Västerås Västra i början av 1960-talet (Bana)

av bosc, Wednesday, December 28, 2022, 22:50 (483 dagar sedan)

Jag har börjat rota bland gamla foton och ska försöka publicera merparten, vilket kommer att ta en del tid - ska försöka hitta någon form av regelbundenhet. Hoppas bilderna kan intressera några "forumister".
Min första kamera - Zeiss Ikon Ikonette - en småbildare, fick jag julen 1959. Eftersom jag då var medlem i VJK, Västerås Järnvägsklubb, var det naturligt att börja "plåta" järnväg. Så här i efterskott kan jag väl konstatera att i många fall var viljan starkare än förmågan - det var inte så mycket plan bakom många av bilderna.
Alltnog, det första bilden visar Västerås Västra, lokstationen, mot väster. Bilden är tagen från bron på Djuphamnsvägen och i början av 1960.
Man kan ana röken från något eller båda de aktiva ångloken i Västerås vid tiden, S10 1730 och N 1243. Jag ser nu också att en tender och minst ett tanklok står uppställda på "sticken" till höger. Tyvärr vet jag inte vilka dessa individer var.
Längre upp till höger utanför bild låg då Lundius´ bageri, som hade underbart degiga VR-limpor.
Håll till godo./BoSC
[image]

Västerås Västra i början av 1960-talet

av Bengt H, Wednesday, December 28, 2022, 23:34 (483 dagar sedan) @ bosc

Jag ser med spänning fram emot att få se dina bilder. Tack för att du delar med dig!

Västerås Västra i början av 1960-talet

av Thomas Tell, Thursday, December 29, 2022, 13:21 (482 dagar sedan) @ bosc

Man kan ana röken från något eller båda de aktiva ångloken i Västerås vid tiden, S10 1730 och N 1243. Jag ser nu också att en tender och minst ett tanklok står uppställda på "sticken" till höger. Tyvärr vet jag inte vilka dessa individer var.

[image]

Det stora urtaget i lokets sidotank gör att jag tror på en S10.

Jag ser fram mot fler bilder.
/tell

Västerås Västra i början av 1960-talet

av bosc, Thursday, December 29, 2022, 21:46 (482 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag hittar en notering från 27 mars 1960 om en tender nr 242. Kan det vara den på bilden?
Det fanns vid tiden 2 st S10, 1725 och 1730.
/BoSC