A5-loken (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Saturday, January 21, 2023, 14:48 (454 dagar sedan)

I en annan tråd har diskuterats f d KJ lok 17, som jag tycker är en mycket elegant loktyp. En gång i livet har jag sett en A5 i verkligheten. Det var i Borås under 50-talet, då den i ett extratåg från Växjö stod över dagen på spår 1.
I SJK bok "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" står det om A5 att de har pannor som är utvecklade inom/för TGOJ. Med 2,5 m2 rostyta bör det då avse pannorna i TGOJ M3(t)-lok. Samma panna förefaller också ha legat i SJ N5-lok (f d NOJ). Skillnaden är att A5-loken anges ha mindre eldyta (116 m2) jämfört med de andra som har 129 m2 eldyta. Överhettarytan är nästan densamma. Men hur stor är egentligen eldytan i A5-loken? Är det samma panna som de andra lokens?
Sven B

A5-loken. Ett par ritningar

av BD, Saturday, January 21, 2023, 16:50 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

[image]

För större bilder högerklicka och klick visa.
Men varför förminskas bilderna överhuvudtaget?

[image]

[image]

Fler ritningar på TGOJ M3, M3a, NBJ 16 och NOJ stora tanklok som alla hade samma panntyp följer.

M3a-loken

av BD, Saturday, January 21, 2023, 17:00 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/M3a/.highres/m1.jpg[/img]

Bilderna kan förstoras.

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/M3a/.highres/m2.jpg[/img]

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/M3a/.highres/m3.jpg[/img]

NBJ 16

av BD, Saturday, January 21, 2023, 17:07 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/NBJ/16/.highres/r3.jpg[/img]

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/NBJ/16/.highres/r1.jpg[/img]

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/NBJ/16/.highres/p2.jpg[/img]

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/NBJ/16/.highres/p5.jpg[/img]

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/NBJ/16/.highres/p1.jpg[/img]

NOJ lok 30 och 31 var byggda enligt NBJ 16 ritningar.

A5-loken

av Sven Bårström, Saturday, January 21, 2023, 17:55 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för detta gedigna material!
Uppenbarligen är pannorna lika i alla loktyperna, och eldytan anges på ritningarna till 129 m2 även för A5-loken. Sannolikt är uppgiften i den refererade boken inte korrekt.
Sven B

Cylindrar, drivhjul mm maskineri?

av Bobo L, Saturday, January 21, 2023, 19:31 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

Om nu de redovisade maskinerna hade samma (eller möjligen snarlika) pannor, hur var det med cylinderstorlekar, drivhjulsdiameter mm för de visade 1D1-loken? Att A5 hade andra egenskaper torde däremot stå klart.

Cylindrar, drivhjul mm maskineri?

av Sven Bårström, Saturday, January 21, 2023, 20:12 (454 dagar sedan) @ Bobo L

En snabb litteraturstudie visar att TGOJ-loken, NBJ-loket och NOJ-loken hade samma maskinella data: Tre cylindrar 450x660 mm, drivhjul 1295 mm diameter. A5-loket hade samma maskineri som A3-, A6- och A7 loken, dvs två innercylindrar med 520x610 mm och 1720 mm drivhjulsdiameter. Ångtrycket var 11 atö i TGOJ M3-lok (tenderloket) och i NBJ-loket nr 16, medan A5, N5 och TGOJ M3t hade 12 atö ångtryck. Det lägre trycket kanske inte var pannans nominella utan det kan ha satts ner av underhållsskäl.
Sven B

Cylindrar, drivhjul mm maskineri?

av Bobo L, Saturday, January 21, 2023, 20:27 (454 dagar sedan) @ Sven Bårström

En snabb litteraturstudie visar att TGOJ-loken, NBJ-loket och NOJ-loken hade samma maskinella data: Tre cylindrar 450x660 mm, drivhjul 1295 mm diameter. A5-loket hade samma maskineri som A3-, A6- och A7 loken, dvs två innercylindrar med 520x610 mm och 1720 mm drivhjulsdiameter. Ångtrycket var 11 atö i TGOJ M3-lok (tenderloket) och i NBJ-loket nr 16, medan A5, N5 och TGOJ M3t hade 12 atö ångtryck. Det lägre trycket kanske inte var pannans nominella utan det kan ha satts ner av underhållsskäl.
Sven B

Åhå, tack för snabbt svar!

A5-loken eldyta utv. inv.

av mormorsgruvan, Sunday, January 22, 2023, 09:12 (453 dagar sedan) @ Sven Bårström

Eldytan anges ibland som yttre (beräknad på tubernas yttre diameter) och ibland som inre (beräknat på tubernas inre diameter).
Skillnaden mellan dessa är omkring 10%.
Det framgår tydligt av ritningarna att 129 kvm är beräknad på tubernas yttre diameter.

A5-loken eldyta utv. inv.

av Sven Bårström, Sunday, January 22, 2023, 11:54 (453 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Tack för klargörandet!
När jag letar i lite olika skrifter om detta, finner jag i SJ särtryck 422 att A5-loket har 116 m2 eldyta, medan N5-loket saknar uppgifter om detta. I 422 anges tydligen alla eldytor som inre. Men vi vet nu i alla fall att A5-loket har samma panna som TGOJ M3, M3a, SJ N5 (f d NOJ) och NBJ 16.
Sven B

A5-loken eldyta utv. inv.

av Sven Bårström, Sunday, January 22, 2023, 11:57 (453 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag borde väl också be om ursäkt till författarna till boken om SJ ånglok. Uppenbarligen är uppgiften 116 m2 också relevant (inre eldytan).
Sven B