V-vinkel i diesellok (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Friday, January 20, 2023, 08:20 (13 dagar sedan)
Redigerad av mormorsgruvan, Friday, January 20, 2023, 08:39

V motorer förekommer i många diesellok, men vilken är vinkeln mellan cylinderraderna ?
För EMD 567, EMD 645 och EMD 710 är tydligen vinkeln 45 grader. Varför har man valt denna vinkel ? För en tvåtakts V-12 borde väl 30 eller 60 grader vara ett bättre val. Har V12 EMD-motorerna en vevsläng för varje cylinder ?

V-vinkel i diesellok

av Torbjorn_Forsman, Friday, January 20, 2023, 09:01 (13 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Troligen av utrymmes- och viktskäl. Med 60 grader blev nog hela motorn för bred, genom att gå ner till 45 grader kunde man få plats med större cylindervolym inom lastprofilen. Och om man skulle bygga motorn så smal som med 30 grader, kommer cylindrar och kylmantlar från båda bankerna att bli ivägen för varandra längst ned i V:et, så man istället måste bygga motorn längre och får onödigt dödutrymme mellan cylindrarna i respektive bank. En längre motor ger också onödig materialåtgång i vevaxel, vevhus mm.

V-vinkel i diesellok

av Richard Loe, Friday, January 20, 2023, 21:05 (12 dagar sedan) @ mormorsgruvan

V motorer förekommer i många diesellok, men vilken är vinkeln mellan cylinderraderna ?
För EMD 567, EMD 645 och EMD 710 är tydligen vinkeln 45 grader. Varför har man valt denna vinkel ? För en tvåtakts V-12 borde väl 30 eller 60 grader vara ett bättre val. Har V12 EMD-motorerna en vevsläng för varje cylinder ?

English Electric byggde fyrtakts V-motorer till diesellok i RK-serien, och från början så låg vinkeln i 45 grader för alla v-motor varianterna (8 till 20 cylindrar). Den senaste motorn i serien (RK280) har en V-vinkel på 52 grader.