StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Sunday, February 12, 2023, 16:37 (432 dagar sedan)

Här är några bilder från en tur med StLyJ (senare AGJ) och gissningsvis även SkLJ (annat namn då?) 1969-10-25 på fd VGJ och rest av Timmersdalabanan. Bildtext under bilder, egna bilder. Kanske någon kan platsbestämma bilder där jag saknar uppgift om fotoplats.

[image]
En delförstorad bild, därav kvaliteten. Osäker på var bilden kan vara tagen. Sjövik?


[image]
Utsikt från sista vagnen.


[image]
Okänd fotoplats.


[image]
Troligen samma plats som förra bilden.


[image]
Ostpilen i Skara. Är det samma lok som var kopplat till 31:an på föregående bilder? I så fall har ju loket vänts? Är inte heller säker på om det är samma dag som föregående bilder.


[image]
Skara.

[image]
Vid ostmässan utmed kvarvarande del av Timmerdalabanan. Verkar som detta spår finns kvar ännu.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Sunday, February 12, 2023, 20:28 (432 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
En delförstorad bild, därav kvaliteten. Osäker på var bilden kan vara tagen. Sjövik?

Gissar Nossebro. Godsmagasinet till vänster, korsning med Södra Vägen, kyrkan på kullen och Necks Verkstäder till höger


[image]
Utsikt från sista vagnen.

Kan vara vid Ubby, strax före Borg hpl på väg söderut, nedlagd året innan då Margareta avslutade realskolan, utsikt uppåt Gendalenrakan.
Kan också vara längre upp på rakan, vid Gendalen. Om så är, är nästa två bilder från Gendalen, kommer inte på någon annan så enslig plats med liten perrong.

[image]
Okänd fotoplats.


[image]
Troligen samma plats som förra bilden.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Richard Loe, Sunday, February 12, 2023, 21:55 (432 dagar sedan) @ PeO

[image]
Utsikt från sista vagnen.

Kan vara vid Ubby, strax före Borg hpl på väg söderut, nedlagd året innan då Margareta avslutade realskolan, utsikt uppåt Gendalenrakan.

Detta är väl rakan norr om Tumleberg, med kraftledningen som korsade banan strax norr om Enekulla gård?

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Sunday, February 12, 2023, 22:55 (432 dagar sedan) @ Richard Loe

Du har nog rätt. kraftledningen stämmer inte med Gendalen, där finns ingen 130 kV.
Vägvarningen måste då vara för vägen från Arentorp, vid Hpl S Kedum, orienteringsmärket för Tumleberg. Jag hade fundering på Tumleberg på de andra bilderna också, men tycker inte det stämmer med bilden med loket, men är det samma plats?
55 år har gått, sedan jag åkte där dagligdags.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Monday, February 13, 2023, 18:54 (431 dagar sedan) @ PeO

Jag skannade bilderna för något år sedan och gjorde därför just nu en extra kontroll av att diabilderna satt i rätt ordning. Då hittade jag en textlapp (som jag glömt fanns) som visade att den första bilden mycket riktigt är Nossebro som PeO skrev. De båda stationsbilderna med de båda loken är Kålltorp enligt dessa anteckningar.

Vad gäller linjebilden, som då måste vara någonstans mellan Nossebro och Kålltorp, får jag inte riktigt ihop det med bergknallen om det skulle vara NO Tumleberg, när jag ser på SGU:s Jordartskarta. Ett annat tänkbart läge skulle kunna vara strax SV Kålltorp, vid Karstorp. Den ekonomiska kartan visar dock en helt annan riktning på kraftledningarna än det som visas på jordartkartan. Men det kan ju ha hänt en del på 50 år. Har heller ingen aning om det är 130 kV-ledningar eller vad det kan vara som visas på ekonomiska kartan. Vad tror ni om detta, kan det vara Karstorp istället (dvs ca km 119), med blick mot Budatorp hållplats?

Jag beskar (tyvärr) bilden något vid första presentationen. Här är den i full storlek:

[image]

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Richard Loe, Monday, February 13, 2023, 19:16 (431 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag skannade bilderna för något år sedan och gjorde därför just nu en extra kontroll av att diabilderna satt i rätt ordning. Då hittade jag en textlapp (som jag glömt fanns) som visade att den första bilden mycket riktigt är Nossebro som PeO skrev. De båda stationsbilderna med de båda loken är Kålltorp enligt dessa anteckningar.

