Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31 (Bana)

av Peter Bolin, Tuesday, January 31, 2023, 10:34 (543 dagar sedan)

Det har blivit hög tid för januariomgången av Björn Alnebos bilder innan månaden är slut. Den här månaden står Djursholms Ösby i fokus, vilket ligger mig varmt om hjärtat. Djursholms Ösby var utgångspunkten för mina utflykter till Eddavägen i barndomen under perioden 1968–1973.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. Här syns hela det uppställningsspår som revs upp ganska snart efter att bilden togs.

[image]
Okänd X4p + passvagn lämnar Djursholms Ösby ca 1970. Ett klassiskt Parktåg.

[image]
Okänd X9p + okänd X4p vid Djursholms Ösby ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Okänd X9p ankommer Djursholms Ösby ca 1970. Jag tolkar det som att nian kommer från Eddavägen och är på väg in till plattform för att där kopplas till sist i Parktåget.

[image]
Okänd X7p + passvagn vid Djursholms Ösby ca 1970. Kan det här vara ett tåg från Lindholmen?

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970. Tåget har en X3p sist. Jag gissar att det är ett Hägernäståg.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. En X4p är på väg mot Eddavägen.

Det var allt för den här månaden. Tack för alla kommentarer förra månaden. Fortsättning följer i februari.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder Eddavägs-linien

av Morshyttan, Tuesday, January 31, 2023, 11:15 (543 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för dessa bilder ur en svunen tid, väl befarna i unga år :) !

En liten detaljfråga som gnager i huvudet;
När jag och föräldrarna åkte från Östra Station till Eddavägen så skyndade vi sällan till något tåg, utan vi väntade till närmaste avgång.

hava således någon en tidtabell för mitten på sextiotalet och in på sjuttio :-| ?

De verkade ha gått rätt ofta i alla fall ;-) .

Med förhoppning att någon hyser förbarmande över min undran tecknas tacksammast :-) ;-) :-D !

Björn Alnebos Roslagsbanebilder Eddavägs-linien

av Eje Larsson, Tuesday, January 31, 2023, 19:39 (542 dagar sedan) @ Morshyttan

Tågen till Eddavägen och Näsbypark gick en gång i halvtimmen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31

av Leif B, Tuesday, January 31, 2023, 12:18 (543 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för härliga bilder igen! :-)

Själv tycker jag inte vagnsnummer har så stor betydelse på såna här bilder, men X4p 45 "Sjuglasvagnen" känner jag ingen på några bilder.

Det har blivit hög tid för januariomgången av Björn Alnebos bilder innan månaden är slut. Den här månaden står Djursholms Ösby i fokus, vilket ligger mig varmt om hjärtat. Djursholms Ösby var utgångspunkten för mina utflykter till Eddavägen i barndomen under perioden 1968–1973.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

De följande fem bilderna, tror jag ska vara i omvänd ordning. Nian på femte bilden nedan ankommer från Eddavägen och kopplas sist i Parktåget mot stan (tredje bilden nedan). Sedan avgår tåget mot Parken med X4p 45 dragande på bild 3, 2, 1 av nedanstående bilder.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. Här syns hela det uppställningsspår som revs upp ganska snart efter att bilden togs.

[image]
Okänd X4p + passvagn lämnar Djursholms Ösby ca 1970. Ett klassiskt Parktåg.

[image]
Okänd X9p + okänd X4p vid Djursholms Ösby ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Okänd X9p ankommer Djursholms Ösby ca 1970. Jag tolkar det som att nian kommer från Eddavägen och är på väg in till plattform för att där kopplas till sist i Parktåget.

[image]
Okänd X7p + passvagn vid Djursholms Ösby ca 1970. Kan det här vara ett tåg från Lindholmen?

Även de följande två bilderna tror jag är i omvänd ordning och visar samma tåg. Jag instämmer i att det är ett Hägernäståg.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970. Tåget har en X3p sist. Jag gissar att det är ett Hägernäståg.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. En X4p är på väg mot Eddavägen.

Det var allt för den här månaden. Tack för alla kommentarer förra månaden. Fortsättning följer i februari.

Hälsningar
Peter Bolin

Tack!
Leif

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31 - ny ordning

av Thomas Tell, Tuesday, January 31, 2023, 12:29 (543 dagar sedan) @ Peter Bolin

Jag vill ha bilderna i denna ordning. Du visar dem baklänges men sista bilden rätt.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970. Tåget har en X3p sist. Jag gissar att det är ett Hägernäståg.

X3p 35 i Hägernäståget som gick 13.12 från Stockholm


[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Okänd X7p + passvagn vid Djursholms Ösby ca 1970. Kan det här vara ett tåg från Lindholmen?

Personvagnen är 909 eller 910.


[image]
Okänd X9p ankommer Djursholms Ösby ca 1970. Jag tolkar det som att nian kommer från Eddavägen och är på väg in till plattform för att där kopplas till sist i Parktåget.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Okänd X9p + okänd X4p vid Djursholms Ösby ca 1970.

X4p 45


[image]
Okänd X4p + passvagn lämnar Djursholms Ösby ca 1970. Ett klassiskt Parktåg.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. Här syns hela det uppställningsspår som revs upp ganska snart efter att bilden togs.

[image]
Djursholms Ösby stn ca 1970.

