Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl (Fordon: vagnar)

av HP, Friday, December 16, 2022, 11:19 (496 dagar sedan)

Hej!
JVM äger Oubhl med nummer 85938. Jag har en uppgift att den tillverkats av AGEVE 1958, och försöker utröna lite i godsvagnsboken...men den säger lite klurigt så här:

...168 behållarvagnar blev 1954-1959 ombyggda från littera Ou eller levererade som Oubhl...

Jag skulle önska klarhet i följande:
-Hur många vagnar byggdes om från Ou?
-Hur många nybyggdes?
-När är JVM vagn byggd? Menas 1958 byggår eller ombyggnadsår?

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl

av Ola Almquist, Friday, December 16, 2022, 12:54 (496 dagar sedan) @ HP

Enligt str 420 levererades Ou 85861 - 86003, 87024 - 87214 och Oubhl 86004 - 86023 1958.
1959 ombyggdes 14 Ou till Oubhl, 1960 26 och 1961 28 bl.a. 85938.

Nu ska jag gå och jobba men det är bara att fortsätta för den som har tid...

Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl

av Anders Jansson, Friday, December 16, 2022, 17:11 (496 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nr 85938 ombyggd från Ou till Oubhl av huvudverkstaden i Göteborg i april 1961.

Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl

av HP, Saturday, December 17, 2022, 09:49 (495 dagar sedan) @ Anders Jansson

Nr 85938 ombyggd från Ou till Oubhl av huvudverkstaden i Göteborg i april 1961.

Tack!
/HP

Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl

av Anders.k., Saturday, December 17, 2022, 16:43 (495 dagar sedan) @ HP

Nr 85938 ombyggd från Ou till Oubhl av huvudverkstaden i Göteborg i april 1961.


Tack!
/HP

Dom 5 sista vagnarna rullade för Juvel kvarnen i Göteborg-Sannegården fram till den lades ner 2001 med mjöl till diverse KF Bagerier .
Dom här fem var nog väldigt sega för det var nog väldigt många år tidigare resten försvann.

Frågan är om detta är en av dom sista fem, för jag vet inte vilka dom var ?

M.V.H Anders.k.

Bild på Oubhl

av BD, Saturday, December 17, 2022, 17:43 (495 dagar sedan) @ Anders.k.

[image]

Bilden tagen i mitten på 1990-talet. Troligen i Skellefteå.

Möjligen med mjöl till Konsum från kvarn i Göteborg.

Bild på Oubhl

av Anders.k., Saturday, December 17, 2022, 18:31 (495 dagar sedan) @ BD

Nop, vagnen står i Umeå där ett av KF bagerierna fanns

Bra bild , tack för att du visade
Mvh Anders k

Bild på Oubhl

av arjesko, Saturday, December 17, 2022, 22:58 (495 dagar sedan) @ Anders.k.

Nop, vagnen står i Umeå där ett av KF bagerierna fanns

Bra bild , tack för att du visade
Mvh Anders k

Visst är det i Umeå. Någonstans ifrån har jag fått för mig att mjölet gick till Nyåker. Minns inte varifrån jag skulle fått det ifrån men det var alltid det som kom upp i huvudet varje gång jag passerade Umeå och såg/noterade vagnarna. De lastades om där den är fotograferad. Möjligen att jag läst det på något vagnslastkort.

KF-bagerierna låg väl annars oftast vid spår så man använde Uc-/Ucs-vagnarna.

En annan mjölklassiker med udda vagnar var ju också containrarna till Örnsköldsvik som gick på de sista Lgjs741-vagnarna.

Bild på Oubhl /1966 Lbms

av BJ, Saturday, December 17, 2022, 23:20 (495 dagar sedan) @ arjesko

Göteborg september 1999.
Observera, på första bilden i bakgrunden står en nylevererad vagn avsedd för STORA container.
BJ
[image][image]
[image]

JUVEL. andra vagnar som besökte bolaget

av BJ, Saturday, December 17, 2022, 23:41 (495 dagar sedan) @ BJ

[image][image]

JUVEL. förebild

av mormorsgruvan, Sunday, December 18, 2022, 14:49 (494 dagar sedan) @ BJ

Tror istället att förebilden har varit Q14. Eller är det tvärt om, har Juvelvagnarna varit förebild för Q14 ?
Mjöl och portlandscement har väl olika densitet. Därav skillnaden i utseende.

