E2 1329 - Rullager (Järnväg allmänt)

av M.Svenson, Thursday, February 02, 2023, 12:31 (619 dagar sedan)

Det har skrivits en del om kul/rullager på ånglok i forumet i det sista. Min kvällslektyr de senaste veckorna är den fantastiska boken Åhaga-en ångloksverkstad, på sidan 57 i den boken finns en bild på E2 1329 tagen i juli 1962 efter revision klass 1A. Loket är ju ett av de två som fick rullager i storändan på vevstakarna och där med också utanpåliggande exenterrörelse. Men i bildtexten står det att loket blev moderniserat med rullager i hjulaxellagren, var det verkligen så? Tenderaxlarna har på bilden lock för glidlager.

Fråga nummer två, var det vid revisionen 1962 som E2 1329 fick rullager i vevarna?

Loket finns väl bevarat hos MBv i Luleå, så om ingen har svar så kanske den gode Martin L eller någon annan i Luleå vid tillfälle kan krypa under och titta ;-).

Till er som ännu i inte köpt boken Åhaga-en ångloksverkstad de sista åren, köp den och njut! Och skänk också det gänget som ligger bakom boken en tacksamhetens tanke för att de så generöst delar med sig av deras bildskatt.

Mvh Martin :-)

E2 1329 - Rullager

av Kjell Friberg, Thursday, February 02, 2023, 21:30 (619 dagar sedan) @ M.Svenson

Enligt en uppgift från maskinpersonalen i Linköping där loket var stationerat fick det rullager i vevarna i samband med ombyggnaden från E till E2.

E2 1329 - Rullager

av Conny Sernfalk, Thursday, February 02, 2023, 21:43 (619 dagar sedan) @ M.Svenson

Det har skrivits en del om kul/rullager på ånglok i forumet i det sista. Min kvällslektyr de senaste veckorna är den fantastiska boken Åhaga-en ångloksverkstad, på sidan 57 i den boken finns en bild på E2 1329 tagen i juli 1962 efter revision klass 1A. Loket är ju ett av de två som fick rullager i storändan på vevstakarna och där med också utanpåliggande exenterrörelse. Men i bildtexten står det att loket blev moderniserat med rullager i hjulaxellagren, var det verkligen så? Tenderaxlarna har på bilden lock för glidlager.

Fråga nummer två, var det vid revisionen 1962 som E2 1329 fick rullager i vevarna?

Loket finns väl bevarat hos MBv i Luleå, så om ingen har svar så kanske den gode Martin L eller någon annan i Luleå vid tillfälle kan krypa under och titta ;-).

Till er som ännu i inte köpt boken Åhaga-en ångloksverkstad de sista åren, köp den och njut! Och skänk också det gänget som ligger bakom boken en tacksamhetens tanke för att de så generöst delar med sig av deras bildskatt.

Mvh Martin :-)

Enligt anteckningar (och källor från tidigare inlägg här)1946-11-04 i samband med revision och ombyggnad till E2

/ Conny

E2 1329 - Rullager

av Per-Olov Brännlund, Friday, February 03, 2023, 00:46 (619 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[img]images/uploaded/2023020223352963dc48c16ab5b.png[/img]
På denna bild tagen i Kisa har loket inte de utvändiga exentervevarna som det senare
hade men väl hjälpledning.
Enligt vad jag hörde av gamla lokförare i Linköping blev loket, då litt. E, svårt
skadat i Narvik under andra världskriget.
Den andra E2:an som hade utvändiga exentervevar var 1100.

E2 1329 - Rullager

av BD, Friday, February 03, 2023, 02:53 (619 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

[image]

Enligt vad jag hörde av gamla lokförare i Linköping blev loket, då litt. E, svårt
skadat i Narvik under andra världskriget.

Är nog en uppgift som är enbart ett rykte.

E2 1329 - Rullager

av Hans Larsson, Friday, February 03, 2023, 11:20 (618 dagar sedan) @ BD

Bengt,

Var snäll och förklara för oss mindre vetande hur ett dylikt rullager för storändan av vevstaken är uppbyggt och monterat. Hittar ingen sammanställningsritning på lager monterat på veven.

Bifogar ritning på en representativ vevaxel avsedd för glidlager, MBR51314

[image]

Samt ritning för sammanbyggd vevaxel, MBR 51273, kanske inte modellen avsedd för rullager, dock.

