SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Friday, February 17, 2023, 09:13 (427 dagar sedan)

[image]

[image]

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Thomas Tell, Friday, February 17, 2023, 22:02 (426 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Tåg mot Hägernäs.


[image]

Tåg mot Näsbypark.
Lite ovanligt med "stor" och "liten" vagn i samma tåg. Xoa7p 55 och Xoa4p.
/tell

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av tobbe, Saturday, February 18, 2023, 22:02 (425 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är det inte en s.k."Djursholmsvagn" av typ Görlitz som går kopplad bakom Xoa7p-motorvagnen?
Var det inte en sådan som ULJ hyrde ut till McDonalds utanför Uppsala utefter "Lennakatten" som användes som partyvagn eller nåt liknande som kunde hyras för privata fester m.m. som sedan eldades upp av någon/några vandaler?? Minns att den stod på ett kort sidospår intill hamburgerrestaurangen unde ett antal år.
tobbe

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Björn Arvidsson, Saturday, February 18, 2023, 23:34 (425 dagar sedan) @ tobbe

Är det inte en s.k."Djursholmsvagn" av typ Görlitz som går kopplad bakom Xoa7p-motorvagnen?
Var det inte en sådan som ULJ hyrde ut till McDonalds utanför Uppsala utefter "Lennakatten" som användes som partyvagn eller nåt liknande som kunde hyras för privata fester m.m. som sedan eldades upp av någon/några vandaler?? Minns att den stod på ett kort sidospår intill hamburgerrestaurangen unde ett antal år.
tobbe

Var ingen sådan som hyrdes ut till McDonalds, och blev brandskadad där. Den vagnen finns i Faringe som förråd om jag förstått det rätt.

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Thomas Tell, Sunday, February 19, 2023, 00:14 (425 dagar sedan) @ tobbe

Är det inte en s.k."Djursholmsvagn" av typ Görlitz som går kopplad bakom Xoa7p-motorvagnen?

Nej det är en ASEA-vagn från 1936 eller 1939.
/tell

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av tobbe, Sunday, February 19, 2023, 22:48 (424 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för klargörande info, Thomas.
tobbe

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Johan M Vinberg, Tuesday, February 28, 2023, 19:11 (416 dagar sedan) @ tobbe

Lite tillrättaläggande:
Om jag nu minns rätt (Thomas T får korrigera i så fall) har inte Görlitz levererat personvagnar till SRJ, men däremot Bautzen (dock inte vagnen på bilden).
- Macdnaldsvagnen var/är en Bautzen som mycket riktigt eldades upp av vandaler. Den är inte förråd i Faringe utan står i väntan på skrot alt. totalrenovering. (Alltid svårt att skrota gamla trevliga järnvägsfordon även om de bara är vrak som just Macdonaldsvagnen).

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 01, 2023, 00:25 (415 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Lite tillrättaläggande:
Om jag nu minns rätt (Thomas T får korrigera i så fall) har inte Görlitz levererat personvagnar till SRJ, men däremot Bautzen (dock inte vagnen på bilden).
- Macdnaldsvagnen var/är en Bautzen som mycket riktigt eldades upp av vandaler. Den är inte förråd i Faringe utan står i väntan på skrot alt. totalrenovering. (Alltid svårt att skrota gamla trevliga järnvägsfordon även om de bara är vrak som just Macdonaldsvagnen).


Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.

Under betydligt senare tid, dvs från 1960-talet och fram till 1980-talet fanns det risk att förväxla Bautsen och Görlitz. Båda byggde nämligen personvagnar i stor omfattning till såväl DDR som till det övriga så kallade östblocket på normalspår. De byggde då vagnar efter samma utseende och baserade på samma ritningar. Vagnar byggda av Bautzen och Görlitz kunde alltså vara identiska.

Det finns faktiskt en koppling även till Sverige när det gäller de vagnar som Bautzen och Görlitz byggde under åren från 1960-talet och fram till 1980-talet. MITROPA körde nämligen in sina vagnar till Stockholm och en del av dessa var byggda av Bautzen medan andra av Görlitz.

