Stambanans vänner (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn Jansson, Monday, December 26, 2022, 20:54 (458 dagar sedan)

Hej!
Jag såg just en låst artikel i NT, Norrköping tidningar, med rubriken "Klenoder kan behöva skrotas när lokstallarna ska tömmas". En bild på tre Ma-lok utanför lokstallarna med föreningens ordförande Kjell Karlsson poserande på ett av dem. Jag har försökt googla på föreningens namn men det finns inga uppgifter om t ex en hemsida. Föreningen är enligt Bolagsfakta registrerat som ett bolag med namnet Sällskapet stambanans vänner med säte c/o en privatperson på Lidingö. Någon som vet något mer?
Hälsningar
Torbjörn Jansson

Stambanans vänner

av HP, Monday, December 26, 2022, 22:16 (458 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
Jag såg just en låst artikel i NT, Norrköping tidningar, med rubriken "Klenoder kan behöva skrotas när lokstallarna ska tömmas". En bild på tre Ma-lok utanför lokstallarna med föreningens ordförande Kjell Karlsson poserande på ett av dem. Jag har försökt googla på föreningens namn men det finns inga uppgifter om t ex en hemsida. Föreningen är enligt Bolagsfakta registrerat som ett bolag med namnet Sällskapet stambanans vänner med säte c/o en privatperson på Lidingö. Någon som vet något mer?
Hälsningar
Torbjörn Jansson

Så vitt jag vet är de några eldsjälar där som nog lagt ned både tid,pengar och energi på fordonen i Norrköping. De kallar sig Stambanans vänner och har (åtm innan) samma org-nr som förra föreningen Finspångs museijärnvägar.

Men på upprepad förfrågan från JVM (när Stambanans vänner frågat om ev förvärv av fordon) så har de inte kunnat uppvisa stagdar, styrelse, årsmötesprotoll eller att de är en förening som man kan lösa medlemsskap i.

Jag tror man ska se Stambanans vänner som enskild/enskilda personer som äger ett antal jvg-fordon (varav B 1366 på hembud från JVM), men som gärna utger sig i olika sammanhang för att vara en förening.

Om företrädare för SBW nu läser detta och inte håller med, får ni gärna berätta hur det annars ligger till och berätta lite om verksamheten i denna tråd. Har jag fel kommer jag efter att sett en presenterad styrelse, årsmötesprotokoll och stadgar,genast backa och be om ursäkt.

/Henrik Reuterdahl

Stambanans vänner

av Torbjörn Jansson, Monday, December 26, 2022, 22:48 (458 dagar sedan) @ HP

Intressant! Formellt registrerat som ideell förening.

Enligt Alla bolag:

SÄLLSKAPET STAMBANANS VÄNNER
Org.nr: 825002-0024


Status:
Bolaget är aktivt
Bolaget registrerat:
1987-08-13
F-Skatt:
Avregistrerad
Anledning till avregistrering:
Inkomstdekl ej lämnad
Startdatum för F-Skatt:
2014-08-21
Slutdatum för F-Skatt:
2018-03-13
Moms:
Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms:
2014-08-21
Bolagsform:
Ideella föreningar

Stambanans vänner

av HP, Monday, December 26, 2022, 23:05 (458 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Intressant! Formellt registrerat som ideell förening.

Enligt Alla bolag:

SÄLLSKAPET STAMBANANS VÄNNER
Org.nr: 825002-0024


Status:
Bolaget är aktivt
Bolaget registrerat:
1987-08-13
F-Skatt:
Avregistrerad
Anledning till avregistrering:
Inkomstdekl ej lämnad
Startdatum för F-Skatt:
2014-08-21
Slutdatum för F-Skatt:
2018-03-13
Moms:
Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms:
2014-08-21
Bolagsform:
Ideella föreningar

Men för att registrera en ideell förening - vad behövs för att visa att man faktiskt är en?/HP

Stambanans vänner

av Micke Carlsson, Tuesday, December 27, 2022, 14:00 (457 dagar sedan) @ HP

Här finns en bra sida om föreningsjuridik med mera. http://www.voluntarius.com/Det-finns-ingen-lag-om-ideella-foereningar.htm

Poängen är, att inget annat krävs än att ett antal personer bestämt att de bildat en ideell förening, och fått detta på papper, ett dokumenterat konstituerande möte där det framgår att "vi har bildat en förening". Då existerar föreningen som en juridisk person.

