KJ17 i Blomstermåla (Fordon: lok)

av ALHE, Thursday, January 19, 2023, 18:17 (13 dagar sedan)

Den fina bilden "Kalmar 1960" med Tp lok och intressanta trådar om KJ 17 som nyligen var införd här fick mig att ta fram några av mina egna bilder på KJ 17.
Foton daterade 1978.05.05.
Jag tror att detta var en provkörning inför körningen till Nässjö senare samma månad.
Fortsättning följer.


[image][image]

KJ 17 i Blomstermåla - Loket idag?

av K Lemming, Thursday, January 19, 2023, 20:56 (13 dagar sedan) @ ALHE

Fina bilder från en svunnen tid.
Hur är status på loket idag?

KJ 17 i Blomstermåla - Loket idag?

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂, Nässjö, Thursday, January 19, 2023, 21:15 (13 dagar sedan) @ K Lemming

Fina bilder från en svunnen tid.
Hur är status på loket idag?

Körklart skulle jag säga utan att kunna fler detaljer.

Lindman

[image]

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ

KJ 17 i Blomstermåla - Loket idag?

av K Lemming, Thursday, January 19, 2023, 22:36 (13 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Fina bilder från en svunnen tid.
Hur är status på loket idag?


Körklart skulle jag säga utan att kunna fler detaljer.

Lindman

[image]

Härligt.
Var och när är bilden ifrån?

Drottningen...

av Sune Nylén, Friday, January 20, 2023, 18:33 (12 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fast Gustaf Olssons bok handlar egentligen om Kalmar Berga Järnväg. Boken är tillägnad Aldo Samuelsson.f 1904. Han hade redan 1920 börjad vid Kalmar Berga och varit arbetskamrat med Olsson. Kring 1960 var han stm i Floda. Jag talade då vid tillfälle med honom i telefon, och han berättade då att de figurer som förekommer i boken, som från den snusige, ilskne stinsen till tågledaren som ingrep när olyckan hänt, fanns i verkligheten kring 1920, och kunde lätt kännas igen för den som var insatt i förhållandena. Tc som såg ut som en sovande katt. Den otrevlige vagnmästaren o,s,v. De står uppräknade i 1924 års Svensk Jvg matrikel. Olsson lät också, som en lätt maskering, låta banan sluta vid en normalspårig stn - Nässjö - för att inte stöta de som ännu levde, och kunde kännas igen, för pannan.../ Sune.

Drottningen...

av Kanal C, Friday, January 20, 2023, 18:46 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fast Gustaf Olssons bok handlar egentligen om Kalmar Berga Järnväg. Boken är tillägnad Aldo Samuelsson.f 1904. Han hade redan 1920 börjad vid Kalmar Berga och varit arbetskamrat med Olsson. Kring 1960 var han stm i Floda. Jag talade då vid tillfälle med honom i telefon, och han berättade då att de figurer som förekommer i boken, som från den snusige, ilskne stinsen till tågledaren som ingrep när olyckan hänt, fanns i verkligheten kring 1920, och kunde lätt kännas igen för den som var insatt i förhållandena. Tc som såg ut som en sovande katt. Den otrevlige vagnmästaren o,s,v. De står uppräknade i 1924 års Svensk Jvg matrikel. Olsson lät också, som en lätt maskering, låta banan sluta vid en normalspårig stn - Nässjö - för att inte stöta de som ännu levde, och kunde kännas igen, för pannan.../ Sune.

Det finns väl rätt många belägg för att boken handlar om en inblandning av minst två banor. Finns en del trådar om man orkar söka.

Om du pratade med honom kanske han gjorde en Kalle Sändare på dig. Men bevisa gärna motsatsen. Boken är bra och jag är nyfiken på ursprunget och inspirationen.

Drottningen...

av Micke Carlsson, Saturday, January 21, 2023, 14:17 (11 dagar sedan) @ Kanal C

Det är ändå lite skillnad på källkritik och misskreditering av källa. Varför utgår du ifrån att uppgiftslämnaren S. ljuger? Om vi antar att en bekant till författaren istället har fel, hur sannolikt tror vi då att det är så fel att det är uppåt väggarna? Vilka slags bevis är du ute efter?

Drottningen...

av Kanal C, Saturday, January 21, 2023, 23:59 (11 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är ändå lite skillnad på källkritik och misskreditering av källa.

Varför utgår du ifrån att uppgiftslämnaren S. ljuger?

Det gör jag inte.

Om vi antar att en bekant till författaren istället har fel, hur sannolikt tror vi då att det är så fel att det är uppåt väggarna?

Finns en riskprocent där med såklart.

Vilka slags bevis är du ute efter?

