D 101 i Gävle - 2006 - jubileet (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Saturday, January 21, 2023, 16:41 (455 dagar sedan)

[image]

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet

av PeO, Sunday, January 22, 2023, 12:09 (454 dagar sedan) @ lars moberg

Med kompisen i Ockelbo vid samma tillfälle.[image]

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Merlin, Sunday, January 22, 2023, 15:17 (454 dagar sedan) @ PeO

Med kompisen i Ockelbo vid samma tillfälle.[image]

Ser att 101 har ångvissla medan 109 har tuta.
Så jag undrar vilka lok som hade ångvissla respektive tuta på D-loken.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Svante Andersson, Sunday, January 22, 2023, 15:54 (454 dagar sedan) @ Merlin

Det är inte en ångvissla på D-loket. Alla tidiga SJ elektrolok hade denna typ av vissla. Den är större än normala svenska ångloksvisslor. Ljudet från den är väldigt likt i ton som de som sitter på de större tyska ångloken.

SA

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Sven Bårström, Sunday, January 22, 2023, 18:12 (454 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tryckluftsvisslor av den typ som finns på Dg 101 användes på alla nya lok fram till slutet av 40-talet. F-loket var nog det senaste. Tonen är lägre än SJ gamla ångloksvisslors och har en öppen "U"-klang, ungefär som vi uttalar korta öppna u-ljud i ord som ljum eller skum. Jag har ingen minnesbild av de tyska ångvisslornas klang, men tror givetvis på vad som är sagt.
På SJ X0a5 från 1948 infördes tyfon, d v s i princip den "tuta" som finns på Dg 109. Den gav (och ger väl fortfarande?) en ton med frekvensen 475 Ha, alltså något över ettstrukna a. Med tiden sattes tyfoner in på alla el- och dieselfordon.
Sven B

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Anders Sandgren, Sunday, January 22, 2023, 19:59 (453 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tryckluftsvisslor av den typ som finns på Dg 101 användes på alla nya lok fram till slutet av 40-talet. F-loket var nog det senaste. Tonen är lägre än SJ gamla ångloksvisslors och har en öppen "U"-klang, ungefär som vi uttalar korta öppna u-ljud i ord som ljum eller skum. Jag har ingen minnesbild av de tyska ångvisslornas klang, men tror givetvis på vad som är sagt.
På SJ X0a5 från 1948 infördes tyfon, d v s i princip den "tuta" som finns på Dg 109. Den gav (och ger väl fortfarande?) en ton med frekvensen 475 Ha, alltså något över ettstrukna a. Med tiden sattes tyfoner in på alla el- och dieselfordon.
Sven B

Hade 101 tyfon några år fram till att loket återställdes till 40-tlsutseende 1972? Det blev Dg1 1966 och en del andra äldre D-lok fick tyfon innan slopningen, t.ex Dg 150.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Stig Lagergren, Wednesday, January 25, 2023, 18:18 (451 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hade 101 tyfon några år fram till att loket återställdes till 40-tlsutseende 1972? Det blev Dg1 1966 och en del andra äldre D-lok fick tyfon innan slopningen, t.ex Dg 150.

[image]

Dg 101 med tyfon i Fågelsta på julafton 1966.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Björn Fura, Saturday, January 28, 2023, 13:38 (448 dagar sedan) @ Sven Bårström

På fotografier av X5 ser det ut som om de hade två tyfoner, "infällda" på varsin sida av toppstrålkastaren. Fanns de från början, eller satt en slutsignallampa på den ena platsen?
X8 hade dubbla tyfoner, åtminstone senare, väl synliga på taket. Från början hade de väl en tämligen liten flertonig luftvissla.
En del Dm-lok hade också dubbla tyfoner under den senare tiden då de var i trafik, liksom SJ:s manövervagnar AFM7.
Beträffande ljudets frekvens hävdar en bekant att 460 Hz är ett riktigare värde. Undrar om skillnaden till 475 Hz är hörbar.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Jim Hansson, Sunday, January 22, 2023, 20:36 (453 dagar sedan) @ Merlin

Med kompisen i Ockelbo vid samma tillfälle.[image]


Ser att 101 har ångvissla medan 109 har tuta.
Så jag undrar vilka lok som hade ångvissla respektive tuta på D-loken.

