Lokomotor (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Friday, December 16, 2022, 09:24 (496 dagar sedan)

En bild som saknar anteckningar.
Är den tagen på slakthusområdet i Stockholm på 60-talet?

[image]

Lokomotor

av sepernik, Friday, December 16, 2022, 10:48 (496 dagar sedan) @ Ulfe

Är den tagen på slakthusområdet i Stockholm på 60-talet?

[image]
Lokomotorn har uppenbarligen fått en uppfräschning, foto taget 28 augusti 1974, men det är väl ingen tvekan om att det är samma individ(?). Platsen ser för övrigt ut att vara exakt densamma, alltså på slakthusområdet, Stockholm-Enskede:-)

Lokomotor

av Ulfe, Friday, December 16, 2022, 13:27 (496 dagar sedan) @ sepernik

Är den tagen på slakthusområdet i Stockholm på 60-talet?

Lokomotorn har uppenbarligen fått en uppfräschning, foto taget 28 augusti 1974, men det är väl ingen tvekan om att det är samma individ(?). Platsen ser för övrigt ut att vara exakt densamma, alltså på slakthusområdet, Stockholm-Enskede:-)

Tack Per för svar och bild!
Hälsar Ulf o Björn

Lokomotor

av sepernik, Friday, December 16, 2022, 23:07 (495 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Är det det här stället?

Området är totalförändrat sedan 1974 då jag fotograferade lokomotorn.
Först var det Globen och sedan Tele2 Arena, dessutom har väl slakthusområdet kommit att få en annan användning än just slakthus. 1985 flyttade jag för övrigt från Stockholm så jag har inte kvar någon lokalförankring...
Jag blir inte riktigt klok på var gatubilden i GoogleMaps är positionerad.

[image]
Ekonomiska kartan från 1953, där jag skrivit "Trolig fotoplats" har senare byggnader uppförts vilket kan konstateras av flygbilder 1960 och 1975 på kartbild.com.
Min känsla så här 48 år senare är att det var här någonstans jag tog min bild. Kanske har Björn Elthammar bättre minne än jag;-)

Innanför 180° kurvan fanns ett inhägnat område som disponerades av SS och senare SL, bilden är inte tagen därikring.

Tror heller inte att bilden är från slutet av järnvägslinjen men tar inte gift på det.

Lokomotor

av Överkörmästaren, Saturday, December 17, 2022, 06:59 (495 dagar sedan) @ sepernik

Är det det här stället?


Området är totalförändrat sedan 1974 då jag fotograferade lokomotorn.
Först var det Globen och sedan Tele2 Arena, dessutom har väl slakthusområdet kommit att få en annan användning än just slakthus. 1985 flyttade jag för övrigt från Stockholm så jag har inte kvar någon lokalförankring...
Jag blir inte riktigt klok på var gatubilden i GoogleMaps är positionerad.

[image]
Ekonomiska kartan från 1953, där jag skrivit "Trolig fotoplats" har senare byggnader uppförts vilket kan konstateras av flygbilder 1960 och 1975 på kartbild.com.
Min känsla så här 48 år senare är att det var här någonstans jag tog min bild. Kanske har Björn Elthammar bättre minne än jag;-)

Innanför 180° kurvan fanns ett inhägnat område som disponerades av SS och senare SL, bilden är inte tagen därikring.

Tror heller inte att bilden är från slutet av järnvägslinjen men tar inte gift på det.

Så här då: https://kartor.eniro.se/m/808el

Dvs precis där du tror att det är.

Lokomotor

av sepernik, Saturday, December 17, 2022, 10:01 (495 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]
En lite dold funktion i Google Maps är att det går att vinkla upp kartbilden till en 3D-vy.
(Under knappen Lager och Mer kan man markera Globvy, sen kan man vrida upp bilden med hjälp av musen och shift-tangenten. Funkar på större orter).
Är nog ingen tvekan om att platsen nu är klarlagd, hallarna till vänster om tegelbyggnaden har byggts till efter 1974...

