Tryckluftsbroms (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Wednesday, January 18, 2023, 11:07 (436 dagar sedan)

Vad är det för skillnad mellan Westinghouse och New York.

Tryckluftsbroms

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 18, 2023, 20:37 (436 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om du avser nordamerika idag, är det ingen skillnad alls. De två bolagen är enligt lag tvingade att tillverka samma bromssystem. SJ:s lok T42 205 har bromssystem 'Westinghouse 6-SL" - men en del detaljer i loket är tillverkade av New York. Förarventilerna på moderna lok i nordamerika har idag ofta förarventiler som det står 'Knorr' på, de är tillverkade av NY.
Om du avser Europa idag, så finns inte New York, men Westinghouse finns, de har exempelvis en fabrik i Hannover. Men ingenting är detsamma (såvitt jag vet) som Knorr - eller Oerlikon, eller ...
Om du avser nordamerika för hundra år sedan, så var ingenting exakt likadant. Vagnarnas bromsventiler såg för ögat likadana ut, men var inte exakt lika. Vagnar med West gick att koppla ihop med vagnar med NY utan problem. SJ köpte till malmbanans vagnar det som för tillfället var billigast. Men ingenting på ventilerna var utbytbart mot det andra systemet. Största skillnaden var nog att luftpumpen på lok med West-broms styrdes av trycket i huvudbehållaren och på lok med NY-broms av trycket i bromsledningen. SJ hade såvitt jag vet enbart NY-broms på sina lok för malmbanan.
Berra

Tryckluftsbroms Två tryckreglerare

av BD, Thursday, January 19, 2023, 12:19 (435 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/R-/976/.highres/6.jpg[/img]

Högerklicka och visa för större bild.

Omedelbart framför hytten satt två tryckreglerare, en för tomtåg och en för lastade tåg. Vid tomtåg skulle kiken till tryckregleraren för lastade tåg vara stängd. Ledningstrycket lär ha varit ca 1,5 bar för tomtåg och ca 4 för lastade tåg.
Luftpumpens luftcylindrar står ovanför ångcylindrarna.

Tryckluftsbroms Två tryckreglerare

av Anders Sandgren, Friday, January 20, 2023, 09:24 (434 dagar sedan) @ BD

"Bromskraft i tåg" (Carl Viksten 1944) anger att M-broms (NewYork, Westinghouse eller Knorr enkammar) med hjälpledning skall har 1.6kg/cm2 för tomtåg och 4kg/cm2 för lastade.

Tryckluftsbroms Två tryckreglerare bromsvikt

av mormorsgruvan, Wednesday, January 25, 2023, 14:29 (429 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilka bromsvikter motsvarar dessa båda tryck ?

Tryckluftsbroms - England

av mormorsgruvan, Friday, January 20, 2023, 08:03 (434 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilka järnvägar i England använde Westinghouse och/eller New York ?

Tryckluftsbroms - England

av Richard Loe, Friday, January 20, 2023, 19:23 (434 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilka järnvägar i England använde Westinghouse och/eller New York ?

Inga brittiska järnvägar använde New York tryckluftsbromsar. Westinghouse köpte Saxby and Farmer år 1920 och bildade Westinghouse Brake and Signal Company, som bland annat levererade tryckluftsbromsar till järnvägsbolag i Storbritannien och det brittiska imperiet. Efter 1923 så använde samtliga stora brittiska järnvägsbolag Westinghouse tryckluftsbromsar, främst i deras olika elektriska och senare dieseldrivna motorvagnståg.