NKlJ - Hagfors - 1990 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Sunday, February 05, 2023, 12:53 (417 dagar sedan)

[image]

NKlJ - Hagfors - 1990 -

av tobbe, Sunday, February 05, 2023, 14:25 (417 dagar sedan) @ lars moberg

Vilka minnen från forna NKlj och snyggt fotograferat. I Fonden syns Lokverkstaden med tillhörande kontorsbyggnad. Oljetankvagnarna stod också på samma spår vid mitt sista besök och tillika en Ljungdiesel som var mer eller mindre urplockad på delar. Det fanns ytterligare en likadan som användes vid växling till o från järnverket ut på både nedre o övre bangården. Jag gjorde då min enda resa i ordinarie godståg Hagfors-Deje T o R sista veckan före nedläggning och fick då prova på att framföra detta både att öka pådraget samt att bromsa ner o sanda vid behov. Den framlidne lokföraren Bror Henriksson filmade då min framfart med min medtagna filmkameran och sade att "denna järnväg skall ju iallfall läggas ner, så vad kan de då säga "däruppe" och du är ju också en järnvägare. Träffade även tågledaren på stationen som visade mig runt på tågx och övriga lokaliteter. Ett minne för livet vill jag påstå, synd bar att den lades ner:-( :-( . Filmade även året efteråt delar av rivningen av banan + övriga f.d. linjeplatser Karlstad Ö - Hagfors- Filipstad. Kanske lit O.T men, "so What??":-|
tobbe