Pendeltåg Nora - Örebro? (Järnväg allmänt)
Apropå denna gamla tråd som länkades till i ett annat inlägg. Vad hände med planerna på pendeltågstrafik Nora - Örebro, finns det sådana fortfarande eller är projektet nerlagt.
av K Lemming, Tuesday, January 24, 2023, 23:17 (62 dagar sedan)
Apropå denna gamla tråd som länkades till i ett annat inlägg. Vad hände med planerna på pendeltågstrafik Nora - Örebro, finns det sådana fortfarande eller är projektet nerlagt.
av Godsgösta, Wednesday, January 25, 2023, 07:07 (62 dagar sedan) @ K Lemming
Apropå denna gamla tråd som länkades till i ett annat inlägg. Vad hände med planerna på pendeltågstrafik Nora - Örebro, finns det sådana fortfarande eller är projektet nerlagt.
Jag är inte helt hundra på slutresultatet, men det gjordes en ganska grundlig studie under 2018.
Studie Norabanan
Där framgick att kostnaderna för att rusta upp den relativt korta sträckan upp till Nora från Ervalla var enorma. Så långt jag kommer ihåg sköt detta alla planer på upprustning i sank, kanske för gott.
av MaL , Nora, Wednesday, January 25, 2023, 09:16 (62 dagar sedan) @ Godsgösta
Utan att egentligen kommentera utredningen så var den ändå väldigt billig.
Lägg på typ 50 miljoner för att lösa ut nuvarande ägare (dvs NJOV), 300 milj på en ny Järlebro och 500 milj på en "flyover" i Ervalla så närmar du dig. Nu har vi passerat en miljard med råge..
Nä, i dag är dom planerna borta men vad som händer en eller ett par generationer bort vet man inte? Å andra sidan var det ingen 1960 som trodde att NBJ skulle vara borta inom en generation.
Vi (NBVJ) planerar för trafik på båda våra linjer och låter inte det där störa oss. Det finns det så mycket annat som gör...
av Fredrik Lundström, Wednesday, January 25, 2023, 13:41 (62 dagar sedan) @ MaL
Utan att egentligen kommentera utredningen så var den ändå väldigt billig.
Lägg på typ 50 miljoner för att lösa ut nuvarande ägare (dvs NJOV), 300 milj på en ny Järlebro och 500 milj på en "flyover" i Ervalla så närmar du dig. Nu har vi passerat en miljard med råge..Nä, i dag är dom planerna borta men vad som händer en eller ett par generationer bort vet man inte? Å andra sidan var det ingen 1960 som trodde att NBJ skulle vara borta inom en generation.
Vi (NBVJ) planerar för trafik på båda våra linjer och låter inte det där störa oss. Det finns det så mycket annat som gör...
Flyover i Ervalla känns ganska onödigt, speciellt som man några mil söderut, i Hovsta, klarar sig utan en sådan..
av Gunnar Lilienberg , Kristianstad, Wednesday, January 25, 2023, 17:24 (61 dagar sedan) @ Fredrik Lundström
Utan att egentligen kommentera utredningen så var den ändå väldigt billig.
Lägg på typ 50 miljoner för att lösa ut nuvarande ägare (dvs NJOV), 300 milj på en ny Järlebro och 500 milj på en "flyover" i Ervalla så närmar du dig. Nu har vi passerat en miljard med råge..Nä, i dag är dom planerna borta men vad som händer en eller ett par generationer bort vet man inte? Å andra sidan var det ingen 1960 som trodde att NBJ skulle vara borta inom en generation.
Vi (NBVJ) planerar för trafik på båda våra linjer och låter inte det där störa oss. Det finns det så mycket annat som gör...
Flyover i Ervalla känns ganska onödigt, speciellt som man några mil söderut, i Hovsta, klarar sig utan en sådan..
Ja, det är väl knappt att det är motiverat med dubbelspår norr om Hovsta numera.
av Göran Kannerby, Wednesday, January 25, 2023, 19:16 (61 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Utan att egentligen kommentera utredningen så var den ändå väldigt billig.
Lägg på typ 50 miljoner för att lösa ut nuvarande ägare (dvs NJOV), 300 milj på en ny Järlebro och 500 milj på en "flyover" i Ervalla så närmar du dig. Nu har vi passerat en miljard med råge..Nä, i dag är dom planerna borta men vad som händer en eller ett par generationer bort vet man inte? Å andra sidan var det ingen 1960 som trodde att NBJ skulle vara borta inom en generation.
Vi (NBVJ) planerar för trafik på båda våra linjer och låter inte det där störa oss. Det finns det så mycket annat som gör...
Flyover i Ervalla känns ganska onödigt, speciellt som man några mil söderut, i Hovsta, klarar sig utan en sådan..
Ja, det är väl knappt att det är motiverat med dubbelspår norr om Hovsta numera.
Då kan nuvarande uppspår kapas vid Ervalla och anslutas endast mot Nora, nuvarande nedspår kan ligga kvar till Frövi och vidare.
Sedan bygger man en avancerad flyover vid Hovsta så att alla korsande tågvägar undviks.
av Svante Andersson, Friday, January 27, 2023, 14:01 (60 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Sedan bygger man en avancerad flyover vid Hovsta så att alla korsande tågvägar undviks.
En "flyunder" är nog betydligt mera ekonomiskt gångbart om markförhållandena är lämpliga.
SA
--
Slösa inte bort din tid på att försöka bli bra på det du är dålig på
av Göran Kannerby, Friday, January 27, 2023, 14:23 (60 dagar sedan) @ Svante Andersson
Sedan bygger man en avancerad flyover vid Hovsta så att alla korsande tågvägar undviks.
En "flyunder" är nog betydligt mera ekonomiskt gångbart om markförhållandena är lämpliga.SA
Nja, visserligen går det att flyga under en bro, men jag skulle föredra att kalla den dive-under, och ovanpå den finns likväl en fly-over. Det är inte givet att marknivån är noll-nivå.