[image]

Lagret torde sitta rätt permanent efter att axeln pressats samman, eller har jag missförstått alltsammans, totalt?

mvh
Hans

E2 1329 - Rullager

av Per Ljungberg, Friday, February 03, 2023, 14:00 (618 dagar sedan) @ Hans Larsson

Hur skyddade man lagret från föroreningar och hur underhåller man ett sådant? Permanentsmort? Eller delbart lagerhus så att man kom åt lagret. Bredd på själva lagret?
Bortsett från problemet med att byta ut detta lager så borde det vara ganska bra att ha ett rullager på detta stället. Ganska lågt varvtal och långa tider ganska låga belastningar (men samtidigt pulserande två gånger varje varv). Liten risk för varmgång. Låg smörjmedelsförbrukning och liten risk för nedsmutsning.
I Tyskland fick många lok rullager i vevstakarna. Men vid yttercylindrar var det enklare att vid behov byta ut ett skadat lager.

E2 1329 - Rullager

av Hans Larsson, Friday, February 03, 2023, 14:24 (618 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Du fångade orsaken till min fråga!
Rätt knepigt att komma åt ett rullager där det sitter på vevaxeln..
Byta det verkar ännu värre

/Hans

E2 1329 - Rullager Brattmetoden

av BD, Friday, February 03, 2023, 16:49 (618 dagar sedan) @ Hans Larsson

Bengt,

Var snäll och förklara för oss mindre vetande hur ett dylikt rullager för storändan av vevstaken är uppbyggt och monterat. Hittar ingen sammanställningsritning på lager monterat på veven.

Bifogar ritning på en representativ vevaxel avsedd för glidlager, MBR51314

[image]

Samt ritning för sammanbyggd vevaxel, MBR 51273, kanske inte modellen avsedd för rullager, dock.

[image]

Lagret torde sitta rätt permanent efter att axeln pressats samman, eller har jag missförstått alltsammans, totalt?

mvh
Hans

Har nyss förgäves googlat på "brattmetoden", benämning efter uppfinnaren Bratt hos SKF, men ingen träff. I korthet, vevaxeln var utan våld demonterbar genom att olja av högt tryck pressas in i fogen och delarna kan enkelt säras åt. Likaså kan lagrets innerring lossas med samma metod från sin vevtapp.
Samma metod används för att lossa järnvägens hjul ifrån axlar.

Det finns många användningar för metoden utanför järnvägens område.

E2 1329 - Rullager Brattmetoden

av Anders Sandgren, Friday, February 03, 2023, 18:41 (618 dagar sedan) @ BD

Bengt,

Var snäll och förklara för oss mindre vetande hur ett dylikt rullager för storändan av vevstaken är uppbyggt och monterat. Hittar ingen sammanställningsritning på lager monterat på veven.

Bifogar ritning på en representativ vevaxel avsedd för glidlager, MBR51314

[image]

Samt ritning för sammanbyggd vevaxel, MBR 51273, kanske inte modellen avsedd för rullager, dock.

[image]

Lagret torde sitta rätt permanent efter att axeln pressats samman, eller har jag missförstått alltsammans, totalt?

mvh
Hans


Har nyss förgäves googlat på "brattmetoden", benämning efter uppfinnaren Bratt hos SKF, men ingen träff. I korthet, vevaxeln var utan våld demonterbar genom att olja av högt tryck pressas in i fogen och delarna kan enkelt säras åt. Likaså kan lagrets innerring lossas med samma metod från sin vevtapp.
Samma metod används för att lossa järnvägens hjul ifrån axlar.

Det finns många användningar för metoden utanför järnvägens område.

Men han var tydligen brorson till den mer kände Ivan Bratt.

E2 1329 - Rullager

av Martin Långström, Thursday, February 02, 2023, 22:38 (619 dagar sedan) @ M.Svenson

Det har skrivits en del om kul/rullager på ånglok i forumet i det sista. Min kvällslektyr de senaste veckorna är den fantastiska boken Åhaga-en ångloksverkstad, på sidan 57 i den boken finns en bild på E2 1329 tagen i juli 1962 efter revision klass 1A. Loket är ju ett av de två som fick rullager i storändan på vevstakarna och där med också utanpåliggande exenterrörelse. Men i bildtexten står det att loket blev moderniserat med rullager i hjulaxellagren, var det verkligen så? Tenderaxlarna har på bilden lock för glidlager.

Fråga nummer två, var det vid revisionen 1962 som E2 1329 fick rullager i vevarna?

Loket finns väl bevarat hos MBv i Luleå, så om ingen har svar så kanske den gode Martin L eller någon annan i Luleå vid tillfälle kan krypa under och titta ;-).

Till er som ännu i inte köpt boken Åhaga-en ångloksverkstad de sista åren, köp den och njut! Och skänk också det gänget som ligger bakom boken en tacksamhetens tanke för att de så generöst delar med sig av deras bildskatt.

Mvh Martin :-)

Loket har i alla fall idag bara rullager i storändan på vevstakarna. Samtliga hjullager är glidlager.