Tågfärjan Starke (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, February 04, 2023, 10:58 (439 dagar sedan)

I nr 1 2023 av tidskriften Båtologen finns en intressant artikel om Tågfärjorna Drottning Victoria och Konung Gustav V. I artikeln nämns även andra färjor och en uppgift gör mig nyfiken. Det är tågfärjan Starkes minsprängning 26:e februari 1942. Jag plockade fram några av mina böcker ur bokhyllan som handlade om tågfärjor och i en av dessa hittade jag flera uppgifter;
13:e juli 1942 påbörjades bärgning och den 18:e mars 1943 bogserads den bärgade färjan in till Sassnitz. Nu kommer en intressant uppgift, den 15:e april 1943 togs den sista järnvägsvagnen iland från Starke.

Nu så till mina frågor;
Starke hade uppenbarligen last av järnvägsvagnar då den sjönk. Kapaciteten var upp till 22 godsvagnar, hur många vagnar var Starke lastad med och var någon av dessa svenska och i så fall vilka vagnsindivider var det?

Ola Ahlström
Malmö

Tågfärjan Starke

av BD, Saturday, February 04, 2023, 12:12 (439 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Inte svar på din fråga. Enligt hörsägen: Hade bottenventiler och strutar varit av stålgjutgods istället för som det var hade Starke förmodligen inte sjunkit. Enligt samma hörsägen bräcktes de vid minsprängningen.

Tågfärjan Starke

av Granis, Saturday, February 04, 2023, 12:49 (439 dagar sedan) @ Ola Ahlström

…hur många vagnar var Starke lastad med och var någon av dessa svenska…

En liten fundering m a a detta, på gränsen till OT. Men inte, tycker jag:

Bland ”järnvägshistoriska myter” som cirkulerat genom åren finns denna -eller dessa?- om att endera elloket SRJ 53 för Roslagsbanorna eller ångloket VGJ 31 för Västgötabanan (eller båda?) egentligen var beställda i Tyskland under kriget i fler exemplar, men att dessa gick förlorade under sjötransporten till Sverige.

Kan detta ha sitt ursprung i denna händelse, då ett fartyg med svenska järnvägsfordon sänktes på väg till (?) Sverige? Det kanske dessutom fanns andra fordon än godsvagnar ombord, även om de då inte nödvändigtvis var svenska? Det är ju så myter kan uppkomma….


/ L G

Tågfärjan Starke

av Ola Ahlström, Saturday, February 04, 2023, 15:11 (439 dagar sedan) @ Granis

Sökte lite vidare och kom fram till följande ytterligare uppgifter;

Starke var vid minsprängningen på väg från Sassnitz till Trelleborg.
Besättningen rullade sex järnvägsvagnar överbord i ett försök att hålla färjan flytande men uppenbarligen fanns det fler ombord då vagnar lossades efter färjans bärgning, dock kan ifrågasätta vagnarnas skick efter mer än ett år under vatten.

Ola Ahlström
Malmö