Inga. Jag är nyfiken på författarens inspiration, verkliga händelser och bana eller banor.

KBJ SäNJ KJ

av Thomas Tell, Vallentuna, Friday, January 20, 2023, 21:19 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mycket talar även för Kalmar-Nässjö.
Sundestad är Kalmar vid Kalmarsund och Högåsen är Nässjö på småländska höglandet där statsbanan anslöt. Däremellan går KBJ i normalspårsskepnad.
Loket Drottningen är SäNJ 107 eller KJ 17 och loken Bösen och Galten är nog SäNJ 106 eller KJ 15-16 som blev E5 på SJ. Det talas om i texten om Bösen eller Galten att det fanns likadana på statsbanan. SJ E och E5 var i stort samma loktyp.
/tell

KBJ SäNJ KJ

av Sune Nylén, Friday, January 20, 2023, 22:11 (12 dagar sedan) @ Thomas Tell

Samuelsson sa´ att Olsson hade en dröm - önskan - att banan skulle bli bredspårig och ända i Nässjö. Via Hultsfred då kan jag tänka. Eller gena från Ruda till Nässjö. Jag vet inte när boken kom ut, men kanske skrevs den redan på 30 talet. Nu var det väl så att själva persongalleriet var hämtat från KBJ. Annars skulle ju aldrig S. nämnt detta. Jag ringde en gång Olsson, mest för att fråga om han hade några gamla flygare med signaturer. Tyvärr var han då konvalecent efter en sjukhusvistelse så det blev inte så mycket talat då. Kanske jag då inte heller hade så mycket kläm på boken att jag kunde fråga. Det var nog också några år innan jag talade med S. Boken var väl egentligen en icke fråga för mig då jag ju samlade på gamla emblem...Det var ju också därför jag ringde Samuelsson. Författare har ju också vida möjligheter att hitta på olika lösningar och vi kan nog inte se på en karta och konstatera att banan t.ex. ändar där eller där. Jag har inte läst den på många år, men vill minnas att den slutar med att tåget rullar in på en station där SJ tåget till Cst väntar. Stinsen i Kalmar skall vara stins Ek och han var ju född någon gång på 1860 talet, så den spänner ju över ett brett fält. Och Tc var Adolf Hansson och han dog 1935. Skall man leta stf på KBJ får man nog kolla i 1918 års matrikel f.ö. Men där står ju inte hur de
såg ut../ Sune.

KBJ SäNJ KJ

av Christoffer Frostensson, Saturday, January 21, 2023, 00:32 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

Samuelsson sa´ att Olsson hade en dröm - önskan - att banan skulle bli bredspårig och ända i Nässjö. Via Hultsfred då kan jag tänka. Eller gena från Ruda till Nässjö. Jag vet inte när boken kom ut, men kanske skrevs den redan på 30 talet. Nu var det väl så att själva persongalleriet var hämtat från KBJ. Annars skulle ju aldrig S. nämnt detta. Jag ringde en gång Olsson, mest för att fråga om han hade några gamla flygare med signaturer. Tyvärr var han då konvalecent efter en sjukhusvistelse så det blev inte så mycket talat då. Kanske jag då inte heller hade så mycket kläm på boken att jag kunde fråga. Det var nog också några år innan jag talade med S. Boken var väl egentligen en icke fråga för mig då jag ju samlade på gamla emblem...Det var ju också därför jag ringde Samuelsson. Författare har ju också vida möjligheter att hitta på olika lösningar och vi kan nog inte se på en karta och konstatera att banan t.ex. ändar där eller där. Jag har inte läst den på många år, men vill minnas att den slutar med att tåget rullar in på en station där SJ tåget till Cst väntar. Stinsen i Kalmar skall vara stins Ek och han var ju född någon gång på 1860 talet, så den spänner ju över ett brett fält. Och Tc var Adolf Hansson och han dog 1935. Skall man leta stf på KBJ får man nog kolla i 1918 års matrikel f.ö. Men där står ju inte hur de
såg ut../ Sune.

Jag skulle nog också vilja hävda att skildringen, iaf av personerna i boken, härstammar från Berga-banan. Detta från samtal med "di gamle järnvägarna" från förr i Kalmar-trakten. Däremot är det säkert så att delar av berättelsen även har kopplingar mot KJ/SäNJ, fr a fordonsskildringar.

MVH
Christoffer Frostensson

KBJ SäNJ KJ

av Sune Nylén, Saturday, January 21, 2023, 08:46 (12 dagar sedan) @ Christoffer Frostensson

Ja, författare har ju möjlighet i romaner att flytta än hit och än dit som det passar för handlingens gång. En liten passus om loken. Det berättas att maskiningenjör Manne Johansson, sedermera Åkerhagen, vid KJ, när han vid tillfälle såg loken i verkstaden under byggandet lär ha sagt; "Blev de så stora....