[image]
Djursholms Ösby, utfarten mot Näsbypark och Eddavägen, ca 1970. En X4p är på väg mot Eddavägen.
Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31 - ny ordning

av Tom Hedlund, Tuesday, January 31, 2023, 13:30 (543 dagar sedan) @ Thomas Tell

Visar inte klockan vid stationshuset 15.21 på den bild som Thomas nu har lagt först? I så fall är det, enligt Sveriges kommunikationer (sommartidtabellen 1970), Hägernäståget nummer 340 med avgång från Stockholm 15.10 och avgång från Djursholms Ösby just 15.21.
Tom Hedlund

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31 - ny ordning

av Thomas Tell, Tuesday, January 31, 2023, 17:19 (542 dagar sedan) @ Tom Hedlund

Hägernäståget nummer 340 med avgång från Stockholm 15.10 och avgång från Djursholms Ösby just 15.21.
Tom Hedlund

Jag skrev 15.12 för det var en vanlig avgångstid senare.
/tell

Växeldriv i Djö

av Anders_W, Tuesday, January 31, 2023, 20:21 (542 dagar sedan) @ Peter Bolin

Skyddsspårets växeldriv ser ut som ett JEA 50. Men vilken sort tillhör spårspärrens driv på uppställningsspåret?

Växeldriv i Djö

av daniel, Tuesday, January 31, 2023, 22:06 (542 dagar sedan) @ Anders_W

Skyddsspårets växeldriv ser ut som ett JEA 50. Men vilken sort tillhör spårspärrens driv på uppställningsspåret?

Spårspärrdrivet är nog ett JEA10. Drivet i växeln skulle också kunna vara ett JEA30, som väl fanns på Roslagsbanan.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31

av Peter Bolin, Wednesday, February 01, 2023, 11:12 (542 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla inkomna kommentarer. Bilderna är säkerligen i fel ordning. Som jag berättat har jag inte kvar Björns originalnegativ, så jag kan inte kontrollera ordningsföljden. Jag lägger ut bilderna i den ordning som jag fått dem från skannern.

Det var även den här gången tämligen utfrätta bilder, men slutresultatet efter bearbetning tycker jag är acceptabelt. Det blir en hel del jobb med ljus och kontrast i bildbehandlingsprogrammet för att få till det.

Tro det eller ej: I skrivande stund befinner jag mig på mitt externa kontor och använder den bärbara datorn med mobilt internet. Jag kommer just nu in på forumet med den internetuppkopplingen. Det gjorde jag inte i går. Bilderna lade jag ut hemma innan jag gick till kontoret.

Det har varit problem med åtkomsten till forumet via mobilt internet ända sedan uppgraderingen av forumet i september. För mig är det väldigt opraktiskt eftersom jag vistas på det externa kontoret hela dagarna under arbetsveckorna. Det är normalt bara på helgerna som jag använder den stationära datorn med fast lina hemma.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31

av Thomas Tell, Wednesday, February 01, 2023, 20:26 (541 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla inkomna kommentarer. Bilderna är säkerligen i fel ordning. Som jag berättat har jag inte kvar Björns originalnegativ, så jag kan inte kontrollera ordningsföljden. Jag lägger ut bilderna i den ordning som jag fått dem från skannern.

Peter du har ju inget kuvert i texthuvudet så jag skriver här.

Jag uppskattar verkligen att du lägger ut Björns bilder. Jag har själv köpt en serie diabilder av honom jag tänkt lägga ut när de är skannade. Han tycker tydligen det ok.

Jag har ju inte heller tillgång till negativrullarna men det går ju att följa tågens rörelser på några bilder och lägga dem i rad. Jag vet ju visserligen hur tågrörelserna gick på banan så jag ser det lättare.
Björns bilder från södra delarna på RB du lägger ut är oftast i bakvänd ordning. Om du då lägger ut dem baklänges kanske det blir rätt.

Hoppas du inte tar illa upp av denna kritik utan fortsätter lägga ut bilderna.

/Thomas Tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 31

av Peter Bolin, Thursday, February 02, 2023, 23:24 (540 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack till Thomas för dessa synpunkter. Jag ska göra ett försök att bena ut ordningsföljden på bilderna när jag lägger ut februariomgången. Ibland ser jag i vilken ordning de ska komma, men det är långt ifrån alltid. Mina kunskaper om trafikupplägget under åren kring 1970 har en del brister med tanke på att jag bara var sex år gammal då. I stället har jag lagt tid på att få ordning på ljus och kontrast på alla bilder som i vissa fall varit ganska utfrätta.

Utöver ett par årliga turer till Eddavägen fram till 1973 åkte jag en gång till Näsbypark, en gång till Österskär och en gång till Rimbo före 1975. Då kom mitt intresse i gång mer på allvar, och jag började åka regelbundet med alla linjerna.

Björn berättade att han sålde en del diabilder i färg på Tradera 2019. Jag fick också tillgång till färgdior som jag använde i delarna 1–4. Originalbilderna var då sålda men det fanns inskanningar av dem i tillräckligt hög upplösning. Har du tillgång diabilder utöver dem som jag visade under 2020?

Nu har jag ändrat i profilinställningarna så att alla registrerade användare kan kontakta mig via e-post. Till skillnad från i går kom jag inte in på forumet via mobilt internet i dag. Nu är jag hemma och använder den stationära datorn med fast lina, så nu kommer jag in på forumet igen.

/Peter Bolin