E2 985 (Fordon: lok)

av KDZ, Saturday, January 14, 2023, 15:57 (466 dagar sedan)

E2 985 stod uppställt som Beredskapslok i Strömsnäsbruk fram till 1976 efter att det kom dit i oktober 1971 från Malmö (loket konserverades för uppställning i Åhaga hösten 1964 och antar att det därefter under åren bogserades Åhaga - Malmö - Strömsnäsbruk - Falun).

Antar att loket inte fick torrluftskonservering någon gång och då kanske avvecklades från SJ 1976?

13 oktober 1976 passerade loket Frövi norrut och då troligt på väg till Falun.

2 september 1979 gick loket i trafik alternativt var under ånga i Falun. Enligt uppgift fanns loket vid Borlänge lokstation 2 november 1979 för att sedan under 1980 skrotas i Visslanda.

Fyra frågor

1) 1976-1979 stod loket som beredskapslok i Falun eller i närliggande Lokhus, eller var det så att någon förening i Falun/Borlänge köpte loket från SJ 1976?

2) Hände det något med loket september/oktober 1979 under ånga/trafik som gjorde att hon blev utdömt och sändes till skrot? Gick hon i trafik eller var bara under ånga?

3) Strömsnäsbruk - Var loket beredskapsuppställt i Lokstation/Lokstall eller fanns det Lokhus i eller i närheten av Strömsnäsbruk?

4) "Tömdes" Strömsnäsbruk 1976 på Beredskapslok, dvs Strömsnäsbruk upphörde vid denna tid för uppställning av lok? (E2 985 stod i Strömsnäsbruk tillsammans med E2 1101 som kom i samma transport 13 oktober 1976 till Avesta lokstall).

Tacksam för svar.

E2 985

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 14, 2023, 16:22 (466 dagar sedan) @ KDZ

Tyvärr inget svar på frågorna men lite annan information kring E2 985. Jag såg och fotograferade loket i Sölvesborg 17/8 1962 med fjgt 4208 (som medförde den tomma sovvangen till Kristianstad) och härefter vid Malmö lokstation 16/4 1964 då loket var under ånga. I april 1964 användes loket för utbildning av ånglokspersonal (så sent men tro det eller ej!) och det gick flera dagar i godståget Malmö - Ystad framför T2-loket. Här en bild jag tog av fjgt 5552 vid uppehåll i Börringe 22/4 1964. Dieselloket är T2 68.
[image]

E2 985

av Göran Kannerby, Saturday, January 14, 2023, 16:31 (466 dagar sedan) @ KDZ

4) "Tömdes" Strömsnäsbruk 1976 på Beredskapslok, dvs Strömsnäsbruk upphörde vid denna tid för uppställning av lok? (E2 985 stod i Strömsnäsbruk tillsammans med E2 1101 som kom i samma transport 13 oktober 1976 till Avesta lokstall).

Tacksam för svar.

Jag måste ha besökt Strömsnäsbruk 1980. Då var i vart fall inga lok synliga utifrån.

E2 985

av Conny Sernfalk, Saturday, January 14, 2023, 18:04 (466 dagar sedan) @ KDZ

E2 985 stod uppställt som Beredskapslok i Strömsnäsbruk fram till 1976 efter att det kom dit i oktober 1971 från Malmö (loket konserverades för uppställning i Åhaga hösten 1964 och antar att det därefter under åren bogserades Åhaga - Malmö - Strömsnäsbruk - Falun).

Antar att loket inte fick torrluftskonservering någon gång och då kanske avvecklades från SJ 1976?

13 oktober 1976 passerade loket Frövi norrut och då troligt på väg till Falun.

2 september 1979 gick loket i trafik alternativt var under ånga i Falun. Enligt uppgift fanns loket vid Borlänge lokstation 2 november 1979 för att sedan under 1980 skrotas i Visslanda.