Grrr!
Det är ingen ångvissla, det är en luftvissla
Det är ingen tuta, det är en tyfon ;-)
Jim

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av O Magnus, Sunday, January 22, 2023, 23:17 (453 dagar sedan) @ Jim Hansson

De flesta av SJ:s ellok med vissla fick den ersatt med tyfon i början av 60-talet.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av A.Svenson, Sunday, January 22, 2023, 23:37 (453 dagar sedan) @ O Magnus

Hej!

Enda undantaget bland ickemuseala (nåja…) lok jag stött på var Ub 163 som var placerad hos oss på Sävenäs medan vi fortfarande växlade med sådana lok på centralstationen. Den hade alltså luftvissla. Loket bör vid tillfället (mitten av 80-talet) ha varit Statens Järnvägars äldsta lok i daglig tjänst.

Anders S

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Martin Långström, Monday, January 23, 2023, 00:30 (453 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Enda undantaget bland ickemuseala (nåja…) lok jag stött på var Ub 163 som var placerad hos oss på Sävenäs medan vi fortfarande växlade med sådana lok på centralstationen. Den hade alltså luftvissla. Loket bör vid tillfället (mitten av 80-talet) ha varit Statens Järnvägars äldsta lok i daglig tjänst.

Anders S

Öd 450 hade kvar visslan när Malmbanans Vänner tog över loket från SJ 1985.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Per Ljungberg, Monday, January 23, 2023, 07:59 (453 dagar sedan) @ A.Svenson

Även Öd 644 i Jönköping hade luftvissla så länge loket var kvar här. Sista linjeloket som jag hörde med luftvissla var när det sista Bs-loket i tjänst en dag passerade Falkenberg när det gick i ett morgonpersontåg från Halmstad till Göteborg troligen 1964. Så lok som snart skulle slopas fick behålla visslan tills dess.
Luftvisslorna hade den egenheten att de ibland inte fungerade tillfredställande. Förmodligen för att det var skräp i luftspalten där luften pressas ut.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Kjell Friberg, Monday, January 23, 2023, 13:13 (453 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Flera Of2-lok hade luftvisslan kvar ända till slutet.

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Bertil Bengtsson, Monday, January 23, 2023, 14:19 (453 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Som nämnts i tidigare inlägg, drog visslorna mycket luft. Min far berättade för mig, att det kunde hända att tågbromsen gick till om man visslade för mycket - nämligen om ledningstryckregleraren matade samtidigt som föraren visslade, och huvudbehållartrycket sjönk under inställt värde för huvudledningen! Då gick luften FRÅN bromsledningen till huvudbehållaren!
Berra

D 101 i Gävle - 2006 - jubileet!Ångvissla vs tuta!

av Jim Hansson, Monday, January 23, 2023, 16:32 (453 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Enda undantaget bland ickemuseala (nåja…) lok jag stött på var Ub 163 som var placerad hos oss på Sävenäs medan vi fortfarande växlade med sådana lok på centralstationen. Den hade alltså luftvissla. Loket bör vid tillfället (mitten av 80-talet) ha varit Statens Järnvägars äldsta lok i daglig tjänst.

Anders S

Jag har också kört Ub (eller Ud) med vissla. Så det torde då ha funnits fler än 163. Det fordrades en annan teknik när man opererade en vissla jfr med en tyfon. Tyfonens signal kom mycket mer direkt och distinkt.
Jim

Luftvissla problem?

av el_vikingo, Monday, January 23, 2023, 08:21 (453 dagar sedan) @ O Magnus

Tror jag läst någonstans att luftvisslan ibland fungerade dåligt vid kall väderlek, kan varit isbildning. Huru därmed?

// Håkan

Ång-/Luftvissla

av Anders Järvenpää, Monday, January 23, 2023, 09:07 (453 dagar sedan) @ el_vikingo

Ångvisslan har väl fördelen att eventuell snö och is samt kondensvatten försvinner på ett ögonblick (med fräs och spott) om inte ventilen läcker såpass mycket att visslan hålls varm hela tiden (egen erfarenhet)?

Luftvisslan å andra sidan kan väl tänkas fungera åt andra hållet eftersom den expanderande luften kyler ner visslan? I kombination med äldre lok som saknar lufttorkare och möjligen har läckande ventil kan jag förstå att luftvisslan kan vara en problemkälla vid kall väderlek.