Jag vet att jag med detta inlägg nu lämnade såväl Roslagsbanan som Stockholm Ö, men det var i alla fall relaterat till Bautzen och Görlitz :-)

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Ola Ahlström, Wednesday, March 01, 2023, 00:43 (415 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.

Jo en del faktiskt
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=200844
vilket faktiskt gör 19 smalspåriga Görlitzvagnar för 891 mm spårvidd.

Ola Ahlström
Malmö

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av John T, Wednesday, March 01, 2023, 00:52 (415 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.


Jo en del faktiskt
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=200844
vilket faktiskt gör 19 smalspåriga Görlitzvagnar för 891 mm spårvidd.

Ola Ahlström
Malmö

Nu kanske Niklas enbart tänkte på personvagnar, men även godsvagnar har levererats av Görlitz till svenskt smalspår.

Görlitz tillverkade smalspåriga godsvagnar åtminstone åt Ruda-Oskarshamns Järnväg. Några av dessa byggdes senare om till tankvagnar i SJ:s regi, varav t.ex. f.d. ROJ NNr 130 kom att bli SJ Qop 320982 när den byggdes om 1949 på Kalmar verkstad. Den hamnade senare på f.d. SRJ och finns på ULJ numera.
Anders Jansson skrev en artikel i Sidospår nr 2 2010 om de tre tankvagnarna.

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av Ola Almquist, Wednesday, March 01, 2023, 08:42 (415 dagar sedan) @ John T

Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.


Jo en del faktiskt
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=200844
vilket faktiskt gör 19 smalspåriga Görlitzvagnar för 891 mm spårvidd.

Ola Ahlström
Malmö


Nu kanske Niklas enbart tänkte på personvagnar, men även godsvagnar har levererats av Görlitz till svenskt smalspår.

Görlitz tillverkade smalspåriga godsvagnar åtminstone åt Ruda-Oskarshamns Järnväg. Några av dessa byggdes senare om till tankvagnar i SJ:s regi, varav t.ex. f.d. ROJ NNr 130 kom att bli SJ Qop 320982 när den byggdes om 1949 på Kalmar verkstad. Den hamnade senare på f.d. SRJ och finns på ULJ numera.
Anders Jansson skrev en artikel i Sidospår nr 2 2010 om de tre tankvagnarna.

Ja, han skrev om tre Q12p (litet skrivfel ovan) men det var bara två av dessa som hade Görlitzvagnar som ursprung. Görlitz tillverkade godsvagnar till fler banor, bl.a. DHJ och SÖJ. Leveransfoton finns här.

SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder

av John T, Wednesday, March 01, 2023, 13:18 (415 dagar sedan) @ Ola Almquist

Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.


Jo en del faktiskt
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=200844
vilket faktiskt gör 19 smalspåriga Görlitzvagnar för 891 mm spårvidd.

Ola Ahlström
Malmö


Nu kanske Niklas enbart tänkte på personvagnar, men även godsvagnar har levererats av Görlitz till svenskt smalspår.

Görlitz tillverkade smalspåriga godsvagnar åtminstone åt Ruda-Oskarshamns Järnväg. Några av dessa byggdes senare om till tankvagnar i SJ:s regi, varav t.ex. f.d. ROJ NNr 130 kom att bli SJ Qop 320982 när den byggdes om 1949 på Kalmar verkstad. Den hamnade senare på f.d. SRJ och finns på ULJ numera.
Anders Jansson skrev en artikel i Sidospår nr 2 2010 om de tre tankvagnarna.


Ja, han skrev om tre Q12p (litet skrivfel ovan) men det var bara två av dessa som hade Görlitzvagnar som ursprung. Görlitz tillverkade godsvagnar till fler banor, bl.a. DHJ och SÖJ. Leveransfoton finns här.

Givetvis handlar det om Q12p. Jag kan möjligen skylla på den sena timmen, men framförallt tack för korrigeringen och bra kompletteringar.