Två Z4p i Västervik juli 1971 (Fordon: lok)
Vid samma tillfälle som NVHJ 22 fotades, togs även denna bild på två Z4p, 405 och 406, i Västervik. Även här blev inte bildvinkeln riktigt bra./BoSC
av bosc, Monday, January 09, 2023, 22:33 (471 dagar sedan)
Vid samma tillfälle som NVHJ 22 fotades, togs även denna bild på två Z4p, 405 och 406, i Västervik. Även här blev inte bildvinkeln riktigt bra./BoSC
av Herbert Paalberg, Tuesday, January 10, 2023, 11:06 (471 dagar sedan) @ bosc
Vid samma tillfälle som NVHJ 22 fotades, togs även denna bild på två Z4p, 405 och 406, i Västervik. Även här blev inte bildvinkeln riktigt bra./BoSC
Bilden visar vagnuttagningen (vut) Västervik-Gunnebobruk med Q37p överföringsvagnar lastade med normalspåriga O-vagnar med ståltråd från Domnarvet till Gunnebobruk för sin spiktillverkning, sista biten av transporten ägde rum med traktortåg från Verkebäck station då bruket ej hade spåranslutning. Det fanns en planerad dragning av stickspår till bruket via Verkebäcks hamn men av detta blev det inget i verkligheten. Bruket hade en egen hamn då och mycket av inkommande gods kom sjövägen via Östersjön, idag är allt gummihjulsburet sedan början av 1985 då sista vut-en spårade ur vid Rödsle strax utanför Jenny-stn på en vägövergång som var igen-isad och lokomotorerna gick ur spår och trafiken kom aldrig igång sedan dess. Själv har jag kört denna vut med Tp-lok under en vecka 1983 då båda våra Z4p var på rev.i Ör och anl. till att Tp:n befann sig i Vk just då var efter att jag hade ogräsbekämpat str. Vk-Vö med gifttåget med just Tp-loket.;-)
av Daniel Niklasson, Tuesday, January 10, 2023, 12:56 (471 dagar sedan) @ Herbert Paalberg
Bilden visar vagnuttagningen (vut) Västervik-Gunnebobruk med Q37p överföringsvagnar lastade med normalspåriga O-vagnar med ståltråd från Domnarvet till Gunnebobruk för sin spiktillverkning, sista biten av transporten ägde rum med traktortåg från Verkebäck station då Bruket hade en egen hamn då och mycket av inkommande gods kom sjövägen via Östersjön, idag är allt gummihjulsburet sedan början av 1985 då sista vut-en spårade ur vid Rödsle strax utanför Jenny-stn på en vägövergång som var igen-isad och lokomotorerna gick ur spår och trafiken kom aldrig Igång igen.
Dödsstöten för trafiken var väl snarare i slutet av 1985 då urspårningen vid Rödsle skedde den 13 december 1985.
/ Daniel
av JK, Tuesday, January 10, 2023, 14:42 (471 dagar sedan) @ Daniel Niklasson
Här finns några bilder från händelsen:
https://smalsparsarkivet.se/amne/1985-ursparning-vid-rodsle/
/Jakob
av Herbert Paalberg, Tuesday, January 10, 2023, 16:33 (471 dagar sedan) @ Daniel Niklasson
Dödsstöten för trafiken var väl snarare i slutet av 1985 då urspårningen vid Rödsle skedde den 13 december 1985.
/ Daniel
Tja vad vet jag, dec 1985 hade jag för länge sedan slutat köra på smalspåret vilket jag avslutade söndagen den 19 aug. 1984 som den sista avlönade körningen från SJ med ank. Vk i tåg 2161 med ord. ank.tid 20.50 men blev rejält försenad p.g.a uppvaktningar från allmänheten längs linjen. Efter detta blev det enbart körning på normalspår men det är en annan historia.;-)