T2 78 till CV Örebro 1974 (Fordon: lok)

av bosc, Friday, January 06, 2023, 22:32 (468 dagar sedan)

Här kommer T2 78 i ett tåg på infartsspåret till CV i Örebro någon gång 1974. Man kan ju undra varför en hyttdörr lämnats öppen./BoSC
[image]

T2 78 till CV Örebro 1974

av tobbe, Friday, January 06, 2023, 23:44 (468 dagar sedan) @ bosc

Förmodligen för att få ventilation då det kunde bli bra varmt i hytten under sommarmånaderna gissningsvis enligt vad jag fått höra av några förare i Hagalund på 1980-talet.
tobbe

T2 78 till CV Örebro 1974

av lokf, Saturday, January 07, 2023, 11:13 (467 dagar sedan) @ bosc

Det kunde bli olidligt varmt i hytten på dessa lok sommartid. Under hyttgolvet hade man Voit växellåda som blev tämligen varm och de första åren ända in till mitten på 70-talet gick ju avgasröret genom hytten och värmde också skapligt. Dessutom en hytt med snedställda väggar och rutor i från alla håll som solen lätt kom igenom långt fram på dagen oavsett väderstreck. Sammantaget gjorde det hytten nästan till en bastu.
Just i detta fall kan ju orsaken vara att dörren inte blivit ordentligt stängd eftersom det verkar som att rutorna är stängda, eller att föraren föredrog att lufta genom dörrarna. Många gjorde det för att slippa tvärdraget runt öronen. Någonstans måste man ändå ha öppet. Det gick helt enkelt inte att köra med helt stängd hytt varma sommardagar.

B Bodin

T2 78 till CV Örebro 1974

av HJP, Saturday, January 07, 2023, 15:49 (467 dagar sedan) @ lokf

****
Det ser ut som att de är mitt i ett jobb. Loket står kopplat till vagnar i båda ändar. Därav gissar jag att lokföraren och växellaget är på rast, och har lämnat dörrarna öppna, för vädring.

T2 78 till CV Örebro 1974

av K Lemming, Saturday, January 07, 2023, 16:48 (467 dagar sedan) @ HJP

****
Det ser ut som att de är mitt i ett jobb. Loket står kopplat till vagnar i båda ändar. Därav gissar jag att lokföraren och växellaget är på rast, och har lämnat dörrarna öppna, för vädring.

I startinlägget står det: "Här kommer T2 78 i ett tåg på infartsspåret till CV i Örebro någon gång 1974."
Det tolkar jag som att loket är under transport till CV i ett tåg/växlingsrörelse. Isåfall är ju inte loket igång och träden i bakgrunden ser inte ut att ha några löv så då är det inte sommar. Så dom välkända värmeproblemen i hytten borde då inte vara orsaken till att hyttdörren står öppen.

Eller användes T21 i Örebro för växling till och från CV? Någon kan säkert kolla upp var T21 78 var placerad 1974.

T2 78 till CV Örebro 1974

av bosc, Saturday, January 07, 2023, 21:56 (467 dagar sedan) @ K Lemming

Precis så. T2:an gick under transport in till CV och var alltså inte igång./BoSC

T2 78 till CV Örebro 1974

av Överkörmästaren, Saturday, January 07, 2023, 22:59 (467 dagar sedan) @ bosc

Precis så. T2:an gick under transport in till CV och var alltså inte igång./BoSC

För övrigt ser det rätt så vintrigt ut, så lite konstigt är det ju med den där öppna dörren. Även sidofönstret ser ut att vara öppet.

D-loket på en annan av dina bilder har ju också lämnats vind för våg med öppet hyttfönster i snövädret. Men det kanske inte gick att stänga pga kollisionsskadorna iofs.