3-cylindrigt från BJ (Fordon: lok)

av Danne J, Wednesday, February 08, 2023, 00:44 (437 dagar sedan)

Platser och lokindivider okända.

[image]

[image]

// Danne J

3-cylindrigt från BJ

av HP, Wednesday, February 08, 2023, 10:34 (436 dagar sedan) @ Danne J

Platser och lokindivider okända.

[image]

[image]

// Danne J

I vilken period på BJ hade H3s kofångarna?/HP

1930 hade H o M 3s loken

av Sune Nylén, Thursday, February 09, 2023, 00:22 (436 dagar sedan) @ HP

apparater för såväl vacuum som tryckluftsbroms samt var försedda med ångbroms på drivhjulen. / Sune.

3-cylindrigt från BJ

av M.Svenson, Wednesday, February 08, 2023, 12:49 (436 dagar sedan) @ Danne J

Bilden på H3s:en är med största sannolikhet tagen i Åmål med verkstaden i bakgrunden, loket är också med största sannolikhet BJ H3s 110. Det loket var det enda ( jag är nästan 100% säker) som hade lågt koltag vid leverans ( på bilden med träpåbyggnad ). Kofångarna monterades 1930-31 troligtvis inför höjningen till sth 100 km/h på sträckan Göteborg-Mellerud och de satt i vart fall kvar till 1948. Loken fick också elektrisk belysning i samma veva, alltså 1930-31.

Tack Danne för av mig aldrig sedda bilder :-P

Mvh Martin :-)

3-cylindrigt från BJ

av Anders Sandgren, Wednesday, February 08, 2023, 15:15 (436 dagar sedan) @ M.Svenson

Bilden på H3s:en är med största sannolikhet tagen i Åmål med verkstaden i bakgrunden, loket är också med största sannolikhet BJ H3s 110. Det loket var det enda ( jag är nästan 100% säker) som hade lågt koltag vid leverans ( på bilden med träpåbyggnad ). Kofångarna monterades 1930-31 troligtvis inför höjningen till sth 100 km/h på sträckan Göteborg-Mellerud och de satt i vart fall kvar till 1948. Loken fick också elektrisk belysning i samma veva, alltså 1930-31.

Tack Danne för av mig aldrig sedda bilder :-P

Mvh Martin :-)

På bilden har loket både vacuum- och tryckluftsutrustning men även acetylenbelysning vilket borde smala ner tidsintervallet. Det verkar på andra bilder som att H3s-loken levererades utan tryckluftsutrustning men torde fått det rätt snart. När tog BJ ner vakuumbromsutrustningen?

3-cylindrigt från BJ

av M.Svenson, Wednesday, February 08, 2023, 17:40 (436 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På bilden har loket både vacuum- och tryckluftsutrustning men även acetylenbelysning vilket borde smala ner tidsintervallet. Det verkar på andra bilder som att H3s-loken levererades utan tryckluftsutrustning men torde fått det rätt snart. När tog BJ ner vakuumbromsutrustningen?

Enligt tillgängliga bilder nedmonterades vacuumbromsen på H3s:erna mellan 1936-1939.

Mvh Martin ☺

3-cylindrigt från BJ, bonusbild med en cylinder mindre

av Danne J, Wednesday, February 08, 2023, 17:45 (436 dagar sedan) @ M.Svenson

Tackar för kompletterande information, alltid kul att fylla på luckorna!!

Skickar med en bild från en trafikdag som möjligen finns i herr Svenssons annotationsbok..??;-)

M v h

// Danne J

[image]

3-cylindrigt från BJ, bonusbild med en cylinder mindre

av M.Svenson, Wednesday, February 08, 2023, 18:59 (436 dagar sedan) @ Danne J

Oj oj, tack för den bilden Danne!

Var tvungen att titta i anteckningarna, man var tydligen ung och rask på den tiden!

Helgen den 3/6 var jag och körde B-lok åt Värmlandståg Kil-Filipstad-Bredsjö-Filipstad-Kil, jobbade sedan hela veckan till lördag kl 16.00, åkte till Falun och körde på söndag 11/6 den fina resan till Rättvik med er i GDJmf. Hem till Göteborg på söndag kväll och körde till Stockholm på måndag morgon med tåg 454.

Ung och rask var man då, nu är man varken det ena eller andra ;-) , men väldigt tacksam för det man fått uppleva, så tack för den turen!

Mvh Martin ☺

BJ M3s 3-cylindrigt från BJ

av M.Svenson, Wednesday, February 08, 2023, 14:20 (436 dagar sedan) @ Danne J

[image]

Mitt förslag för bilden på M3s:en är spår 4 södra ändan på Daglösen station.

Mvh Martin :-)

BJ M3s 3-cylindrigt från BJ

av M.Svenson, Wednesday, February 08, 2023, 18:11 (436 dagar sedan) @ M.Svenson

Fick zoomat lite bättre i bilden från Daglösens södra ände.
[/img][image]

BJ M3s 3-cylindrigt från BJ

av Danne J, Wednesday, February 08, 2023, 18:37 (436 dagar sedan) @ M.Svenson

Japp, det verkar stämma att det är Daglösen!! Mange takk for det!!

// Danne J

3-cylindrigt från BJ

av GGranath, Thursday, February 09, 2023, 12:03 (435 dagar sedan) @ Danne J

Man ser på de två bilderna att loken hade antingen moderna hylsbuffertar eller, i min mening "anorektiska", spindelbuffertar. Var spindelbuffertar något typiskt svenskt? Tror mig inte ha sett sådana vare sig i Odense eller York.

3-cylindrigt från BJ

av Richard Loe, Thursday, February 09, 2023, 20:28 (435 dagar sedan) @ GGranath

Man ser på de två bilderna att loken hade antingen moderna hylsbuffertar eller, i min mening "anorektiska", spindelbuffertar. Var spindelbuffertar något typiskt svenskt? Tror mig inte ha sett sådana vare sig i Odense eller York.

Jag har för mig att spindelbuffertar (rod buffers som dom kallas på engelska) tillkom i Tyskland, britterna använde hylsbuffertar (ibland kallad plunger buffers) från ungefär 1830 framåt.

3-cylindrigt från BJ

av Hans Larsson, Thursday, February 09, 2023, 22:48 (435 dagar sedan) @ Richard Loe

Hylsbufferten benämndes väl av SJ som 1927 års modell, vilket kan vara en antydan om när den introducerades.
Spindelbufferten kallades väl, analogt med ovan, 1898 års modell.
Före 1898 års modell fanns en buffert (m/1874) som åtminstone utvändigt såg ut som en hylsbuffert.