Fyra frågor

1) 1976-1979 stod loket som beredskapslok i Falun eller i närliggande Lokhus, eller var det så att någon förening i Falun/Borlänge köpte loket från SJ 1976?

Nej


2) Hände det något med loket september/oktober 1979 under ånga/trafik som gjorde att hon blev utdömt och sändes till skrot? Gick hon i trafik eller var bara under ånga?

Jag har inget slopningsdatum på loket. Vad är källan till att loket varit under ånga / provkörts 2 sep 1979? Finns två alternativ om uppgiften stämmer:
1 Att MfGDJ fått tillstånd att driftsätta loket inför ev. lån eller inköp. Sådana överenskommelser fanns ibland med museiföreningar.
2 Provkörning av loket som beredskapslok som förekom inom alla distrikt som hade beredskapslok. Uppmärksammade brister kunde vara ett skäl till slopning.


3) Strömsnäsbruk - Var loket beredskapsuppställt i Lokstation/Lokstall eller fanns det Lokhus i eller i närheten av Strömsnäsbruk?

Loket var uppställt i Strömsnäsbruk lokstall ej i närliggande lokhus.


4) "Tömdes" Strömsnäsbruk 1976 på Beredskapslok, dvs Strömsnäsbruk upphörde vid denna tid för uppställning av lok? (E2 985 stod i Strömsnäsbruk tillsammans med E2 1101 som kom i samma transport 13 oktober 1976 till Avesta lokstall).

Strömsnäsbruk tömdes pga omdirigering av kvarvarande ånglok till de mer nordliga distrikten. Ingen ångloksuppställning efter tömning. Möjligen uppställning av annan beredskapsmateriel (ångfinkor, vagnar med beredskapsmateriel e.t.c). kan dock inte finna några handlingar som styrker detta


Tacksam för svar.

Loket överfördes från drftloks parken till beredskapsfordons parken 1964. Så sent som våren 1964 sågs loket av Jan-Anders Wihrén i trafik i Malmöområdet.
Erhöll beredskaps revision i Borås Åhaga 1964-12-01.
Uppställd först i Ystad lokstall. Därefter Klippans lokstall.
Provkördes i Malmö 1971-10-21. Därefter uppställd i Strömsnäsbruk lokstall. Sannolikt blev loket torrluftkonserverat där.
1976-1979 uppställd Faluns lokstall. Oklart om loket var torrluftkonserverat där. Kända foton finns där loket ej var torrluft konserverat.
Finns en osäker (sannolikt felaktig uppgift) att loket även skulle varit synligt i Krylbo 1978.
1979-12-10 Under transport till Vislanda för skrotning.
1980-05--06 Skrotning verkställd i Vislanda.

E2 985

av KDZ, Saturday, January 14, 2023, 18:26 (466 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack Conny för svar och en del värdefulla kompletteringar.

Uppgiften om "Under ånga i Falun, jubileumstrafik" 2 september 1979 är enligt logg hämtad från ÅW nummer 1506.

Likaså att loket var i Borlänge 2 november 1979, som inte motsägs av dina uppgifter, kommer från ÅW nummer 1515.

Vet Du om loket var stationerat i Skåne från leverans eller först från ombyggnaden till E2 1938? På 1950-talet tillhörde hon Malmö.

E2 985

av Conny Sernfalk, Sunday, January 15, 2023, 04:02 (466 dagar sedan) @ KDZ

Tack Conny för svar och en del värdefulla kompletteringar.

Uppgiften om "Under ånga i Falun, jubileumstrafik" 2 september 1979 är enligt logg hämtad från ÅW nummer 1506.

Likaså att loket var i Borlänge 2 november 1979, som inte motsägs av dina uppgifter, kommer från ÅW nummer 1515.

Vet Du om loket var stationerat i Skåne från leverans eller först från ombyggnaden till E2 1938? På 1950-talet tillhörde hon Malmö.

