Okänt industrilok Örebro 1974 (Fordon: lok)

av bosc, Friday, January 06, 2023, 22:12 (446 dagar sedan)

Sedan inlägget med ångloken i Vislanda 1970, har det nu gått fyra år. Kameran har bytts från 6x6 till småbild och fotografen har flyttat till en av de bästa tågdiggaradresserna i Örebro - Södra Grevrosengatan, som går parallellt med spåret till Örebro CV. Från tredje våningen har jag en suverän utblick över området. En del diabilder har jag redan publicerat på forumet - sök på min signatur så hittar du dem.
Här kommer en bild på ett okänt industrilok, upplastat på en specialvagn och jag antar att loket är smalspårigt. Jag visar bilden trots att den är oskarp med förhoppning att någon kan identifiera loket. Jag minns inte om loket var på väg in eller ut från CV./BoSC
[image]

Okänt industrilok Örebro 1974

av tobbe, Friday, January 06, 2023, 23:37 (446 dagar sedan) @ bosc

Påminner om Älvängens lok utanför Göteborg och är i så fall normalspårig.
tobbe

Okänt industrilok Örebro 1974

av Ola Almquist, Saturday, January 07, 2023, 01:00 (446 dagar sedan) @ bosc

Sedan inlägget med ångloken i Vislanda 1970, har det nu gått fyra år. Kameran har bytts från 6x6 till småbild och fotografen har flyttat till en av de bästa tågdiggaradresserna i Örebro - Södra Grevrosengatan, som går parallellt med spåret till Örebro CV. Från tredje våningen har jag en suverän utblick över området. En del diabilder har jag redan publicerat på forumet - sök på min signatur så hittar du dem.
Här kommer en bild på ett okänt industrilok, upplastat på en specialvagn och jag antar att loket är smalspårigt. Jag visar bilden trots att den är oskarp med förhoppning att någon kan identifiera loket. Jag minns inte om loket var på väg in eller ut från CV./BoSC
[image]

Det är ASJF 624/1952 från Svenska Rayon i Älvenäs utanför Vålberg. Se även denna sida.

Okänt industrilok Örebro 1974

av tobbe, Saturday, January 07, 2023, 15:01 (446 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vålberg var ortsnamnet som jag letade i minnet efter så tack Ola för kompletteringen. Vill minnas att på mina foton så finns inte de gula hörnstripsen påsatta. Kan det vara så? Mina foton är tagna i Svartvitt i början av 1970-talet kan tilläggas.
tobbe

Okänt industrilok Örebro 1974

av Peter B, Saturday, January 07, 2023, 15:18 (446 dagar sedan) @ tobbe

Vålberg var ortsnamnet som jag letade i minnet efter så tack Ola för kompletteringen. Vill minnas att på mina foton så finns inte de gula hörnstripsen påsatta. Kan det vara så? Mina foton är tagna i Svartvitt i början av 1970-talet kan tilläggas.
tobbe

Ja, visst kan det väl var så. Det lättaste är väl att du tittar på fotona och jämför.

Okänt industrilok Örebro 1974

av David Sohlberg, Saturday, January 07, 2023, 22:17 (445 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sedan inlägget med ångloken i Vislanda 1970, har det nu gått fyra år. Kameran har bytts från 6x6 till småbild och fotografen har flyttat till en av de bästa tågdiggaradresserna i Örebro - Södra Grevrosengatan, som går parallellt med spåret till Örebro CV. Från tredje våningen har jag en suverän utblick över området. En del diabilder har jag redan publicerat på forumet - sök på min signatur så hittar du dem.
Här kommer en bild på ett okänt industrilok, upplastat på en specialvagn och jag antar att loket är smalspårigt. Jag visar bilden trots att den är oskarp med förhoppning att någon kan identifiera loket. Jag minns inte om loket var på väg in eller ut från CV./BoSC
[image]


Det är ASJF 624/1952 från Svenska Rayon i Älvenäs utanför Vålberg. Se även denna sida.


[image]

Samma lok i väntan på den sista resan. Älvenäs den 6 januari 2006. Minns jag rätt skrotades loket några veckor senare hos Hallquist återvinning i Kil.

Okänt industrilok Örebro 1974

av johanw, Sunday, January 08, 2023, 11:03 (445 dagar sedan) @ David Sohlberg

Sedan inlägget med ångloken i Vislanda 1970, har det nu gått fyra år. Kameran har bytts från 6x6 till småbild och fotografen har flyttat till en av de bästa tågdiggaradresserna i Örebro - Södra Grevrosengatan, som går parallellt med spåret till Örebro CV. Från tredje våningen har jag en suverän utblick över området. En del diabilder har jag redan publicerat på forumet - sök på min signatur så hittar du dem.
Här kommer en bild på ett okänt industrilok, upplastat på en specialvagn och jag antar att loket är smalspårigt. Jag visar bilden trots att den är oskarp med förhoppning att någon kan identifiera loket. Jag minns inte om loket var på väg in eller ut från CV./BoSC
[image]


Det är ASJF 624/1952 från Svenska Rayon i Älvenäs utanför Vålberg. Se även denna sida.

[image]

Samma lok i väntan på den sista resan. Älvenäs den 6 januari 2006. Minns jag rätt skrotades loket några veckor senare hos Hallquist återvinning i Kil.

Lite info finns här:

https://www6.jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=23237

och här:

https://www6.jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=123083&u=49110

Tydligen var loket i Kil 25/1 och skrotning inleddes 1/2 och avslutades redan samma dag.

https://www.tydal.nu/postvagnen/621339.htm

VH /J

Okänt industrilok Örebro 1974

av Peter B, Sunday, January 08, 2023, 13:51 (445 dagar sedan) @ johanw

Tydligen var loket i Kil 25/1 och skrotning inleddes 1/2 och avslutades redan samma dag.

https://www.tydal.nu/postvagnen/621339.htm

VH /J

Här en bild från skrotningen i Kil (hos Hallquist Återvinning), här på bilden lyfts B-motorn ur.

[image]

Okänt industrilok Örebro 1974 - TACK

av bosc, Sunday, January 08, 2023, 21:28 (444 dagar sedan) @ Peter B

Tack för alla klargörande svar./BoSC

Okänt industrilok Örebro 1974 - TACK

av janis08, Monday, January 09, 2023, 20:08 (443 dagar sedan) @ bosc

[image]
Loket var försett med två Scania Vabis dieselmotorer om vardera 157 hk (en annan uppgift anger 167 hk). Bilden, som är tagen den 13 maj 2013 ganska nära rayonfabriken, visar en gammal avgränsningsskylt mellan SRA och SJ spår. SRA står för Svenska Rayon AB.