Lutningar Abisko Ö-Riksgränsen i promille (Bana)

av HP, Tuesday, January 03, 2023, 16:53 (477 dagar sedan)

Hej!
Vad är lutningen i promille på rubr sträcka uppdelat per stationshåll? Nej, lutningen anges inte i promille i banprofilen från 1906 års jubileumsbok såvitt jag kan se.

Mvh Henrik R

Lutningar Abisko Ö-Riksgränsen i promille

av BD, Tuesday, January 03, 2023, 18:27 (477 dagar sedan) @ HP

Hej!
Vad är lutningen i promille på rubr sträcka uppdelat per stationshåll? Nej, lutningen anges inte i promille i banprofilen från 1906 års jubileumsbok såvitt jag kan se.

Mvh Henrik R

Är det denna profil du tittat på?

[image] Plir större om man högerklickar o s v.

Lutningar Abisko Ö-Riksgränsen i promille

av Harald, Tuesday, January 03, 2023, 19:51 (477 dagar sedan) @ BD

Där står ju avstånd mellan brytpunkterna och höjd i varje brytpunkt, så det är bara att börja räkna.

Lutningar Abisko Ö-Riksgränsen i promille

av Överkörmästaren, Tuesday, January 03, 2023, 20:35 (477 dagar sedan) @ Harald

Där står ju avstånd mellan brytpunkterna och höjd i varje brytpunkt, så det är bara att börja räkna.

Behövs inte, lutningskoefficienten står ju utskriven under lutningens längd för respektive lutning. (T ex 0,010 = 10 promille)

Det är dock ganska svårt att få bilden skarp på datorn, för mig funkade det bättre på mobilen.

Lutningar Abisko Ö-Riksgränsen i promille

av Sven Bårström, Wednesday, January 04, 2023, 15:00 (476 dagar sedan) @ HP

Stigning i medeltal mellan stationshusens längdmätningspositioner är enligt tdt 150:
Ak - Bln 3,3 o/oo. Här finns en ca 5 km sträcka med ca 9 o/oo stigning. Möjligen kan profilen här senare ha ändrats något i samband med linjeomläggning för nya Nuoljatunneln.
Bln - Kå 2,8 o/oo Mellan Björkliden och Tornehamn finns 9 o/oo stigning över ca 2 km.
Kå - Vj 7,3 o/oo
Vj - Rgn 1,0 o/oo
Stationernas huvudspår ligger i stort sett i horisontalplan. Det innebär att medellutningarna mellan stationerna är något brantare än ovanstående. Dock är motluten aldrig större än 9 o/oo, vilket tillsammans med det bedömda gångmotståndet i 600 m kurvradie motsvarar 10 o/oo motlut.
Även om höglyft har utförts senare i samband med ny- och kompletteringsmakadamisering, har inte de angivna lutningstalen påverkats nämnvärt.
Sven B