Ua (Fordon: lok)

av Lars Sjölund ⌂ @, Thursday, January 03, 2008, 21:24 (5949 dagar sedan)

Har en fråga angående Ua loket första tid i tjänst.De leveransbilder jag sett saknar loket tex A skärm o nån form av bromsslang.Var de så första tiden ?
Har en nästan färdig modell som jag tänkt göra före tiden då loken blev bruna.

Ua - ej brun

av Olof W, Lund, Thursday, January 03, 2008, 22:13 (5949 dagar sedan) @ Lars Sjölund

Kan tyvärr inte hjälpa med ursprungsfrågan men inlägget fick mig att undra:

Hur var Ua målade innan de blev bruna?

/Olof

Ua - ej brun

av Lars Sjölund, Thursday, January 03, 2008, 22:25 (5949 dagar sedan) @ Olof W

Ljust grå.
Har undran om det rent av är samma/liknande färg som tex malmtågen Oa,Oc o Pa hade ursprungligen ?

Ua - ej brun - forts.?

av Kurt Möller, Thursday, January 03, 2008, 23:03 (5949 dagar sedan) @ Lars Sjölund

Med all sannolikhet, ja - gällde väl Pb oxå?

Forts.frågor:

1) Ändrat vilket år...???

2) Pa-loket som Jvm har, när målades det åter om till grått??? Inför paraden 1981? Eller tidigare?

I tjänst hur länge? Fortfarande upptaget som driftlok 1952, tills. med systermaskinen 28.

Lok 27 lär ha stått i stallet i Åtvidaberg i massor av år. Var detta någonsin "utställt" i ngt sammanhang, innan dess? På TÅG 62, kanske?

Ua - ej brun - forts.?

av Lars Sjölund, Thursday, January 03, 2008, 23:12 (5949 dagar sedan) @ Kurt Möller

Kikar man på tex på leveransbilden av Ua loket på tekniksarv sida-svenska ellok, så ser man vad jag är lite fundersam över.Där är inga a skärmar,bromsslangar,men var det verkligen så första tjänsttiden ??

Ua - ej brun - forts.?

av Kurt Möller, Thursday, January 03, 2008, 23:18 (5949 dagar sedan) @ Lars Sjölund

A-skärmar var kanske inte införda ännu... Första elloken hade visst flaggor. Däremot kan det stämma att bromsslangar saknades! Om det var stark stigning upp till lossningen i Svartön så kanske loken bara tog en tio vagnar i taget? Men då...!!!

???

Ua - ej brun - forts.?

av Dag Bonnedal @, Friday, January 04, 2008, 11:51 (5949 dagar sedan) @ Kurt Möller

Eftersom Ua hade hytt i lokänden och lång huv så fanns väl inte direkt behov av framändesmarkering? Huven fram, hytten bak (som å¨ånglok).

Dag B

Ua - A-änden

av NOR, Friday, January 04, 2008, 13:05 (5949 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Eftersom Ua hade hytt i lokänden och lång huv så fanns väl inte direkt behov av framändesmarkering? Huven fram, hytten bak (som å¨ånglok).

Dag B

Njae inte riktigt så i detta fall, på Ua så är det faktiskt hytten som är A-änden på loket.

På elektrolok så användes huvudtransformatorns placering som utgångspunkt för vilken ände som ska bli A-ände. Eftersom huvudtransformatorn är lokets tyngsta komponent så behövs två drivaxlar invid varandra för att bära upp denna vikt. Man ser det således ganska enkelt på hur drivaxlarna är anordnade.
Jämför även Ub/Uc/Ud-loken.

Ua - A-änden

av Harald, Friday, January 04, 2008, 15:12 (5949 dagar sedan) @ NOR

Eftersom Ua hade hytt i lokänden och lång huv så fanns väl inte direkt behov av framändesmarkering? Huven fram, hytten bak (som å¨ånglok).

Dag B


Njae inte riktigt så i detta fall, på Ua så är det faktiskt hytten som är A-änden på loket.

På elektrolok så användes huvudtransformatorns placering som utgångspunkt för vilken ände som ska bli A-ände. Eftersom huvudtransformatorn är lokets tyngsta komponent så behövs två drivaxlar invid varandra för att bära upp denna vikt. Man ser det således ganska enkelt på hur drivaxlarna är anordnade.
Jämför även Ub/Uc/Ud-loken.

Men nu var det framänden vid växling det var frågan om, inte A-änden. Det viktiga vid växling är inte att veta vilket som är A- eller B-ände, utan vilket som är framänden eftersom det avgör åt vilket håll man ska köra med ensamt lok vid signalerna "framåt" resp. "back". På ånglok är det skorstenen som definierar framänden. På ellok och förbränningsmotorlok infördes framändesskärmar för att visa vilken ände som skulle anses vara framände vid växling. Från början hade man lösa framändesskärmar som således kunde sättas i valfri ände.

