Fråga om transformatortransportvagnen Q1 23741 (Fordon: vagnar)

av HP, Friday, December 16, 2022, 12:57 (496 dagar sedan)

Hej!
1913 skaffade SJ rubr vagn, då med litt So2, och vad jag hittat verkade den få litt Q1 1922, och blev någonstans efter 1968 ombyggd till vågjusteringsvagn.
Vagnen finns i JVM ägo idag, och det intressanta är att den anskaffades för att kunna transportera transformatorer till och från Malmbanan. Jag antar då att den kunde ta de trafos som fanns i transformatorstationerna (Vassijaure, Abisko Ö mfl) och köras in på det spår som med mycket skarp kurvradie gjorde en 90-gradersböj, så man kom med vagnen parallellt med husets långsida, och en trafo enkelt kunde lanseras ut eller in i husets portar?

Till frågorna då:

-Innan denna vagn (och dess senare byggda kompisar) blev tjänstevagn, vad var den målad i för färg? Rödbrun antar jag, för grå torde den väl blivit först när den efter 1968 blev vågjusteringsvagn?

-När togs bromshytten bort? Godsvagnsboken insinuerar 1942 (sidan 249) men syftar man på den nya vagnen eller att den togs bort på den gamla då?

-När slopades den som trafikvagn och blev tjänstevagn?

-Vem tillverkade vagnen?

Mvh Henrik R, JVM

Fråga om transformatortransportvagnen Q1 23741

av Anders Jansson, Friday, December 16, 2022, 16:58 (495 dagar sedan) @ HP

Tillverkad av CV Örebro år 1913. Knappa fem år innan CV ombildades till HVST.

Vad gäller bromskuren saknas säkra uppgifter. Ändrat retroaktivt i SJ förteckningar den 4 maj 1951 utifrån att vagnen då saknade bromskur.

Fråga om transformatortransportvagnen Q1 23741

av HP, Saturday, December 17, 2022, 09:50 (495 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tillverkad av CV Örebro år 1913. Knappa fem år innan CV ombildades till HVST.

Vad gäller bromskuren saknas säkra uppgifter. Ändrat retroaktivt i SJ förteckningar den 4 maj 1951 utifrån att vagnen då saknade bromskur.

Tack Anders!/HP

Fråga om transformatortransportvagnen Q1 23741

av Peter B, Saturday, December 17, 2022, 17:43 (494 dagar sedan) @ HP

Det var ju inte enbart vid leverans av transformatorerna till Malmbanans transformatorstationer som vagnen levererades. Jag måste fräscha upp mitt min lite grann senare. Men man flyttade också om transformatorer vid något eller några tillfällen. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm hur man gjorde. Men norra Malmbanan hade klenare transformatorer än södra Malmbanan. Södra Malmbanan fick ju omformarmatning drygt 10 år innan Norra Malmbanan. Så man flyttade de största transformatorerna dit man hade mest nytta av dem. Jag har inga bilder på transformatorskyltarna på kvarvarande transformatorer på Norra malmbanan, det skulle nog ha hjälpt till en del.

Vid ett tillfälle på 30-talet tog man även ut en transformator för att testa upplagsplatskörning och ha transformatorn på en skyddad och kamouflerad plats. Då borde Q1-vagnen ha använts.

Fråga om transformatortransportvagnen Q1 23741

av Torbjorn_Forsman, Saturday, December 17, 2022, 19:34 (494 dagar sedan) @ Peter B

Rimligtvis borde väl transformatorer ha behövt flyttas i samband med reparationer också. Även om man kanske kunde lyfta transformatorinnanmätet ur oljelådan på plats vid respektive transformatorstation, så borde det ha hänt att man fick skicka ner dem till tillverkaren vid svårare fel.