Skiljer sig ång- och luftvisslor från varandra i praktiken? Jag har en minnesbild av att expanderande vattenånga och luft beter sig såpass mycket olika att visslorna för ånga och luft borde skilja sig till dimensionerna.

Har man i Sverige haft el-/dieselväxellok med både tyfon och vissla? Här i öster finns även i dag lok (åtminstone Dr14) som har både och. Visslorna används under växling bl.a. för att inte väcka hela stan i onödan och tyfonen när man vill påkalla uppmärksamhet på allvar. Visslan har ju ett mycket mer elegant och mindre störande ljud jämfört med tyfonen.

Sirén var den

av Sune Nylén, Monday, January 23, 2023, 09:11 (453 dagar sedan) @ el_vikingo

benämning som finns i BJ tdt bok del A 1942. Om någon skall stiga av vid en hållplats ger konduktören besked till föraren genom ringsignal vilket besvaras med signalen Giv akt med motorvagnens sirén.

Det har tidigare skrivits att

av Sune Nylén, Monday, January 23, 2023, 09:16 (453 dagar sedan) @ Sune Nylén

det var den stora luftförbrukningen som gjorde att man bytte ut signalmedel. Modernare tutor förbrukar mindre luft.

GDG expressen var väl

av Sune Nylén, Monday, January 23, 2023, 14:44 (453 dagar sedan) @ Sune Nylén

i så fall, när det gäller motorvagnar kanske den sista som hade pipa. X0a5 hade två inbyggda horn med öppningar på var sida om takstrålkastaren ser jag i motorvagnsboken på en leveransbild. Jag hade annars ingen minnesbild av detta. XoA GDG expressen , hade en nästan råmande ton på pipan, så det hördes på långt håll att det var den som kom. Långedragslinjen var när den passerat Stadsgränsen- nuvarande Kungssten - att anses som järnväg,koncession- och hade förutom hastighetstavlor också lutningsvisare. Jag minns väl att de vagnarna också hade signalpipa med en råmande ton, som användes så fort de passerat Stadsgränsen. Den hördes vida omkring i Grimmered, när den signalerade för vägövergångar mot Nya Varvet. En sådan vagn står i muséihallen på Gårda där SJK brukar ha möten, men om pipan ännu är i funktion vet jag ej. Inte omöjligt då vagnen nog hade tryckluftsbroms. Den gör sommartid turer runt Gbg och jag skall kolla vid tillfälle./ Sune.

Sirén var den. Suflett

av BD, Monday, January 23, 2023, 14:31 (453 dagar sedan) @ Sune Nylén

benämning som finns i BJ tdt bok del A 1942. Om någon skall stiga av vid en hållplats ger konduktören besked till föraren genom ringsignal vilket besvaras med signalen Giv akt med motorvagnens sirén.

Benämningar inom järnvägen som inte "slagit igenom" är sufflett för övergångbälg och nu "sirén" som benämning för Tyfon som i sig var ett varumärke för Kockums Tyfon och Super Tyfon.

Signalhorn?

av Anders Järvenpää, Monday, January 23, 2023, 14:54 (453 dagar sedan) @ BD

Kan vi vara överens om att både tyfonen och sirenen är ett signalhorn?

Sirén var den. Suflett

av Sune Nylén, Monday, January 23, 2023, 15:04 (453 dagar sedan) @ BD

:-D Det finns väl en skillnad i ålder på benämningarna. Vi som var barn under kriget minns väl sirenen Hesa Fredrik, som med sin svampliknande form satt strategiskt utplacerade på hustaken. och med sin stigande och fallande råmande ton varnade för flyganfall. Tyfon år väl hämtat från utlandet - Amerika kanske. Annars var väl signalhorn mer adekvat. Den fungerar ju ungefär som en trumpet där själva metallen sätts i vibration av luftstötar. Signalhorn eller pipa användes ju även på järnvägen för att påkalla uppmärksamhet. Förr åtminstone dels av personal vid växling. Dels för att varna lokpersonal. Den benämndes väl då även Tjutare. En sådan fanns på Lärje rangerbangård, och var åtminstone i bruk vid olyckan 1949, när ställverket i Olskroken sökte varna för kommande olycka när Xoa3 kolliderade med sista vagnen i ett godståg som backat ut i tågvägen.