Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, February 01, 2023, 14:09 (444 dagar sedan)

[image]

Vrldens djupaste järnväg går mellan Långsele och Boliden.

Enligt Vinnova

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Harald, Wednesday, February 01, 2023, 15:42 (444 dagar sedan) @ BD

[image]

Vrldens djupaste järnväg går mellan Långsele och Boliden.

Enligt Vinnova

Det är alltså inte Långsele i Ångermanland utan Långselegruvan en halvmil från Boliden.

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Micke Carlsson, Wednesday, February 01, 2023, 19:17 (444 dagar sedan) @ BD

"elektisk"

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 01, 2023, 21:17 (444 dagar sedan) @ BD

[image]

Vrldens djupaste järnväg går mellan Långsele och Boliden.

Enligt Vinnova


Hittade gruvkartan i SGU: https://apps.sgu.se/geolagret/GetMetaDataById?id=md-56ce0a89-ce8e-4088-a920-2d77617665fc

Det går en rak ort nere på 409 m nivå.

Jag försökte hitta gruvan på dagens karta och det var lite knöligt men:
titta på SWEREF99 TM (nord, öst) 7201957, 749981

Jo det är nästan bara ett vattenfyllt gruvhål kvar.

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Harald, Wednesday, February 01, 2023, 21:35 (444 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Anläggandet beskrivs i Teknisk Tidskrift 1954: Drivning av en 5 km transportort
Spårvidden var 750 mm. Den var kanske djupast i världen då, men slås ju nu av den normalspåriga järnvägen på 1365-nivå i Kiruna. Den ligger drygt 1100 m under mark. Nivån 1365 är mätt från bergets numera bortsprängda topp.

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Lennart Petersen, Thursday, February 02, 2023, 00:22 (443 dagar sedan) @ Harald

Anläggandet beskrivs i Teknisk Tidskrift 1954: Drivning av en 5 km transportort
Spårvidden var 750 mm. Den var kanske djupast i världen då, men slås ju nu av den normalspåriga järnvägen på 1365-nivå i Kiruna. Den ligger drygt 1100 m under mark. Nivån 1365 är mätt från bergets numera bortsprängda topp.

Och Lossajärvi sjö ligger 498 m.ö.h så KUJ-banan (Kiruna under jord)
ligger väl runt 600 m.u.h vilket bör placera järnvägen som en av världens djupast belägna järnvägar om inte rent av den djupaste.

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Lennart Petersen, Thursday, February 02, 2023, 22:30 (443 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Anläggandet beskrivs i Teknisk Tidskrift 1954: Drivning av en 5 km transportort
Spårvidden var 750 mm. Den var kanske djupast i världen då, men slås ju nu av den normalspåriga järnvägen på 1365-nivå i Kiruna. Den ligger drygt 1100 m under mark. Nivån 1365 är mätt från bergets numera bortsprängda topp.


Och Lossajärvi sjö ligger 498 m.ö.h så KUJ-banan (Kiruna under jord)
ligger väl runt 600 m.u.h vilket bör placera järnvägen som en av världens djupast belägna järnvägar om inte rent av den djupaste.

Räknat då från havsytan.
Annars brukar nya Gotthard Basis tunneln nämnas som världens djupaste med -2300m under markytan som mest.
Den är också känd som världens längsta järnvägstunnel med 57km.
Förr var en järnväg i Israel ner till Döda Havet med runt -400m under havet känt som världens djupaste i öppen dager.
Med jordens inte helt runda form så kan man kanske spekulera i om någon järnväg långt norrut (Svalbard?) ligger närmast jordens mittpunkt.
Men jag håller på KUJ i Kiruna !

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av BD, Friday, February 03, 2023, 03:01 (442 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Anläggandet beskrivs i Teknisk Tidskrift 1954: Drivning av en 5 km transportort
Spårvidden var 750 mm. Den var kanske djupast i världen då, men slås ju nu av den normalspåriga järnvägen på 1365-nivå i Kiruna. Den ligger drygt 1100 m under mark. Nivån 1365 är mätt från bergets numera bortsprängda topp.


Och Lossajärvi sjö ligger 498 m.ö.h så KUJ-banan (Kiruna under jord)
ligger väl runt 600 m.u.h vilket bör placera järnvägen som en av världens djupast belägna järnvägar om inte rent av den djupaste.

Hur sköts transporterna i de mycket djupa gruvorna som listas här?

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Lennart Petersen, Friday, February 03, 2023, 05:21 (442 dagar sedan) @ BD

Anläggandet beskrivs i Teknisk Tidskrift 1954: Drivning av en 5 km transportort
Spårvidden var 750 mm. Den var kanske djupast i världen då, men slås ju nu av den normalspåriga järnvägen på 1365-nivå i Kiruna. Den ligger drygt 1100 m under mark. Nivån 1365 är mätt från bergets numera bortsprängda topp.


Och Lossajärvi sjö ligger 498 m.ö.h så KUJ-banan (Kiruna under jord)
ligger väl runt 600 m.u.h vilket bör placera järnvägen som en av världens djupast belägna järnvägar om inte rent av den djupaste.


Hur sköts transporterna i de mycket djupa gruvorna som listas här?

Kanske med järnväg eller någon form av spårtransport.
Det. är väldiga djup på guldgruvorma i S.A men de ligger på en. hög platå runt 2000 m.ö.h (Johannesburg 1750 m.ö.h ).

Enligt Vinnova: Världens djupaste järnväg

av Greger Larsson, Wednesday, February 01, 2023, 21:29 (444 dagar sedan) @ BD

Grafiken visar ett antal innovationer inom gruvnäringen. 1943 invigdes linbanan Kristineberg-Boliden och 1955 den underjordiska elektriska järnvägen mellan Långsele(-gruvan) och Boliden. Helt korrekt och båda företeelserna är historia sedan lång tid tillbaka.