Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Saturday, February 04, 2023, 17:17 (418 dagar sedan)

[image]

Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan

av tobbe, Sunday, February 05, 2023, 17:56 (417 dagar sedan) @ lars moberg

För de som inte känner till platsen kan sägas följande. Fotografen står med ryggen mot norr o fotot taget mot söder i den branta stigningen riktning Orsa. Har för mig att ca 100 m bakom fotografen där stigningen upphör vid f.d. stationen/hållplatsen står en skylt "inlandsbanans högsta punkt" om jag inte minns helt galet eller står det kanske "Södra inlandsbanans högsta punkt". Har funderat många ggr om vad som stämmer med tanke på den norra delen norr om Östersund.
tobbe

Inlandsbanans högsta punkt

av Jonny Saljefeldt, Sunday, February 05, 2023, 18:44 (417 dagar sedan) @ tobbe

För de som inte känner till platsen kan sägas följande. Fotografen står med ryggen mot norr o fotot taget mot söder i den branta stigningen riktning Orsa. Har för mig att ca 100 m bakom fotografen där stigningen upphör vid f.d. stationen/hållplatsen står en skylt "inlandsbanans högsta punkt" om jag inte minns helt galet eller står det kanske "Södra inlandsbanans högsta punkt". Har funderat många ggr om vad som stämmer med tanke på den norra delen norr om Östersund.
tobbe

... 524 möh, ligger enligt flera källor vid km 269 på sträckan Sveg-Orsa, ca 6 km norr om Emådalen.

jarnvag.net

jvgfoto.se

På sträckan norr om Östersund ligger högsta punkten (452 möh) vid Munkflohögen:

historiskt.nu

Inlandsbanans högsta punkt

av Göran Kannerby, Sunday, February 05, 2023, 19:36 (417 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

... 524 möh, ligger enligt flera källor vid km 269 på sträckan Sveg-Orsa, ca 6 km norr om Emådalen.

jarnvag.net

Och om jag minns rätt nu så är det bara i trakten av Storlien man kan åka högre på svensk järnväg.

Inlandsbanans högsta punkt

av Sune Nylén, Monday, February 06, 2023, 08:37 (416 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ja 900 m öster om Storlien 601 m och ett par decimeter.

Inlandsbanans högsta punkt

av Hans XH Karlsson, Monday, February 06, 2023, 16:41 (416 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

På sträckan norr om Östersund ligger högsta punkten (452 möh) vid Munkflohögen:

historiskt.nu

Du har missförstått uppgiften om Munkflohögen. Det är högsta punkt på sektionen Östersund-Ulriksfors. Det finns högre punkter på Inlandsbanan Ulriksfors-Gällivare som alltså också är norr om Östersund. Det har till och med funnits en skylt uppsatt i Munkflohögen om att det är Inlandsbanans högst belägna stationsplats. Men detta har jag aldrig förstått hur man räknat. Möjligen att man kan få till det om man utesluter nedlagda stationer och begränsar sig till någon särskild definition av station som utesluter vissa trafikplatser. Så missförstånd om höjder verkar ha florerat.
Uppe på nordligaste Inlandsbanan mellan Kuosakåbbå och Avvakajjo är man uppe på drygt 470 meter över havet. Du kan även läsa om detta på historiskt.nu om du klickar dig vidare i länken till rätt sektion av Inlandsbanan.

Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan

av BM, Monday, February 06, 2023, 10:06 (416 dagar sedan) @ lars moberg

Strax norr om vattentornet ligger Emådalens station.

Det är en avbruten stigning från Tallhed till Gråtbäck.
Stigningen är 26 km och den längsta avbrutna stigningen på Svenska järnvägsnätet, den är 26 km lång, med 14 promille
På två platser planar banan ut ett kort stycke, på bron över Storstupet och på Emådalens bangård.
Även vid Storstupet fanns ett vattentorn.

Inlandsbanans högsta punkt 524 möh är mycket riktigt belägen vid Gråtbäck, mitt på den kända otroligt vidsträckta stormyren Koppången.

Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan

av tobbe, Monday, February 06, 2023, 10:48 (416 dagar sedan) @ lars moberg

När jag o resekamrat i början av 1970-talet stannade till strax ovanför järnvägen för att kolla in innanmätet i vattentornet vill jag minnas att det mesta var orört men tidens tand hade gjort en del åverkan. Ingångsdörren var även den i mindre gott skick och gick att öppna. Hur är skicket i dagsläget, utvändigt enligt fotot verkar det har underhållits?
tobbe

Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan

av Anders Johansson, Monday, February 06, 2023, 12:34 (416 dagar sedan) @ tobbe

Det är dessutom nyrenoverat av Orsa-föreningen!
Funkar som det skall enl uppgift.

Vattentorn i Emådalen - 1988 - Inlandsbanan

av Thomas Tell, Monday, February 06, 2023, 16:57 (416 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det är dessutom nyrenoverat av Orsa-föreningen!
Funkar som det skall enl uppgift.

Är det inte en varmluftsmaskin som pumpar där?
/tell