Määän vilken fin bild från en bana som jag åkte mycket på i unga år!
Många avgasrör e´re... Kan nån förklara vad alla piporna har för funktion?
Sidofönstret på bakre maskin ser nerdraget ut, även om det är svårt att se bestämt ens med stor inzoomning. Jag gissar i alla fall att man inte gärna lät en obemannad maskin gå med öppna fönster en dammig sommardag på en bana med grusballast?
Jag bedömer att tåget har stannat på drygt halva, eller kanske 2/3 av, den hinderfria spårlängden (som inte heller ser väääldigt lång ut på det länkade flygfotot). Alltså borde tågvikten inte vara högre än vanligt för godstågen på Siljansbanan (som på den tiden nog mest kallades "fd SDJ" eller "Morabanan" i vart fall sett från Borlänges horisont. Rättvik-Falun var väl redan nedlagt 1969?
Vad hade T41 för startdragkraft i jmf m tex T43, T44 och T45, och vilka tågvikter kunde anförtros dem på denna bana? Mitt minnesintryck från de unga år när jag rörde mig i krokarna är att T41-orna muntert och under mycket avgivande av decibel pinnade iväg med icke oävna tåglängder. Acceleration 0-100 på 10 sekunder, fast i kraftig slow motion då :-D
Länk till flygfoto från ca 1960:
https://kartbild.com/#16/60.8866/15.1149/0x4