Tyskt relä från TGOJ (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Tuesday, January 31, 2023, 20:25 (423 dagar sedan)

En kollega visade mig ett relä som suttit någonstans längs TGOJ, oklart var.
[image]
[image]
Det är ett tyskt insticksrelä, men modellen är mig helt främmande. Någon som känner igen det? Är det ens ett säkerhetsrelä? Eller tillhörde det fjärrstyrningsutrustningen?

Tyskt relä från TGOJ

av mamma Ulla, Tuesday, January 31, 2023, 21:09 (423 dagar sedan) @ Anders_W

En kollega visade mig ett relä som suttit någonstans längs TGOJ, oklart var.
[image]Bild # 1
[image]Bild # 2
Det är ett tyskt insticksrelä, men modellen är mig helt främmande. Någon som känner igen det? Är det ens ett säkerhetsrelä? Eller tillhörde det fjärrstyrningsutrustningen?

Reläet är av det österrikiska fabrikatet Schrack, som numera är uppköpta av TE Connectivity.
Artikelnumret V25423-A1015-A4 betyder:
V25423 = relätyp
A1015 = spolspänning
A4 = kontaktuppsättning

Jag ställde frågan till TE's kundtjänst, men dom känner idag inte till något om den typen.

Tyskt relä från TGOJ

av Anders_W, Tuesday, January 31, 2023, 21:10 (423 dagar sedan) @ mamma Ulla

Tackar och bockar!

Tyskt relä från TGOJ

av daniel, Tuesday, January 31, 2023, 21:35 (423 dagar sedan) @ Anders_W

En kollega visade mig ett relä som suttit någonstans längs TGOJ, oklart var.
[image]Bild # 1
[image]Bild # 2
Det är ett tyskt insticksrelä, men modellen är mig helt främmande. Någon som känner igen det? Är det ens ett säkerhetsrelä? Eller tillhörde det fjärrstyrningsutrustningen?

Tvivlar på att det kommer från signalanläggningen över huvud taget. Säkerhetsreläerna och reläsatserna hade plåtkapslingar allihopa. Det fanns också plastkapslade reläer i fjärrstyrningsutrustningen men de jag har sett var typ V23154.

Tyskt relä från TGOJ (Siemens)

av Anders Järvenpää, Wednesday, February 01, 2023, 11:36 (422 dagar sedan) @ Anders_W

Det är ett säkerhetsrelä. Om jag kommer minns rätt modell K14. Relät förekom åtminstone i äldre vägskydd vid finska statsbanan. Jag har några i diversehyllan.

K44 från TGOJ (Siemens)

av Anders_W, Wednesday, February 01, 2023, 14:56 (422 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Jag frågade på ett tyskt forum och fick svaret att det är ett K44 signalrelä, föregångaren till Siemens K50. En koll på blocksignal.de bekräftade detta.
Blocksignal har bilder på två K44:or - ett med sex kontakter (som detta) och ett med hela 59 kontakter. Vågar man gissa att det även gjordes modeller däremellan?

Bilderna finns längst ned på denna sida.

K44 från TGOJ (Siemens)

av daniel, Wednesday, February 01, 2023, 15:20 (422 dagar sedan) @ Anders_W

Det var intressant.

Jag är bara sett plåtkapslade K44 som på bilden här:
https://hmmueller.de/VonAnderen_x560/PA090020.JPG

Dessa har 18 kontakter, har jag för mig och det är nog den vanligaste storleken.

Det stora relät på bilden du länkade har nog 54 kontakter (3*18), men kapslingen har 120 anslutningar, vilket skulle räcka till spole + 59 kontakter. Jag antar att det också har funnits reläer med 36 kontakter.

K44 från TGOJ (Siemens)

av Anders Järvenpää, Wednesday, February 01, 2023, 16:56 (422 dagar sedan) @ daniel

Ett liknande relä med minst 20 kontakter används i Siemens-tillverkade vägskyddsreläsater vid finska statsbanan för att koppla om mellan vit-/rödblink. Det går åt en hel del kontakter eftersom man använder lampor med två glödtrådar.