För att få lite fason på det hela finns det som kallas "god föreningssed" så att om inte annat utomstående kan begripa vad föreningen är och gör, men det är inget lagkrav på något sätt.

Att det är så enkelt beror på att det ska finnas en "säkerhetsventil" i samhället, det är en del av den grundlagsskyddade demokratiska friheten att organisera sig, upphovet till och hörnstenen i folkrörelsernas Sverige. Det var därför det var så traumatiskt och svårt att ta beslut om att inte tillåta föreningar med syfte att organisera eller främja terrorverksamhet, principen är att staten inte ska lägga sig i föreningarnas syften över huvud taget.

Lagen i detta fall är Regeringsformen 1974:152 2 kap 1§ "Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad [...] föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften"

En ideell förening kan därför vara oerhört skissartad, något man kan bilda på fyllan mer eller mindre i vilket syfte som helst, till främjande för ökat användande av torn och löpare i schackturneringar till exempel, och om man nedtecknar detta beslut på en servett eller baksidan av ett mjölkpaket så har föreningen i princip då fått status av juridisk person.

Men! Det betyder inte att andra för den skull är beredda att ingå avtal med denna organisation, eller har någon slags skyldighet att göra så. Lägstanivån torde väl då vara att man uppfyller Skatteverkets anvisningar som länkats till på annan plats i tråden. Det betyder fortfarande inte att det finns några garantier eller krav på att andra ska vilja ingå avtal med en. Men i och med det börjar det lossna, så att man med viss sannolikhet kan få öppna ett bankkonto osv om man nu vill ha ett sådant.

Det är med andra ord ganska kravlöst, vilket betyder att en potentiell avtalspart har väldigt svårt att peka på krav som ska vara uppfyllda med hänvisning till samhället krav. Det finns ju knappt några. Den som ställer krav måste ställa krav utifrån sina egna standarder, vilka de nu är, vilket betyder att man måste tänka efter och formulera dessa krav.

Som svar på din fråga, vad krävs för att visa att man är en ideell förening? I praktiken en papperslapp där det står "NN och XX har idag bildat en förening" - men andra kan inte kräva att få se den hur som helst, man kan liksom inte göra husrannsakan och en kladdig servett kan vara svår att tolka eller sätta "rätt" värde på. För att lösa det problemet så finns Skatteverkets råd, då har utomstående heller inga svårigheter att fastställa att en förening existerar. Den existerar ändå utan detta, men det finns då också "papper på det".

Stambanans vänner

av HP, Tuesday, December 27, 2022, 19:53 (457 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Här finns en bra sida om föreningsjuridik med mera. http://www.voluntarius.com/Det-finns-ingen-lag-om-ideella-foereningar.htm

Poängen är, att inget annat krävs än att ett antal personer bestämt att de bildat en ideell förening, och fått detta på papper, ett dokumenterat konstituerande möte där det framgår att "vi har bildat en förening". Då existerar föreningen som en juridisk person.

För att få lite fason på det hela finns det som kallas "god föreningssed" så att om inte annat utomstående kan begripa vad föreningen är och gör, men det är inget lagkrav på något sätt.

Att det är så enkelt beror på att det ska finnas en "säkerhetsventil" i samhället, det är en del av den grundlagsskyddade demokratiska friheten att organisera sig, upphovet till och hörnstenen i folkrörelsernas Sverige. Det var därför det var så traumatiskt och svårt att ta beslut om att inte tillåta föreningar med syfte att organisera eller främja terrorverksamhet, principen är att staten inte ska lägga sig i föreningarnas syften över huvud taget.

Lagen i detta fall är Regeringsformen 1974:152 2 kap 1§ "Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad [...] föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften"

En ideell förening kan därför vara oerhört skissartad, något man kan bilda på fyllan mer eller mindre i vilket syfte som helst, till främjande för ökat användande av torn och löpare i schackturneringar till exempel, och om man nedtecknar detta beslut på en servett eller baksidan av ett mjölkpaket så har föreningen i princip då fått status av juridisk person.