Ua - A-änden/framände

av NOR, Saturday, January 05, 2008, 14:45 (5948 dagar sedan) @ Harald

Det är riktigt det du säger att lokets A-ände och framände inte är samma sak.
Men på enhyttsloken så fanns fästen för framändesskärmar bara i lokets A-ände varför denna oxo blir densamma som framänden.

På tvåhyttsloken så var det väl bara de äldre serierna som hade fästen för skärmar i bägge ändar.
Undrar just hur länge man höllt på och flyttade runt framändesskärmarna egentligen.

Pa - ej brun - .?

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Thursday, January 03, 2008, 23:54 (5949 dagar sedan) @ Kurt Möller

Med all sannolikhet, ja - gällde väl Pb oxå?

Forts.frågor:

...

2) Pa-loket som Jvm har, när målades det åter om till grått??? Inför paraden 1981? Eller tidigare?

I tjänst hur länge? Fortfarande upptaget som driftlok 1952, tills. med systermaskinen 28.

...

Pa 27 erhöll sin näst sista C-klass i Notviken 1954-08-19 medan det ännu tillhörde 19. Ms. Åtgärderna bestod i hjulsvarvning och tätning av luftsystemet.
1958-12-30 intogs loket för den allra sista åtgärden (C-kl.) i Notviken som uppgavs bestå av "Iordningst. för Järnvägsmuseet" (arb nr 3/9286). Arbetet hade troligen inte särskilt hög prioritet och varade ända till 1959-04-15. Om det också omfattade ommålning i annan färg framgår inte av tillgängliga uppgifter. Ingen uppgift fanns längre om tillhörighet så det bör väl ha varit slopat i förväg.

Pa 28 tillhörande 21. Ms intogs i Notviken 1952-06-26 för sin sista C-klass. Orsaken uppgavs vara kortslutning i rotor. Något utgångsdatum bokfördes däremot inte, så utresan skedde kanske i chargerbar form på någon O-vagn eller så.

Ua - ej brun - forts.?

av Sid, Friday, January 04, 2008, 00:35 (5949 dagar sedan) @ Kurt Möller

Med all sannolikhet, ja - gällde väl Pb oxå?

Forts.frågor:

1) Ändrat vilket år...???

2) Pa-loket som Jvm har, när målades det åter om till grått??? Inför paraden 1981? Eller tidigare?

I tjänst hur länge? Fortfarande upptaget som driftlok 1952, tills. med systermaskinen 28.

Oa,Ob,Oc,Pa och Ua ommålades till brun färg vid revisioner från och med miten av trettiotalet.

Pa 27 och 28 slopades 1957, en motvikt sprack på nr 28 under tjänstgöring ca 1956, och skrotades 1959 i Notviken. Jag har uppgift om att Pa nr 27 skall ha överförts till Jvm 1963.

Pb-loken har aldrig varit grå, dessa hade teakklädd korg som D-loken, före ombyggnaden till enkellok år 1937 då de fick stålkorgar.

Mvh/Sid

Ua - ej brun - forts.?

av Lars Sjölund, Friday, January 04, 2008, 11:59 (5949 dagar sedan) @ Sid

Tack för hjälpen,då blir modellen utan bromsslang ändå.
[image]

Ua - ej brun - forts.?

av Svante Andersson, Friday, January 04, 2008, 17:31 (5948 dagar sedan) @ Lars Sjölund

Roco, Mashima och VVA. På dekodern har jag inget svar...

SA

Ua

av NOR, Friday, January 04, 2008, 13:35 (5949 dagar sedan) @ Lars Sjölund

Har en fråga angående Ua loket första tid i tjänst.De leveransbilder jag sett saknar loket tex A skärm o nån form av bromsslang.Var de så första tiden ?
Har en nästan färdig modell som jag tänkt göra före tiden då loken blev bruna.

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men den bild på U 88 i mycket ljust grå färg som finns bland annat i Elektroloksboken, är vad tyskarna kallar för "Fotoanstrich", alltså en färgsättning och utförande som aldrig har använts när loket gått i trafik.

När loket levererades till Statsbanan så var det kompletterat med bromsslangar och signalskärmar samt målat rödbrunt med svarta fotplåtar och ramverk. Finns en leveransbild på U 90 i detta utförande.

Så målar du din modell i rödbrunt och med slangar och signalskärmar (röd/vita) så blir det mer riktigt med hur dom såg ut i trafiken på Statsbanan.