Ovanlig (?) märkning på cisternvagnar (Järnväg allmänt)

av Pluggis, Saturday, January 21, 2023, 13:35 (432 dagar sedan)

I mitt tämligen lågintensiva forskningsprojekt kring märkning och etikettering av vagnar för transport av farligt gods, har jag stött på ytterligare några företeelser som jag (ännu) inte hittat stöd för i regelverket. I Facebook-gruppen Godsvagnar publicerades för en tid sen en mängd trevliga bilder från Sävenäs rangerbangård på 1980-talet. Vissa kemi- och gasvagnar var försedda med en gul triangel, med spetsen nedåt. Det kan knappast vara en urblekt etikett 13 (Växlas försiktigt); den är röd och har ett utropstecken i triangeln, men den kanske fanns där istället? Etikett 13 har dock funnits med i RID länge (hade tidigare etikettnummer 10), så den gula triangeln varnade nog om något annat, men vad? Och var reglerades det i så fall?

Den gula triangeln syns på denna bild [link=https://digitaltmuseum.se/021018189758/statens-jarnvagar-sj-zc-23-74-716-6-028-0/media?slide=0]JvmKEA02599[/link] av en EKA-vagn.

Apropå EKA; flera av EKA:s vagnar på bilderna i gruppinlägget som var avsedda för transport av frätande ämnen, var förutom föreskrivna etiketter enl. RID/RIS-S även försedda med gul varningstriangel för frätskador, d.v.s. arbetsmiljörisken (idag ersatt av varningsetikett enl. EU:s CLP-förordning). Jag har inte sett detta varningstriangel på andra vagnar, och funderar på om det kunde ha varit en intern bestämmelse hos EKA?

Ovanlig (?) märkning på cisternvagnar

av z750asn, Sunday, January 22, 2023, 13:18 (431 dagar sedan) @ Pluggis

Tycker den liknar den som visas under 5.1 på denna länken, varning för oxiderade ämnen.

https://amasis.se/farligt-gods/etiketter-for-transport-av-farligt-gods/


5.1-etiketten sitter där också, men det är den gula triangeln jag är ute efter, den som sitter i anslutning till vagnsnumret, närmast i bild.

Den triangeln missade jag tyvärr.
Har sökt på flera ställen på nätet men inte kunnat hitta något.
Kollade nu i Ekevings register över artiklar i diverse tidningar och hittade två stycken som kanske kan vara intressant om man kan komma över dessa tidskrifter.

NYTT OM FARLIGT GODS - NY UTGÅVA AV RID SJ-nytt 11-12/77

SJK Småbaneblad: Bohus (Eka Nobel) 1/92 : : 3 N

Ovanlig (?) märkning på cisternvagnar

av Pluggis, Monday, January 23, 2023, 21:34 (430 dagar sedan) @ z750asn

Tycker den liknar den som visas under 5.1 på denna länken, varning för oxiderade ämnen.

https://amasis.se/farligt-gods/etiketter-for-transport-av-farligt-gods/


5.1-etiketten sitter där också, men det är den gula triangeln jag är ute efter, den som sitter i anslutning till vagnsnumret, närmast i bild.


Den triangeln missade jag tyvärr.
Har sökt på flera ställen på nätet men inte kunnat hitta något.
Kollade nu i Ekevings register över artiklar i diverse tidningar och hittade två stycken som kanske kan vara intressant om man kan komma över dessa tidskrifter.

NYTT OM FARLIGT GODS - NY UTGÅVA AV RID SJ-nytt 11-12/77

SJK Småbaneblad: Bohus (Eka Nobel) 1/92 : : 3 N

Tack för tipsen! Det blir te å dyka djupare i arkivgömmorna…

Ovanlig (?) märkning på cisternvagnar

av el_vikingo, Saturday, January 21, 2023, 19:19 (432 dagar sedan) @ z750asn

Du menar naturligtvis oxiderande.

// HH

märkning på cisternvagnar - historia

av mormorsgruvan, Sunday, January 22, 2023, 09:59 (432 dagar sedan) @ Pluggis

En följdfråga när började det komma märkning av vagnar med farligt gods.

märkning på cisternvagnar - historia

av Pluggis, Sunday, January 22, 2023, 11:47 (431 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En följdfråga när började det komma märkning av vagnar med farligt gods.

Märkning av farligt gods har förekommit ända sedan farligt gods transporterats på järnväg, alltså från början. Typiskt stod den primära faran med versaler, t.ex. ”MYCKET ELDFARLIGT” på vagnen. Därtill fanns krav på uppgift om vagnens huvudsakliga transport uppgift var, t.ex. ”För: Klor”.

På 1950-talet kom FN-rekommendationerna, och för drygt 50 år sedan intensifierades harmoniseringen av nationella och internationella regler, då infördes också i princip den märkning och etikettering vi har idag. Men vissa udda företeelse förekom alltså, som den gula triangeln. ;-)