Senaste nytt från TJF/FAS - (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Monday, February 13, 2023, 16:51 (431 dagar sedan)

Hej!

Senaste nytt från TJF/FAS finns på nedanstående länk. Fortsatta arbeten kring Hultsfred och med olika fordon i Västerviks verkstad.

Senaste nytt!

Mvh

//Fredrik, TJF

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Anders_W, Monday, February 13, 2023, 19:59 (431 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Cst-ställverk för Hultsfred? Känns som overkill.

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Fredrik Lundström, Monday, February 13, 2023, 20:46 (431 dagar sedan) @ Anders_W

Cst-ställverk för Hultsfred? Känns som overkill.

Jag tänker att vill signalgänget bygga ett sådant så får de väl göra det. Själv tycker jag det är riktig ballt! :-)

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Hugo K, Tuesday, February 14, 2023, 09:26 (430 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Cst-ställverk för Hultsfred? Känns som overkill.


Jag tänker att vill signalgänget bygga ett sådant så får de väl göra det. Själv tycker jag det är riktig ballt! :-)

Jag vill hävda att hela museitågsbranschen går ut på att göra saker "bara för att man kan". Det hade ju säkert funkat med ett enkelt K-lås för en infartssignal, men du får ju erkänna att ett cst-ställverk smäller lite högre ;-)

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Micke Carlsson, Tuesday, February 14, 2023, 12:08 (430 dagar sedan) @ Hugo K

Det är där någonstans hålögda stofiler med mögel i kepsen kryper fram ur arbetsgravar och mötesrum, väsandes "Skulle du bevara nånting sa du eller bygger du en modelljärnväg i skala 1:1?"

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Överkörmästaren, Wednesday, February 15, 2023, 08:36 (429 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är där någonstans hålögda stofiler med mögel i kepsen kryper fram ur arbetsgravar och mötesrum, väsandes "Skulle du bevara nånting sa du eller bygger du en modelljärnväg i skala 1:1?"

Nja men kanske 1:1,6 ;-)

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Micke Carlsson, Wednesday, February 15, 2023, 08:43 (429 dagar sedan) @ Överkörmästaren

:-) Vi börjar dagen med smalspårshån, det känns ok på något vis

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Stefan Skoglund, Tuesday, February 14, 2023, 13:17 (430 dagar sedan) @ Anders_W

Det finns en liten diskussion i tele-/signal-gänget i Anten att bygga pupinisering och mekanisk telefonväxel.

Själv är jag lite sugen på en 59 i Dirhuvden.

Pupinanläggning vid AGJ (och ULJ) mm.

av Anders Järvenpää, Tuesday, February 14, 2023, 16:21 (430 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Vid både AGJ och ULJ finns pupinanläggningar i drift och som dessutom fungerar till full belåtenhet med förbättrad frekvensgång som leder till betydligt bättre hörbarhet.

Pupiniseringen vid AGJ datorsimulerades före utförande. Resultatet av den utförda anläggningen uppfyllde förväntningarna som simuleringen gav upphov till.

Den elektromekaniska telefonväxeln med HDW-väljare för Anten existerar redan och väntar på att bli installerad.

AGJ och ULJ har även fungerande selektortelefonsystem typ ATA10. Vid ULJ är systemets trafikavvecklingsförmåga dessutom i stort sett helt utnyttjad under evenemangsdagar.

Stlv 59 vid Dirhuvden är en intressant tanke som är värd att utvecklas. Jag kan erbjuda reläbaserad fjb-utrustning typ JZA 11 för att fjärrstyra anläggningen från Anten.

Galna idéer är välkomna. Hurra för Cst-ställverket i Hultsfred och ett hattlyft åt alla som är delaktiga i projektet! :-)

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Stefan Skoglund, Tuesday, February 14, 2023, 13:19 (430 dagar sedan) @ Anders_W

Dessutom skulle en anläggning i Hultsfred på säg 20 års sist kunna vara den enda Cst.

Undras om någon försöker bygga en 85 för en museibana - men den hårdvaran är så jäkla sluten.