Bild på Oubhl

av Anders.k., Saturday, December 17, 2022, 23:22 (495 dagar sedan) @ arjesko

Nop, vagnen står i Umeå där ett av KF bagerierna fanns

Bra bild , tack för att du visade
Mvh Anders k


Visst är det i Umeå. Någonstans ifrån har jag fått för mig att mjölet gick till Nyåker. Minns inte varifrån jag skulle fått det ifrån men det var alltid det som kom upp i huvudet varje gång jag passerade Umeå och såg/noterade vagnarna. De lastades om där den är fotograferad. Möjligen att jag läst det på något vagnslastkort.

KF-bagerierna låg väl annars oftast vid spår så man använde Uc-/Ucs-vagnarna.

En annan mjölklassiker med udda vagnar var ju också containrarna till Örnsköldsvik som gick på de sista Lgjs741-vagnarna.

Konsumbageriet i Umeå låg lite längre ner i kvarteret där vagnen står, på Vasagatan

Nyåker var också kund till juvel och dom tog mjöl i Uc vagnar, dock osäker om det pågick till kvarnens sista dag
Osäker dock om det pågick till kvarnens sista dag

Mvh Anders

Bild på Oubhl

av arjesko, Sunday, December 18, 2022, 15:21 (494 dagar sedan) @ Anders.k.

Konsumbageriet i Umeå låg lite längre ner i kvarteret där vagnen står, på Vasagatan

Nyåker var också kund till juvel och dom tog mjöl i Uc vagnar, dock osäker om det pågick till kvarnens sista dag
Osäker dock om det pågick till kvarnens sista dag

Mvh Anders

Nyåkers pepparkakor har ju aldrig haft spårförbindelse så Uc vore inte alltför praktisk då det krävt en extra bulkomlastning.
Lbms-vagnarna lastades om på Järnvägsallén, nedanför bron där E4 gick över bangården.
Jag minns inte heller att jag såg stora Uc/Ucs i Umeå.

Fråga om tillkomsten av vagn Oubhl

av BJ, Sunday, December 18, 2022, 10:06 (494 dagar sedan) @ Anders.k.

Nr 85938 ombyggd från Ou till Oubhl av huvudverkstaden i Göteborg i april 1961.


Tack!
/HP


Dom 5 sista vagnarna rullade för Juvel kvarnen i Göteborg-Sannegården fram till den lades ner 2001 med mjöl till diverse KF Bagerier .
Dom här fem var nog väldigt sega för det var nog väldigt många år tidigare resten försvann.

Frågan är om detta är en av dom sista fem, för jag vet inte vilka dom var ?

M.V.H Anders.k.

Lbms 21-74-411 0 088-0 och 21-74-411 0 097-1 syntes till 1999 i Göteborg.

Intressant att dessa vagnar var i trafik så sent som 2001.
Hur hanterades storbehållarna vid bagerierna vid denna tid?
Fans det fortfarande bilar som kunde hantera och transportera behållarna enskilt?
BJ

Lyftöglor

av BD, Sunday, December 18, 2022, 11:23 (494 dagar sedan) @ BJ

Intressant att dessa vagnar var i trafik så sent som 2001.
Hur hanterades storbehållarna vid bagerierna vid denna tid?
Fans det fortfarande bilar som kunde hantera och transportera behållarna enskilt?
BJ

Behållarna verkar att ha lyftöglor vilket gjorde att en vanlig bil med kran kunde hantera dem.

Lyftöglor

av BJ, Monday, December 19, 2022, 00:37 (494 dagar sedan) @ BD

Intressant att dessa vagnar var i trafik så sent som 2001.
Hur hanterades storbehållarna vid bagerierna vid denna tid?
Fans det fortfarande bilar som kunde hantera och transportera behållarna enskilt?
BJ


Behållarna verkar att ha lyftöglor vilket gjorde att en vanlig bil med kran kunde hantera dem.

Det har du rätt i!
Dessa ringar för liftkrokar fanns vid leverans av behållare.
Så man tog hänsyn till att det var svårt att placera särskilda utkörningsbilar på alla stationer.