Industribaneföreningen (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2023, 22:56 (449 dagar sedan)

Har nedstängningen av industribanor.se något med den urspårade postvagnen att göra? Det synes inte finnas någon information på den del av fb för IBF man kan se utan att själv vara fb-användare, inte heller annorstädes. Någon information om hur det gick med den lindrigt sagt framstressade omröstningen (som jag själv inte hann delta in, jag var bortrest) verkar inte heller läcka ut.

Industribaneföreningen

av Lennart Petersen, Tuesday, January 24, 2023, 23:18 (449 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har nedstängningen av industribanor.se något med den urspårade postvagnen att göra? Det synes inte finnas någon information på den del av fb för IBF man kan se utan att själv vara fb-användare, inte heller annorstädes. Någon information om hur det gick med den lindrigt sagt framstressade omröstningen (som jag själv inte hann delta in, jag var bortrest) verkar inte heller läcka ut.

Facebooksidan verkar ju fungera och det. verkar. finnas en förhoppning att den sidan drivs vidare i framtiden.
https://m.facebook.com/groups/251124328377817/?ref=group_browse

Någon-några (?) verkar också uttrycka förhoppningar att SJK ska ta sig an arkiv och kanske lite till.
Föreningen var ju en gång SJK småbaneavdelning. men man gick olika vägar.

Industribaneföreningen

av Anders Svensson, Wednesday, January 25, 2023, 07:39 (449 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tanken är som jag förstått det att återstarta den tidigare specialavdelningen inom SJK, nu med namnet SJK Industribaneavdelning. //Anders, SJK

Industribaneföreningen

av Anders Sandgren, Wednesday, January 25, 2023, 08:36 (449 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tanken är som jag förstått det att återstarta den tidigare specialavdelningen inom SJK, nu med namnet SJK Industribaneavdelning. //Anders, SJK

Men för detta borde man inte behövt stänga ner webplatsen. Nedläggningen kommer ju inte att ske förrän vid årsmötet 2023, vilket sker senare under våren. Det verkar som att avvecklingen sker överdrivet snabbt, rentav retroaktivt. Det hade varit bra om någon av de inblandade kommenterade det hela, resultatet av omröstningen skulle presenteras på hemsidan.

Industribaneföreningen

av Per Lind, Wednesday, January 25, 2023, 10:01 (449 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hänger inte riktigt med i svängarna:
Industribanemuséet i Frövi, är det nedlagt eller handlar Industribaneföreningen om något annat?
-Per

Industribaneföreningen

av Sven A, Wednesday, January 25, 2023, 10:12 (449 dagar sedan) @ Per Lind

Hänger inte riktigt med i svängarna:
Industribanemuséet i Frövi, är det nedlagt eller handlar Industribaneföreningen om något annat?
-Per

Industribaneavdelning hos SJK ombildades till Industribaneförening en gång i tiden, som nu ska läggas ned.
Industribanemuséet i Frövi är en helt annan organisation, som inte har någon juridisk koppling till ovanstående.

Småbaneavdelningen

av Jöran Johansson, Wednesday, January 25, 2023, 10:32 (449 dagar sedan) @ Sven A

Inom SJK hette den Småbaneavdelningen innan den bröts ut till en fristående förening Industribaneföreningen.

Småbaneavdelningen

av janis08, Wednesday, January 25, 2023, 17:01 (449 dagar sedan) @ Jöran Johansson

SJK Småbaneavdelning (oftast förkortat SmB) bildades hösten 1975 och man ordnade resor till olika industribanorm, möten, bokutgivning m.m. Småbaneavdelningen började samma år att utge tidskriften "Meddelanden från SJK Småbaneavdelning" som gavs ut 4 gånger per år. Avdelningen upphörde vid årsskiftet 2002/2003 och sista numret av SmB blev 4/2002. En bit in på 2003 bildades Industribaneföreningen (IBF) och första numret av Spårläget, 1/2003, utkom i juni. Nu ser det tyvärr ut som om IBF försvinner eftersom antalet intressanta småbanor har försvunnit och intresset bland en del medlemmar tycks ha svalnat. Sista numret av Spårläget, nr 2+3+4/2022, utkom i decemberförra året.