Lokomotor - individ?

av sepernik, Friday, December 16, 2022, 13:04 (496 dagar sedan) @ Ulfe

Hade tidigare antagit att detta var en Bjurström-Lokomotor.
Försökte nu med hjälp av SJK Småbaneavdelnings bok Bjurström-Lokomotorer (1989) se om jag kunde identifiera individen.
Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning omnämns i boken gällande två lokomotorer av Bjurströms typ 18. Dessa är större än den på bilderna i inlägget vilket gör det oklart för mej om det är en Bjurström-Lokomotor och i så fall vilken.

Enligt boken:

  • Bjurström 201 typ R18W, levererad 1937-03-03 till Helsingborg F som SJ Zs 76, sålt 1963 till Ljusne-Woxna AB och därifrån sålt 1976 till Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning (alltså senare än bilderna ovan). Sedan 1984 tillhör loket Stockholms Ånglokssällskap SÅS. (Det finns idag inte kvar i SÅS fordonsförteckning).
  • Bjurström 202 typ R18W, levererad 1937-04-19 till Göteborgs Hamnbanor som SJ Zs 77, sålt 1964 till Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning. Avställt 1977 och skrotat 1984 av Stockholms Ånglokssällskap. (SÅS fordon förr, SÅSA diesellok 5).

Den aktuella lokomotorn saknas i SÅS fordonsförteckning men förekommer på två bilder SÅS fordon förr, SÅSA diesellok 7.

Någon här på forumet kan säkert redogöra för det vidare ödet, kanske också var den kom ifrån ursprungligen?

Lokomotor - individ?

av Ola Almquist, Friday, December 16, 2022, 13:08 (496 dagar sedan) @ sepernik

Hade tidigare antagit att detta var en Bjurström-Lokomotor.
Försökte nu med hjälp av SJK Småbaneavdelnings bok Bjurström-Lokomotorer (1989) se om jag kunde identifiera individen.
Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning omnämns i boken gällande två lokomotorer av Bjurströms typ 18. Dessa är större än den på bilderna i inlägget vilket gör det oklart för mej om det är en Bjurström-Lokomotor och i så fall vilken.

Enligt boken:

  • Bjurström 201 typ R18W, levererad 1937-03-03 till Helsingborg F som SJ Zs 76, sålt 1963 till Ljusne-Woxna AB och därifrån sålt 1976 till Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning (alltså senare än bilderna ovan). Sedan 1984 tillhör loket Stockholms Ånglokssällskap SÅS. (Det finns idag inte kvar i SÅS fordonsförteckning).
  • Bjurström 202 typ R18W, levererad 1937-04-19 till Göteborgs Hamnbanor som SJ Zs 77, sålt 1964 till Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning. Avställt 1977 och skrotat 1984 av Stockholms Ånglokssällskap. (SÅS fordon förr, SÅSA diesellok 5).

Den aktuella lokomotorn saknas i SÅS fordonsförteckning men förekommer på två bilder SÅS fordon förr, SÅSA diesellok 7.

Någon här på forumet kan säkert redogöra för det vidare ödet, kanske också var den kom ifrån ursprungligen?

Nej, inte Bjurström. Bergbolagen.

Lokomotor - individ?

av janis08, Friday, December 16, 2022, 19:53 (495 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fullständigt namn Berg & Co Mek. Verkstads AB, Lindesberg. Lokets tillverkningsnummer 1709/1948; var vid tillverkningen försedd med en 80 hkr Scania dieselmotor. Loket såldes 1991 från slakthuset till Stockholms Ånglokssällskap, 2010 sålt till en privatperson i Hedemora och skrotat 2011.

Lokomotor - individ?

av sepernik, Friday, December 16, 2022, 23:10 (495 dagar sedan) @ janis08

Tack Janis!

Tillverkades lokomotorn för Stockholms Stads Slakthus- & Saluhallsförvaltning eller hade den en förhistoria innan den hamnade här?