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Mattias Månsson, Saturday, February 18, 2023, 10:37 (426 dagar sedan) @ Anders_W

Cst-ställverk för Hultsfred? Känns som overkill.

Bangården är inte så stor, men driftplatsen är lång. Valet av Cst som förreglingsprincip är gjort utifrån att det ska finnas växlingsvägar mellan spår 5/6 i Hultsfred och dagens hållplats Hultsfreds hembygdspark (som blir hållställe).

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Ted S, Monday, February 13, 2023, 21:22 (431 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hatten av för ert idoga arbete!
En undran när det gäller signaler och vägskydd. Är banan redan, eller på väg att bli, en säkrare järnväg än under SJ-tiden?

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Granis, Tuesday, February 14, 2023, 12:35 (430 dagar sedan) @ Ted S

Rent generellt var det väl så att vägskyddens standard minskades när åtminstone persontrafiken upphörde på SJ´s banor. Framförallt då dom som enbart trafikerades med "vagnuttagningar". Bommar togs bort vid plankorsningar och man behöll enbart "ljud och ljus", sådana som haft det kunde klassas ned ytterligare =enbart kryssmärken o s v.

Men nu när (person)tågen rullar igen på banorna ökar föreningarna standarden igen. Av ren själbevarelsedrift inte minst. Plankorsningar är farliga både för resande på tågen som för korsande väg, cykel och gångtrafikanter. Inte minst på banor med (ur ett helårsperspektiv iallafall) mer eller mindre oregelbunden trafik. "Tågen går bara söndagar på sommaren", är det fortfarande några som tror. Om de ens funderar och tittar innan de ska över....

Därför har t ex SRJmf/ ULJ i decennier jobbat på att öka säkerheten genom att höja nivån på plankorsningsanläggningarna, och så även FAS/ TJF m fl föreställer jag mig.


/ L G

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 14, 2023, 13:39 (430 dagar sedan) @ Ted S

Hatten av för ert idoga arbete!
En undran när det gäller signaler och vägskydd. Är banan redan, eller på väg att bli, en säkrare järnväg än under SJ-tiden?

Det är nog svårt att mäta eller uppge något exakt om man ska jämföra med den reguljära trafiken som tog slut 1984 men det har i alla fall varit en medveten satsning från FAS sida att höja skyddet vid ett antal plankorsningar utefter banan.

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Farbror Mossa, Tuesday, February 14, 2023, 14:01 (430 dagar sedan) @ Ted S

Hatten av för ert idoga arbete!
En undran när det gäller signaler och vägskydd. Är banan redan, eller på väg att bli, en säkrare järnväg än under SJ-tiden?

Det måste väl bli en definitionsfråga vad som är säkrare.

Exempel:
Om det vid någon plankorsning är en exakt likadan vägskyddsanläggning som på SJ-tiden men det är dubbelt så mycket vägtrafik, är plankorsningen nu lika säker som då?

Det går att hitta många sätt att definiera "säkrare"!

Senaste nytt från TJF/FAS - Katrineforsare i container?

av K Lemming, Tuesday, February 14, 2023, 14:49 (430 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Är det en halv huv från Katrineforsaren som ligger i containern på sista bilden? Eller är det från en Z43?

Senaste nytt från TJF/FAS - Katrineforsare i container?

av Ola Almquist, Tuesday, February 14, 2023, 16:18 (430 dagar sedan) @ K Lemming

Är det en halv huv från Katrineforsaren som ligger i containern på sista bilden? Eller är det från en Z43?

Det är rester av Z43 446.

Senaste nytt från TJF/FAS - Katrineforsare i container?

av K Lemming, Wednesday, February 15, 2023, 19:54 (429 dagar sedan) @ Ola Almquist

Är det en halv huv från Katrineforsaren som ligger i containern på sista bilden? Eller är det från en Z43?


Det är rester av Z43 446.

Ok, har den använts till att plocka reservdelar från till Katrineforsaren?

Senaste nytt från TJF/FAS -

av Eje Larsson, Tuesday, February 14, 2023, 22:18 (430 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Man blir imponerad! Om jag hade hatt skulle jag lyfta på den!:-)