Hjälp med ritning gardjärn KVAB (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Robin Högberg, Monday, January 30, 2023, 10:27 (423 dagar sedan)

Hej!

Vi (SRJmf) behöver nytillverka gardjärn till våran lokomotor SRJ 1 byggd i Kalmar 1947 som nr 60. Lokomotorn i fråga är ju föregångaren till Z4p, jag har mbr 21720 som är ritning på gardjärn till Z4p men dessa gardjärn skiljer sig åt mot gardjärnen på SRJ 1.

Är det någon som har tillgång till ritningen på gardjärnen till just denna lokomotor? Tyvärr har jag inte tillgång till ritningsförteckningen för aktuell lokomotor.

Tack på förhand!

Hjälp med ritning gardjärn KVAB

av Anders Jansson, Monday, January 30, 2023, 11:25 (423 dagar sedan) @ Robin Högberg

Hej!

Vi (SRJmf) behöver nytillverka gardjärn till våran lokomotor SRJ 1 byggd i Kalmar 1947 som nr 60. Lokomotorn i fråga är ju föregångaren till Z4p, jag har mbr 21720 som är ritning på gardjärn till Z4p men dessa gardjärn skiljer sig åt mot gardjärnen på SRJ 1.

Är det någon som har tillgång till ritningen på gardjärnen till just denna lokomotor? Tyvärr har jag inte tillgång till ritningsförteckningen för aktuell lokomotor.

Tack på förhand!

Enligt KVAB ritningsliggare: KVAB 2M-6460 Snöplogar och gardjärn.

Bör finnas på Landsarkivet i Vadstena. KVAB ritningar kan vara svåra att hitta. Det finns en notering i liggaren "Skåp 8 Fack 9". Det kan dock ha ändrats genom åren. I så fall kan det vara till hjälp att leta efter en ritning i format A2 med nummer 6460. De ligger oftast per storlek och i nummerordning.

Hjälp med ritning gardjärn KVAB

av Robin Högberg, Tuesday, January 31, 2023, 09:01 (422 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hej!

Vi (SRJmf) behöver nytillverka gardjärn till våran lokomotor SRJ 1 byggd i Kalmar 1947 som nr 60. Lokomotorn i fråga är ju föregångaren till Z4p, jag har mbr 21720 som är ritning på gardjärn till Z4p men dessa gardjärn skiljer sig åt mot gardjärnen på SRJ 1.

Är det någon som har tillgång till ritningen på gardjärnen till just denna lokomotor? Tyvärr har jag inte tillgång till ritningsförteckningen för aktuell lokomotor.

Tack på förhand!


Enligt KVAB ritningsliggare: KVAB 2M-6460 Snöplogar och gardjärn.

Bör finnas på Landsarkivet i Vadstena. KVAB ritningar kan vara svåra att hitta. Det finns en notering i liggaren "Skåp 8 Fack 9". Det kan dock ha ändrats genom åren. I så fall kan det vara till hjälp att leta efter en ritning i format A2 med nummer 6460. De ligger oftast per storlek och i nummerordning.

Tack Anders!

Hjälp med ritning gardjärn KVAB

av Peter B, Monday, January 30, 2023, 15:01 (423 dagar sedan) @ Robin Högberg

Kan det vara samma gardjärn som sitter på munkfors-lokomotorn i Skara?
Då kan det ju vara enklare att åka dit och mäta upp.

Iofs har jag bara goda erfarenheter av att hitta ritningar på landsarkivet i Vadstena. Jag samlade ju ihop ritningar på SJs apparatvagnar till omformare häromåret. Och nu har ju Kiruna Wagon byggt ca 20 st apparatvagnar utifrån de gamla ritningarna. KW ritade om ritningarna till nya konstruktionsritningar, om slappa uppfinna hjulet igen, och slapp ny tillståndsprocess.

Hjälp med ritning gardjärn KVAB

av CMA67, Monday, January 30, 2023, 18:20 (423 dagar sedan) @ Peter B

Tar gärna en kopia på ritningen om du hitter den Robin, Björn SkLJ