Loket har tjänstgjort inom flera distrikt. Om du vill följa lokets distriktstillhörigheter över tid samt ombyggnader finns alla Särtryck 77 scannade här:

http://www.samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_077_o_420.html

Här finns alla revisioner av loket:

[image]

E2 985

av M.Svenson, Sunday, January 15, 2023, 11:20 (466 dagar sedan) @ KDZ

Hej!

2 september 1979 var en söndag och var andra dagen på BJ 100 års jubileet, runt ena vändskivan i Falun stod på natten mellan 1 och 2 september en mängd påeldade och även kalla ånglok. Jag minns i vart fall inget påeldat E2 lok ej heller något kallt sådant, men jag kan ha fel, kanske någon annan minns bättre?

Mvh Martin :-)

E2 985

av Ulf Diehl, Sunday, January 15, 2023, 17:15 (465 dagar sedan) @ M.Svenson

Jag har ett notat "aaf 76-092" daterad 760903 att loket omplaceras till Hofors från verkstadsregion Malmö samt ett från Falun 1978 att loket står med ett trasigt storlager.
Ulf Diehl

E2 985

av KDZ, Sunday, January 15, 2023, 19:41 (465 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Tack Ulf.

Det låter som pusselbitarna ger vid handen att 985:an inte var i "jubileumstrafik" - men ack så närvarande vid jubelfirandet i Falun 2 september 1979.

I hopp om att någon bekräftar hur det var.

Hofors Lokhus - låter mer troligt att hon gick direkt Falun 1976-10-13 och blev kvar där? När upptäcktes det trasiga storlagret? Kanske under transporten från Malmö till Falun?

E2 985

av Conny Sernfalk, Monday, January 16, 2023, 02:29 (465 dagar sedan) @ KDZ

Tack Ulf.

Det låter som pusselbitarna ger vid handen att 985:an inte var i "jubileumstrafik" - men ack så närvarande vid jubelfirandet i Falun 2 september 1979.

I hopp om att någon bekräftar hur det var.

Hofors Lokhus - låter mer troligt att hon gick direkt Falun 1976-10-13 och blev kvar där? När upptäcktes det trasiga storlagret? Kanske under transporten från Malmö till Falun?

Jag är inte en vän av spekulationer. Mycket som har skrivits i Ånghwisslan och numer forum som detta eller andra medier har visat sig innehålla felaktigheter eller antaganden som riskerar spridas vidare som sanningar.
Tack alla som anger källor.

Enligt skrivelse från SJ Centralförvaltning från 1976-09-03 skulle bl.a E2 985 omplaceras för fortsatt torrluftkonservering (därmed bekräftas att loket var torrluftkonserverat i Strömsnäsbruk). Verkstadsregion (Vr) Östersund (Ös) skulle överta verkstadsansvaret för loket.
Bilaga (samma som Ulf refererar till) från 1976-09-03 anges att loket skulle ställas upp i Hofors tillsammans med E2 904.
Observationer ger vid handen att 904 och 1184 ställdes upp i Hofors lokhus något år senare. 1184 var 1976-09-03 beordrat till Oslättsfors lokhus

Jag har ej funnit någon slopningsskrivelse för 985. Men allmänt slopades ett flertal lok litt E,E2, B mellan 1976 - 1980.
Skrivelsen som ULF refererar till 1978 anger sannolikt orsak till slopningen.

Att 985 skulle varit under ånga / körts / deltagit i BJ jubileet 1979 är inte verifierat av någon säker källa eller bildbevis. Jag var inte där själv men jubileet lär ha varit mycket välbesökt och många foton har publicerats. jag har aldrig sett foto på 985 utomhus från jubileet.

E2 985 E2 1184

av KDZ, Monday, January 16, 2023, 12:51 (465 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack Conny.

Full samsyn kring vikten av källhänvisningar och en kritisk granskning av närmast allt.

Apropå källor; E2 1184 från Åmål 1967>Källeryd>(Oslättsfors)>Hofors>Landeryd finns på Digitalmuseum (Jvm) en bild som påstår att E2 1184 fanns i Göteborg april/våren 1992 i väntan på skrotning?