Men! Det betyder inte att andra för den skull är beredda att ingå avtal med denna organisation, eller har någon slags skyldighet att göra så. Lägstanivån torde väl då vara att man uppfyller Skatteverkets anvisningar som länkats till på annan plats i tråden. Det betyder fortfarande inte att det finns några garantier eller krav på att andra ska vilja ingå avtal med en. Men i och med det börjar det lossna, så att man med viss sannolikhet kan få öppna ett bankkonto osv om man nu vill ha ett sådant.

Det är med andra ord ganska kravlöst, vilket betyder att en potentiell avtalspart har väldigt svårt att peka på krav som ska vara uppfyllda med hänvisning till samhället krav. Det finns ju knappt några. Den som ställer krav måste ställa krav utifrån sina egna standarder, vilka de nu är, vilket betyder att man måste tänka efter och formulera dessa krav.

Som svar på din fråga, vad krävs för att visa att man är en ideell förening? I praktiken en papperslapp där det står "NN och XX har idag bildat en förening" - men andra kan inte kräva att få se den hur som helst, man kan liksom inte göra husrannsakan och en kladdig servett kan vara svår att tolka eller sätta "rätt" värde på. För att lösa det problemet så finns Skatteverkets råd, då har utomstående heller inga svårigheter att fastställa att en förening existerar. Den existerar ändå utan detta, men det finns då också "papper på det".

Tack för intressanta fakta och tankar.
Då tänker jag såhär...vad förväntas av en järnvägsförening för att den av oss andra ska uppfattas som "riktig" och seriös? Medlemsskap i JHRF är ju en sak. Och om inte, kanske en hemsida, kontaktvägar, styrelse, info hur man blir medlem, och ATT man kan bli det, stadgar, årmöte och regelbundba styrelsemöten?

För om staten ska ge bidrag, en förening göra ett avtal, en testamente skrivas, en gåva ges, en biljett köpas...då torde motparten vilja ha ett förtroende att det går seriöst tillväga och att bidraget/gåvan inte i praktiken går till en privatperson, som exvis rustar ett lok, och sedan säljer det med pengarna in på eget konto?

Tankar om detta?/HP

Om begreppet seriös och om avtal

av Micke Carlsson, Wednesday, December 28, 2022, 16:26 (456 dagar sedan) @ HP

Många delar i detta.

Vad "andra" uppfattar eller inte, är inte möjligt att säga. Det finns ingen "certifiering", såvida man inte tänker in fastställandet av att man är en museiorganisation i Transportstyrelsens ögon. En sådan bör ju då agera 100% enligt de krav som ställs på den typen av organisation.

Jag tänker så här: Nummer ett är verksamheten, underordnat den kommer organisationsformen.
Men organisationsformen har betydelse för avtal, bidrag, avgiftsbefrielse osv.

Du/ni som jobbar för SMTM behöver fastställa era kriterier för samverkan, och de kan inte vara beroende av vad "andra" tycker utan bygga på vad ert uppdrag är och att det inte motverkas genom de avtal ni ingår.

Ni behöver bestämma er för vilka slags organisationer ni vill samverka med. Ett utgångsläge kan ju då vara vad som menas med "god föreningssed" http://www.voluntarius.com/God-foereningssed.htm .

Här finns inga färdiga krav som ska följas utan en övergripande bedömning av att föreningen har en ledning och en demokratisk process som stämmer med denna sedvänja.

Därnäst kommer frågan om det endast är sådana organisationer ni vill samverka med, och det är det ju inte. Ni samverkar ju med företag bland annat. Det är därför jag menar att organisationsformen är underordnad.

Det ni antagligen vill, är att samverka med organisationer som har en administration och ansvarsfördelning som gör det möjligt att teckna avtal om saker, och att det finns ett ansvarstagande som känns "bra" hos avtalsparten.

Frågan om ifall bidrag hamnar i privata plånböcker kan inte vara relevant, eftersom det vore ett avsteg från vad ett avtal, t ex om bidrag, säger. Hamnar t ex pengar på fel ställe gentemot avtalets avsiktsförklaring så kräver man tillbaka dem, så som avtalet rimligen stipulerar.

