Tryckluftsbroms (Fordon: vagnar)
Vad är det för skillnad mellan Westinghouse och New York.
av mormorsgruvan, Wednesday, January 18, 2023, 11:07 (65 dagar sedan)
Vad är det för skillnad mellan Westinghouse och New York.
av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 18, 2023, 20:37 (65 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Redigerad av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 18, 2023, 20:56
Om du avser nordamerika idag, är det ingen skillnad alls. De två bolagen är enligt lag tvingade att tillverka samma bromssystem. SJ:s lok T42 205 har bromssystem 'Westinghouse 6-SL" - men en del detaljer i loket är tillverkade av New York. Förarventilerna på moderna lok i nordamerika har idag ofta förarventiler som det står 'Knorr' på, de är tillverkade av NY.
Om du avser Europa idag, så finns inte New York, men Westinghouse finns, de har exempelvis en fabrik i Hannover. Men ingenting är detsamma (såvitt jag vet) som Knorr - eller Oerlikon, eller ...
Om du avser nordamerika för hundra år sedan, så var ingenting exakt likadant. Vagnarnas bromsventiler såg för ögat likadana ut, men var inte exakt lika. Vagnar med West gick att koppla ihop med vagnar med NY utan problem. SJ köpte till malmbanans vagnar det som för tillfället var billigast. Men ingenting på ventilerna var utbytbart mot det andra systemet. Största skillnaden var nog att luftpumpen på lok med West-broms styrdes av trycket i huvudbehållaren och på lok med NY-broms av trycket i bromsledningen. SJ hade såvitt jag vet enbart NY-broms på sina lok för malmbanan.
Berra
av BD, Thursday, January 19, 2023, 12:19 (64 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Högerklicka och visa för större bild.
Omedelbart framför hytten satt två tryckreglerare, en för tomtåg och en för lastade tåg. Vid tomtåg skulle kiken till tryckregleraren för lastade tåg vara stängd. Ledningstrycket lär ha varit ca 1,5 bar för tomtåg och ca 4 för lastade tåg.
Luftpumpens luftcylindrar står ovanför ångcylindrarna.
av Anders Sandgren, Bredäng, Friday, January 20, 2023, 09:24 (63 dagar sedan) @ BD
"Bromskraft i tåg" (Carl Viksten 1944) anger att M-broms (NewYork, Westinghouse eller Knorr enkammar) med hjälpledning skall har 1.6kg/cm2 för tomtåg och 4kg/cm2 för lastade.
av mormorsgruvan, Wednesday, January 25, 2023, 14:29 (58 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Vilka bromsvikter motsvarar dessa båda tryck ?
av mormorsgruvan, Friday, January 20, 2023, 08:03 (64 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilka järnvägar i England använde Westinghouse och/eller New York ?
av Richard Loe, Friday, January 20, 2023, 19:23 (63 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilka järnvägar i England använde Westinghouse och/eller New York ?
Inga brittiska järnvägar använde New York tryckluftsbromsar. Westinghouse köpte Saxby and Farmer år 1920 och bildade Westinghouse Brake and Signal Company, som bland annat levererade tryckluftsbromsar till järnvägsbolag i Storbritannien och det brittiska imperiet. Efter 1923 så använde samtliga stora brittiska järnvägsbolag Westinghouse tryckluftsbromsar, främst i deras olika elektriska och senare dieseldrivna motorvagnståg.