E2 985 E2 1184 Bilder från Falun

av Stefan J, Tuesday, January 17, 2023, 14:30 (463 dagar sedan) @ KDZ

[image]
E2 985 i Falun 31/1-1977

[image]
E2 1184 i Falun 31/1-1977

E2 985

av Ola Almquist, Saturday, January 21, 2023, 01:45 (460 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack Ulf.

Det låter som pusselbitarna ger vid handen att 985:an inte var i "jubileumstrafik" - men ack så närvarande vid jubelfirandet i Falun 2 september 1979.

I hopp om att någon bekräftar hur det var.

Hofors Lokhus - låter mer troligt att hon gick direkt Falun 1976-10-13 och blev kvar där? När upptäcktes det trasiga storlagret? Kanske under transporten från Malmö till Falun?


Jag är inte en vän av spekulationer. Mycket som har skrivits i Ånghwisslan och numer forum som detta eller andra medier har visat sig innehålla felaktigheter eller antaganden som riskerar spridas vidare som sanningar.
Tack alla som anger källor.

- - -


Att 985 skulle varit under ånga / körts / deltagit i BJ jubileet 1979 är inte verifierat av någon säker källa eller bildbevis. Jag var inte där själv men jubileet lär ha varit mycket välbesökt och många foton har publicerats. jag har aldrig sett foto på 985 utomhus från jubileet.

Till många notiser finns det rättelser och kommentarer. Bidragen till Ånghwisslans har under olika perioder renskrivits av redaktionen och det har ofta uppstått avskriftsfel. Dessutom har uppgifter tillkommit, ofta inskickade av den ursprunglige författaren. I 1509:1 finns bl.a. rättelsen att det var de fem sistnämnda loken som var under ånga i Falun 1979-09-02, inte de fem förstnämnda. De som observerades av JO och UF och INTE var under ånga var R 976, E2 985, E1039 och J 1298.

Till ÅW 1515:3 finns en rättelse i 1517:1. E2 985 och E 1039 obsererades vid Borlänge lokstation 1979-11-02. Båda saknade numerskyltar och E 1039 saknade tender (hade övertagits av GDJm till B 1371). Loken hade dragits till Borlänge till Falun. Enligt uppgift stod de kvar i Borlänge 1979-11-23.

E2 985

av Per-Olov Brännlund, Sunday, January 15, 2023, 20:18 (465 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Den 2 juli 1968 stod tre mycket fina beredskapslok på Kristianstad C. Det var E 1048, E 1087 och ett E2-lok. Kan det varit 985?

E2 985

av Conny Sernfalk, Monday, January 16, 2023, 01:20 (465 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Den 2 juli 1968 stod tre mycket fina beredskapslok på Kristianstad C. Det var E 1048, E 1087 och ett E2-lok. Kan det varit 985?

Nej. Det finns gott om observationer av 985 vid den tidpunkten från Klippans lokstall.
Loket du såg var sannolikt E2 1101. Alla tre loken transporterades till Strömsnäsbruk för uppställning i lokstallet.

/ Conny

E2 985

av Ulf Diehl, Tuesday, January 17, 2023, 16:38 (463 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

En bild av E 985 i Fredricia 1968 - men det är kanske inte samma lok ?
Ulf Diehl
[image]

E2 985

av Sune Nylén, Tuesday, January 17, 2023, 16:54 (463 dagar sedan) @ Ulf Diehl

En bild av E 985 i Fredricia 1968 - men det är kanske inte samma lok ?
Ulf Diehl
[image]

De är ju väldigt snarlika i varje fall....

E2 985

av Bobo L, Tuesday, January 17, 2023, 21:35 (463 dagar sedan) @ Sune Nylén

En bild av E 985 i Fredricia 1968 - men det är kanske inte samma lok ?
Ulf Diehl
[image]


De är ju väldigt snarlika i varje fall....

:-D