Om SMTM t ex ska deponera ett fordon, så måste SMTM:s egna riktlinjer för SMTM verksamhet rimligen vara tillgodosedda hos mottagaren, annars bryter SMTM ju mot sina egna riktlinjer om man gör något som leder till avvikelser. Däremot, om det handlar om försäljning, så kan SMTM inte ha "krokar" genom tid och rum tillbaka till sina egna krav och riktlinjer eftersom äganderätten i svensk lag är ganska tydlig med att den som äger något förfogar över det, d v s bestämmer över vad som händer med det. Den som äger, den bestämmer.

Andra vet säkert bättre men jag tvivlar på att en stämning om att man inte erbjudits återköp enligt avtal verkligen skulle hålla såvida man inte inskrivit något i avtalet om typ ett vite ifall återköp inte erbjudits.


Så, i sammandrag, vad sysslar organisationen med (och det kan då gälla delar av den, inte nödvändigtvis hela), stämmer det med vad "vi själva" tycker är viktigt?

Därefter, har organisationen en struktur som gör att det är möjligt att ingå avtal med den?

Om ja på båda, då är det alltså möjligt att ingå avtal eller fördela bidrag.

Huruvida organisationen sedan är "seriös" är godtyckligheter som man inte kan sätta upp regler för utan vidare. Vad innebär seriös, är det att man badar bastu tillsammans och fungerar socialt eller är det att man gör något på ett visst sätt som tilltalar den som äger beslutsrätten om samverkan, eller handlar det om förtroende för resultat? Med hjälp av begreppet "seriös" kommer man farligt nära gränsen för vad som kallas vänskapskorruption. (favorisering av vänner i den offentliga eller privata sfären till nackdel för andra personer) https://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrens/korruption-skadar-konkurrensen/

Den frågan om vad som är att betrakta som "seriöst" studsar alltid tillbaka på frågeställaren på så vis att denne måste formulera detta utifrån sina egna betingelser. Vad har frågeställaren att leva upp till själv, och kommer detta att omhändertas eller raseras av den tänkta avtalsparten? Vad kan avtalet reglera i den vägen?

Tänk t ex att någon får ett bidrag för att rusta ett lok, och sedan säljer loket för feta pengar. Varför gav man bidraget och påverkas detta ändamål av att loket sedan säljs? Om man som bidragsgivare ser ett problem med det, så har man saker att lägga till i avtalet kring bidraget. Om bidragets syfte var att bevara loket så är det väl bevarat även efter att det sålts? Vad är då problemet?

Om bidragets syfte var att loket bevaras på ett visst sätt, ja då måste det beskrivas i villkoren för bidraget och kopplas till något slags vite om avtalet inte uppfylls. Man kan inte lägga otillräckligt formulerade avtalstexter i knäet på mottagaren att själv uppfylla några slags outtalade krav och låta det vila på en bedömning av om avtalsparten är seriös, eller ansågs vara seriös då avtalet ingicks.

Stambanans vänner

av Anders Svensson, Tuesday, January 03, 2023, 19:21 (450 dagar sedan) @ HP

...

... Medlemsskap i JHRF är ju en sak. ...

...

SBW är inte och har aldrig varit medlem i JHRF. Det har förekommit förfrågningar, men på förbundets svar att då ska stadgar, senaste verksamhetsberättelse m m sändas in tillsammans med ansökan har det inte kommit några svar... //Anders, JHRF

Stambanans vänner - Vagnarna i Lund?

av K Lemming, Tuesday, December 27, 2022, 00:21 (458 dagar sedan) @ HP

Var det Stambanans Vänner som inskaffade vagnarna som varit vandrarhem i Lund?

Stambanans vänner - Vagnarna i Lund?

av HP, Tuesday, December 27, 2022, 01:09 (458 dagar sedan) @ K Lemming

Var det Stambanans Vänner som inskaffade vagnarna som varit vandrarhem i Lund?

Ja.

/HP

Stambanans vänner - Vagnarna i Lund?

av Lennart Petersen, Tuesday, December 27, 2022, 01:44 (458 dagar sedan) @ HP

Var det Stambanans Vänner som inskaffade vagnarna som varit vandrarhem i Lund?


Ja.

