJ-boken anger tre lokomotorer på Frillsö, Deutz, Vk, & Vislanda. Men det fanns väl en till mosse med loktrafik i Forsheda. Sedan hände det ju att man hyrde/lånade lok vid haverier och reparatoioner.

Industribaneexpertisen kan nog ha mer uppgifter..

Motorlok - Frillsö torvmosse, Forsheda Småland

av Marcus75, Tuesday, December 06, 2022, 20:56 (506 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack Anders. Fick detta bekräftat i originaltråden precis!

Men undrar över din beteckning VK i namnet. Vad betyder det?

Motorlok - Frillsö torvmosse, Forsheda Småland

av Anders Sandgren, Tuesday, December 06, 2022, 22:39 (506 dagar sedan) @ Marcus75

Tack Anders. Fick detta bekräftat i originaltråden precis!

Men undrar över din beteckning VK i namnet. Vad betyder det?

Kort för Västervik där Bjurströmslokomotorerna byggdes på företaget AB Slipmaterial.
Han hette Lambert Bjurström som konstruerade lokomotorerna på AB Slipmaterial i Västervik.
Vill man förkovra sig mer finns det en utmärkt bok i ämnet utgiven av SJKs småbaneavdelning (som senare blev Industribaneföreningen): Bjurströmlokomotorer.