Vad gäller linjebilden, som då måste vara någonstans mellan Nossebro och Kålltorp, får jag inte riktigt ihop det med bergknallen om det skulle vara NO Tumleberg, när jag ser på SGU:s Jordartskarta. Ett annat tänkbart läge skulle kunna vara strax SV Kålltorp, vid Karstorp. Den ekonomiska kartan visar dock en helt annan riktning på kraftledningarna än det som visas på jordartkartan. Men det kan ju ha hänt en del på 50 år. Har heller ingen aning om det är 130 kV-ledningar eller vad det kan vara som visas på ekonomiska kartan. Vad tror ni om detta, kan det vara Karstorp istället (dvs ca km 119), med blick mot Budatorp hållplats?

Jag beskar (tyvärr) bilden något vid första presentationen. Här är den i full storlek:

[image]

Jag visade bilden igår kväll för min mamma, och hennes omedelbar kommentar var att tåget var på väg norrut och att bilden är tagen söderut mot Tumleberg. När jag frågade varför så sa hon att kraftledningsstolpen för högspänningen (som hon brukar säga, dvs 130kV eller högre) står på fel sida för att tåget ska vara på väg söderut. Om morsan har rätt så är vägmärket den som gäller för vägen mellan Olofslund och Enekulla.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Monday, February 13, 2023, 19:56 (431 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag viker mig direkt för din mor.
På kartan ser vi kraftledningsgatan nästan horisontellt under "Motoristen"
https://www.google.com/maps/place/534+94+Tumleberg/@58.2355982,12.8752654,7279m/data=!3... Klicka på "lager"
120-graders Infartskurvan till Vara under spannmålsmagasinet, därifrån kan man delvis skönja banvallen raka spåret ner till Tumleberg nere till vänster.
Stenarna kan vara de strax söder om hållplatsen S Kedum, vid vägen mellan Kedum och Varavägen från Essunga, inte Varavägen från Arentorp.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Monday, February 13, 2023, 22:24 (431 dagar sedan) @ PeO

Är det vid Kedums hållplats du menar? Jag har ändå svårt att se både på Googles gatubilder och jordartskartan den bergskärning man ser på min bild eller känna igen landskapsbilden. Men kanske vi menar lite olika ställen. Se jordartskartan under namnet "Korsmaden", man har markerat två hällar som kan anas på gatubilden närmare bäcken. I övrigt inget berg i VGJ-linjen.

[image]
Kedums fd hållplats
[image]
Berghällar i åkern?
[image]
SGU:s jordartskarta

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Richard Loe, Tuesday, February 14, 2023, 19:39 (430 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Är det vid Kedums hållplats du menar? Jag har ändå svårt att se både på Googles gatubilder och jordartskartan den bergskärning man ser på min bild eller känna igen landskapsbilden. Men kanske vi menar lite olika ställen. Se jordartskartan under namnet "Korsmaden", man har markerat två hällar som kan anas på gatubilden närmare bäcken. I övrigt inget berg i VGJ-linjen.

[image]
Kedums fd hållplats
[image]
Berghällar i åkern?
[image]
SGU:s jordartskarta

Nu är det närmare 54 år sedan jag sist åkte den banan, och då var jag väldigt liten så minnet sviker. Men, min mormor hade kusiner som ägde en av gårdarna inte långt från Kedums hållplats och det var dom vi (jag och min mamma) åkte tåg på VGJ för att besöka. Jag tror inte bilden är tagen så långt norr om kraftledningen som Kedum, jag tror bilden är tagen ungefär vid södra kanten av skogsdungen som ligger väster om Stenbacken, vid den röda pricken på bilden nedan.

[image]

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Tuesday, February 14, 2023, 22:22 (430 dagar sedan) @ Richard Loe

Men inte heller där finns berg i dagen (röda markeringar) enligt jordartskartan, se klipp nedan:

[image]

[image]
Landskapet ser dessutom mycket plattare ut än på min bild, även sett från SV.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Richard Loe, Wednesday, February 15, 2023, 18:17 (429 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Till att börja med så är all berg i dager på din karta dold i de olika skogspartierna som syns på flygbilden jag lade upp. Jag har markerat med en grön prick på din jordbrukskarta samma plats som den röda pricken på min bild, där jag tror bilden är tagen.