/HP

Den. som googlar på stambanans vänner kommer att hitta drösvis med inlägg och diverse rykten, mer eller mindre bekräftade.
Men genomgående aldrig svar från någon representant för föreningen och mycket verkar vara höljt i dunkel.
Ett mysterium t.ex var när man lyckades köpa 5 (!) Ma lok till ett ett mycket l´gt pris mot löfte att de inte skulle användas i kommetsiell trafik.
https://lokforaren.wordpress.com/2013/12/22/stambanans-ovanner/

Stambanans vänner - Vagnarna i Lund?

av Carl-Johan, Tuesday, December 27, 2022, 12:06 (458 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I april befann sig Ma 401 och Ma 963 i Kil. De var inte uppställda på något sidospår utan stod på ett av de spår som dagligen används för trafiken.[image]
[image][image]

Stambanans vänner

av Conny Sernfalk, Tuesday, December 27, 2022, 12:23 (458 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Enligt SB är hela föreningen under avveckling och kommer att upphöra framöver. Vilken järnvägsmusei förening blir nästa som upphör?
Föreningen har varit kontroversiell och väckt upp många antaganden och tyckanden bland utomstående under deras verksamhetsår.
Det går dock inte att bortse ifrån att föreningen bestått av flera personer med mångårig erfarenhet inom järnvägs branschen. Likaså att föreningen rustat och driftsatt flera Ma lok samt två ånglok litt B som idag är driftdugliga.
Jag tycker personligen det är dags att upphöra med tyckanden och antaganden om det som varit och istället se SB som var en förening inom järnvägsmusei branschen.
Vad som händer med rullande materiel vet jag ej.
B 1366 lär väl återgå till Järnvägsmuseet då det såldes med hembud? Deras Ma lok borde finnas intressen bland utomstående operatörer?
B 1367 och dom f.d. personvagnarna / sovvagnarna som ingick i f.d. Lunds vandrarhem är möjligen svårare då järnvägsmusei föreningarna har nog av sina egna rullande materiel. Är heller inte unik materiel bevarandemässigt.
Vad som händer med Norrköpings lokstall och marken intill lär också visa sig i framtiden.

Stambanans vänner

av Lennart Petersen, Tuesday, December 27, 2022, 17:57 (457 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Förvisso har det ju framförts en hel del gissningar och antaganden om föreningen under nu ett antal år.
Men det hade kanske varit färre gissningar om föreningen varit mer öppen med sin verksamhet.
Det verkar ju vila viss hemlig mystik runt den.
Och uppenbart har man ju hyrt ut Ma-lok till kommersiell trafik.
Men å andra sidan borde ju den som godkänt försäljning av hela 5 lok anat något ?

Stambanans vänner

av Conny Sernfalk, Wednesday, December 28, 2022, 00:14 (457 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förvisso har det ju framförts en hel del gissningar och antaganden om föreningen under nu ett antal år.
Men det hade kanske varit färre gissningar om föreningen varit mer öppen med sin verksamhet.
Det verkar ju vila viss hemlig mystik runt den.
Och uppenbart har man ju hyrt ut Ma-lok till kommersiell trafik.
Men å andra sidan borde ju den som godkänt försäljning av hela 5 lok anat något ?

SB är inte ensamma om att ha hyrt ut till andra trafik operatörer av dom Ma lok som såldes av Green Cargo. Föreningar med trafiktillstånd kan möjligen även tagit på sig uppdrag.
Ett antal föreningar har genom åren hyrt ut / haft samarbete med andra operatörer och aktörer av lok som sålts av GC, BV, SJ m.fl. för museiändamål.
Därutöver kommersiell trafik i form av charter, extratåg och filminspelningar m.m i bl.a syftet att få inkomster.
En del föreningar kan även sägas stå i gränslandet mellan museiverksamhet (tids typisk rullande materiel) och kommersiell operatör och som blivit skickliga på att sälja in specialresor m.m som genererat bra inkomster.
Det i mitt tycke avgörande är vad inkomsterna använts till.

För SB har inkomsterna (om jag är rätt informerad) använts till upprustning/revision och driftsättning av två ånglok samt upprustning/ underhåll av inköpta Ma lok. Arbeten som om jag förstått rätt delvis köpts in och delvis utförts själva. Föreningen har även haft delar av Norrköpings lokstall som knappast varit gratis.