KBJ SäNJ KJ

av Sven Bårström, Järfälla, Saturday, January 21, 2023, 12:01 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

Boken "Tåg ut" kom 1938, ungefär samtidigt som staten köpte aktiemajoriteten i KJ och SäNJ. Och, som sägs, lokbeskrivningarna handlar till stor del om dessa banors lok. Det som i boken sägs om järnvägens risiga ekonomi handlar måhända mer om KBJ. Normalspårsbanorna (kanske också KBJ) togs över i SJ fr o m 1 juli 1940 och tillfördes sedan det nya VI distriktet i Borås.
Sven B

--
Sven B

SäNJ KJ

av BD, Saturday, January 21, 2023, 14:07 (11 dagar sedan) @ Thomas Tell

SJ E och E5 var i stort samma loktyp.

/tell

De var exakt samma loktyp och SäNJ 106 monterades samtidigt som de sista E-loken Motala byggde. De sista SJ E-loken hade dock matarvattenförvärmare med matarpump inne i hytten. KJ och SäNJ lok hade troligen ingen matarvattenförvärmare.

Vikttavlorna som SJ satte upp på sina lok var de samma oberoende av vilka tilläggsutrustningar som lok inom samma litt hade. Ändringen av litt från E till E5 motiverades med att loken vägde mer än vad vikttavlorna angav men det gjorde även alla andra lok litt E.

Detta enligt en påskrift för hand på själva skrivelsen som beordrade litteraändring.

Drottningen...

av Torbjörn Jansson, Friday, January 20, 2023, 19:04 (12 dagar sedan) @ Thomas Tell

I en tidigare bild har loket återfått sin ursprungliga skepnad som KJ 17 men på denna bild SJ 1545. Är det tanken att loket i framtiden ska uppträda som A5 1545 eller...?

Drottningen...

av Urban Åkesson, Ännaryd (XHpl Tjunnaryd), Saturday, January 21, 2023, 22:50 (11 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Loket fick åter sin SJ skepnad för många år sedan, har för mig att det var inför en beställningsresa där huvudsyftet var att åka bredvid och fota. Sedan har loket stått i över 10 år, jag var med och tog bort axeln där storlagret gått varmt vid någon resa. Har även tagit stenkol från tendern för att bunkra ångvagnen vid F1200.s besök 2014.

--
Man behöver inte vara tokig för att hålla på med det här, men visst underlättar det en hel del.

KJ 17 i Blomstermåla - Loket idag?

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂, Nässjö, Friday, January 20, 2023, 12:27 (13 dagar sedan) @ K Lemming


Härligt.
Var och när är bilden ifrån?

Vid Brinellskolan i Nässjö under provkörning i augusti 2022. Jag tror enbart det var en säkerhetsventil som inte var godkänd vid besiktning och att loket för övrigt fungerade bra.

Lindman

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ

KJ 17 i Blomstermåla - Loket idag?

av Anders Sandgren, Bredäng, Friday, January 20, 2023, 11:25 (13 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Fina bilder från en svunnen tid.
Hur är status på loket idag?


Körklart skulle jag säga utan att kunna fler detaljer.

Lindman

[image]

Om jag sett rätt så var loket tilltänkt att användas i Landeryd-22 men att nogot av storlagren fortfarande hade varmgångstendenser vid en provkörning varför loket fick vila. Det va nog även något med säkerhetsventilerna som numera skll vara åtgärdat. Det kanske blir ny provkörning framåt våren.

Ja har ett sagt minne av att loket i något läge bytt tender med NOJ 33 (L5 1778), stämmer detta fortfarande?

KJ17 i Blomstermåla

av Christoffer Frostensson, Saturday, January 21, 2023, 00:35 (12 dagar sedan) @ ALHE

Den fina bilden "Kalmar 1960" med Tp lok och intressanta trådar om KJ 17 som nyligen var införd här fick mig att ta fram några av mina egna bilder på KJ 17.
Foton daterade 1978.05.05.
Jag tror att detta var en provkörning inför körningen till Nässjö senare samma månad.
Fortsättning följer.


[image][image]

Vad roligt att få se! Barndomsminnen från Blomstermåla!
Personen som åker på fotsteget på KJ 17 på bild 2 ser ut att vara Stig Engborg från Blomstermåla. Hans far var stationsföreståndare i Kläckeberga innan de flyttade upp till Blomstermåla.

MVH
Christoffer Frostensson