[image]

[image]

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Wednesday, February 15, 2023, 19:31 (429 dagar sedan) @ Richard Loe

Det som talar för läget mellan Tumleberg och Kedum som du hävdar är ju onekligen dubbelstolparna för kraftledningen. Men om man ser till vänster om spåret på min bild (till höger i spårets längdmätning) finner man ett höjdparti med ett hus på. Det stämmer ju inte alls med vyn från Googles Street View från den korsande grusvägen i söder. Där finns bara en plan åker. Och jorden ska utgöras av flygsand, verkar ju underligt om SGU skulle missa i sin kartering om det fanns en bergskärning för banan. Det skulle i så fall vara om berget innan banan fanns var täckt av flygsand.

Jag hade en teori om att bilden kunde komma från området mellan Öttum och Budatorp, ca km 116+400 (vid Kavlatorp). Det finns en korsande kraftledning, dock finns inga dubbelstolpar, möjligen spår i åkern av tidigare stolpar. Jag är dock långt ifrån säker.

[image]

Men vi löser nog inte detta med någon säkerhet nu. Kanske tar en promenad vid flygsandområdet när det blir vår, du kanske har rätt. Tack för inspelen från dig och PeO, kul att försöka rekonstruera händelser för över 50 år sedan:-).

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Wednesday, February 22, 2023, 19:43 (422 dagar sedan) @ Richard Loe

Från den punkten såg det ut såhär igår.
[image]
40kV-ledningen som svänger av och följer banans sträckning har kommit till efter spårets rivning.
Jag tittade även från andra hållet, c:a 1 km från Tumleberg, vid röda ringen på topografiska kjartan från 1968.[image]
Under risbusken till höger är en liten bergknalle.
[image]
gå tjugo meter framåt.
[image]

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Friday, February 24, 2023, 11:21 (420 dagar sedan) @ PeO

Vad bra att du varit ute i fält! Men jag kanske inte förstår säkert hur bilderna är tagna. Är den första bilden i SV-riktning från den punkt som Richard menar är fotoplatsen? Om vi lägger den bilden och min bild från 1969 intill varandra:
[image]
[image]
Dubbelstolpen för kraftledningen känns delvis igen men hade ytterligare en ledningsnivå 1969 verkar det som. Stolparna står också betydligt närmare spåret på bilden idag än på den från 1969. Men framförallt landskapet på bildens vänstra sida skiljer sig helt mellan de två bilderna. År 1969 var landskapet kuperat med ett par hus, idag bara platt åker. På bildens högra sida anas dessutom på min bild ett höjdparti, på din bild verkar det saknas. Jag får inte ihop det men kanske jag missuppfattar fotoplatserna.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Friday, February 24, 2023, 13:26 (420 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Den bilden är tagen på den plats som Richard markerade, mot sydväst.
130-kV-ledningen har byggts om någon gång under tiden, på de nya stolparna är det mindre avstaånd från tvärliggaren upp till skyddsledningarna. Jag antar att detta gjordes i samband med att 40kV-ledningen byggdes, men minns inte om detta kan varit 15 eller 35 år sedan. Detta torde gjorts innan 130-kV från Trollhättan till Anten försvann och matningen till Bjärke flyttades från Anten till Skaraborg. Jag får heller inte ihop det med den platsen.
Större chans med Richards ursprungliga förslag, vid kanten av dungen lite norr om Tumleberg.

[image]
[image]

Dungen till vänster har vuxit upp under 50 år, liksom buskaget på bergknallen, 130-kV-ledningen har fått nya stolpar och 40-kV-ledningen har tillkommit. Det röda gårdssågverket på höger sida tror jag tillkom under 70- eller 80-talet, jag minns att jag reagerade på det som nytt, en gång jag körde förbi.
Det vore intressant att jämföra även med din föreslagna plats, men när jag kom såpass långt norrut hade det mörknat helt och jag har ingen lokalkännedom där.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Anders Hallingberg, Friday, February 24, 2023, 16:51 (420 dagar sedan) @ PeO

Ja med den bilden från nutid så stämmer ju terrängformationen till höger i bilderna överens. Och det är väl troligt att dubbelstolparna bytts ut under drygt 50 år. På vänster sida är det svårare att se någon likhet, hustaket som syns på bilden från 1969 kan i och för sig döljas av dungen eller så är huset borta, syns inget för mig på flygbilder heller. Och jordartskartan stämmer ju inte heller. Men kanske ändå att det är rätt plats, mycket kan förändras på ett halvsekel.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Ola Almquist, Monday, February 13, 2023, 15:42 (431 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Här är några bilder från en tur med StLyJ (senare AGJ) och gissningsvis även SkLJ (annat namn då?) 1969-10-25 på fd VGJ och rest av Timmersdalabanan. Bildtext under bilder, egna bilder. Kanske någon kan platsbestämma bilder där jag saknar uppgift om fotoplats.

Jag har kollat i Jernvegsnytt 7/69 och Ånghwisslan 282. Några aktiva i Föreningen 29:an visade sina samlingar men det är oklart om det var för allmänheten. Troligen bara för StLyJ:are.


[image]
Ostpilen i Skara. Är det samma lok som var kopplat till 31:an på föregående bilder? I så fall har ju loket vänts? Är inte heller säker på om det är samma dag som föregående bilder.

Ja S9p 3026 vändes direkt vid ankomsten till Skara klockan 11.30 och den första Ostpilen avgick klockan 12.30.
VGJ 31 + Os + VGJ Gmf 1489 + SJ BDFo10p 691 uppställdes feamför stationshuset.

Ostpilen gick även följande dag och man var åter i Sjövik vid 23-tiden.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Sven-Erik B, Tuesday, February 14, 2023, 10:19 (430 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hemresorna brukade ske på kvällstid. Vi som arbetade med tåget fick
plocka till oss stora mängder ost-tärningar. Det var en njutning
att i kvällsmörkret åka i lokhytten. Samt då och då plocka upp
lite cheddar, herrgård mm.

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Stefan Skoglund, Tuesday, February 14, 2023, 13:08 (430 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Den där sista körningen - vilka var det som satt i sista vagnen och svor på att inte åka igen ?

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av tobbe, Tuesday, February 14, 2023, 10:30 (430 dagar sedan) @ Ola Almquist

SRJmf (Lennakatten) har ju under 1970-talet bidragit till Ostpilen med N6p 3163 (f.d. NÖJ 16)vid ett eller par tillfällen och efter detta erhöll smeknamnet "Osten" som snart åter är på banan efter en genomgripande revision. Har för mig att detta berodde på att Sklj inte hade nåt lok driftsdugligt vid den tiden. AGJ körde väl också där vid ett par tillfällen. Rätt eller fel?
tobbe

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av Leif B, Tuesday, February 14, 2023, 14:01 (430 dagar sedan) @ tobbe

SRJmf (Lennakatten) har ju under 1970-talet bidragit till Ostpilen med N6p 3163 (f.d. NÖJ 16)vid ett eller par tillfällen och efter detta erhöll smeknamnet "Osten" som snart åter är på banan efter en genomgripande revision. Har för mig att detta berodde på att Sklj inte hade nåt lok driftsdugligt vid den tiden. AGJ körde väl också där vid ett par tillfällen. Rätt eller fel?
tobbe

Att StLyJ (blivande AGJ) körde 1969 framgår inte minst av bilderna i trådstarten. Året efter bröts spårförbindelsen mellan AGJ och Skara, då tog Föreningen 29:an (blivande SkLJ) över. Som du skriver bidrog SRJmf (blivande ULJ) med loket NÖJ 16 de första åren, tills 29:an hunnit renovera VGJ 29. Att StLyJ körde åren 1965-69 framgår här.

Ostpilen, Skara

av Granis, Tuesday, February 14, 2023, 14:24 (430 dagar sedan) @ Leif B

Som du skriver bidrog SRJmf (blivande ULJ) med loket NÖJ 16 de första åren, tills 29:an hunnit renovera VGJ 29

SRJmf körde nog "Ostpilen" i Skara bara ett år; 1970, med "Marma- Långrör 5" (som loket fortfarande var märkt). Var VGJ 29 driftsklar 1971 då i så fall?

/ L G

Ostexpressen, Skara

av Markus Frisén, Wednesday, February 15, 2023, 11:04 (429 dagar sedan) @ Granis

Jajamensan. (Men för ordningens skull, från 1970 var det Ostexpressen som gällde.) Mellan 1971 och 94 rullade 29an i ostexpressen vartenda år utom 1989 då hon var i Örebro på revision.

Ostexpressen, Skara

av Leif B, Wednesday, February 15, 2023, 11:17 (429 dagar sedan) @ Markus Frisén

Jajamensan. (Men för ordningens skull, från 1970 var det Ostexpressen som gällde.) Mellan 1971 och 94 rullade 29an i ostexpressen vartenda år utom 1989 då hon var i Örebro på revision.

Men då blir man ju nyfiken,: vilket lok användes 1989 och 1995?

Ostexpressen, Skara

av Markus Frisén, Wednesday, February 15, 2023, 11:54 (429 dagar sedan) @ Leif B

1989 användes Z4p 399 och tror jag 314.

1995 fick en nyrevisionerad VGJ 4 äran att dra tågen. (Med viss reservation, jag ska söka i böckerna efter lunch.)

Ostexpressen, Skara

av CMA67, Wednesday, February 15, 2023, 19:33 (429 dagar sedan) @ Markus Frisén

1989 användes Z4p 314 o 331 1995 användes VGJ 29 och 1998 VGJ 4 //Björn

Ostexpressen, Skara

av Markus Frisén, Wednesday, February 15, 2023, 23:07 (429 dagar sedan) @ CMA67

Inte många rätt jag hade där... jaja, då ska jag väl komma ihåg det i fortsättningen.

Ostpilen, Skara. Lok 1965-68?

av Leif B, Thursday, February 23, 2023, 22:33 (421 dagar sedan) @ CMA67

1989 användes Z4p 314 o 331 1995 användes VGJ 29 och 1998 VGJ 4 //Björn

Tack till Markus och Björn!

En nyfiken följdfråga blir då vila lok StLyJ (blivande AGJ) använde åren 1965-68?

Som framgår av bilderna i trådstarten var det SJ 3026 som användes 1969 men det kom till StLyJ först 1968:
https://www.agj.net/fordonen/anglok/#agjlok3

StLyJ:s första ånglok var BLJ 6 som köptes 1966, så åtminstone första året bör man lånat lok från SJ. Eller rälsbussar?
https://www.agj.net/fordonen/anglok/#agjlok6

Ostpilen, Skara. Lok 1965-68?

av Ola Almquist, Friday, February 24, 2023, 00:06 (421 dagar sedan) @ Leif B

1989 användes Z4p 314 o 331 1995 användes VGJ 29 och 1998 VGJ 4 //Björn


Tack till Markus och Björn!

En nyfiken följdfråga blir då vila lok StLyJ (blivande AGJ) använde åren 1965-68?

Som framgår av bilderna i trådstarten var det SJ 3026 som användes 1969 men det kom till StLyJ först 1968:
https://www.agj.net/fordonen/anglok/#agjlok3

StLyJ:s första ånglok var BLJ 6 som köptes 1966, så åtminstone första året bör man lånat lok från SJ. Eller rälsbussar?
https://www.agj.net/fordonen/anglok/#agjlok6

Nej, BLJ 6 kom till StLyJ redan 1965. Jag är nästan säker på att det användes vid samtliga tillfällen 1965 - 1968.

Bilder från Västergötlands museum 1965 - 1966.

En biljett från 1965 finns på denna sida.

Ostpilen, Skara

av tobbe, Saturday, February 18, 2023, 22:09 (426 dagar sedan) @ Granis

Så var det Granis. Inom föreningen fick ju loket smeknamnet "Varma Ångrör" så länge loket behöll denna märkning av medlemmar inom SRJmf.
tobbe

StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder

av PeO, Wednesday, February 22, 2023, 19:47 (422 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Nossebro ser ut så här idag. jag står lite längre fram, det står en väntkur i vägen annars. Egentligen bara kyrkan som finns kvar av landmärkena.[image]