Ångloket KORSÅN i Ockelbo (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn Jansson, Saturday, February 18, 2023, 16:31 (427 dagar sedan)

[image]
[image]
Foto: Torbjörn Jansson

Ångloket KORSÅN som ursprungligen gick mellan Vintjärn och Åg inne i Dalaskogarna och sedemera vid Dannemora gruvor fick väl aldrig komma i närheten av det normalspåriga elektrifierade järnvägsnätet. Ett undantag var dock en oktoberdag 1969 när loket, nu i 891-Järnvägarnas Museisällskaps ägo, användes för en transport på DONJ, från Östbyberg till Jädraås. Transporten var en del i etableringen av det som blev museijärnvägen JTJ i Jädraås.
Utfart från DONJ Ockelbo mot Jädraås.

Ångloket KORSÅN i Ockelbo

av Granis, Saturday, February 18, 2023, 18:25 (426 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

[image]

[image]

Hade 891-JMS satsat på en bibehållen trafik österut, mot civilisationen i Ockelbo och (som nu kallas) Det Allmäna Järnvägsnätet och då blivit JOJ (typ), hade detta kunna vara en aktuell vision. Ja, förutom här aktuellt lok och SL-pendel. Nu blev det ju västerut och idyllerna Tallås och Svartbäcken (Nedre) i stället. Och att ens försöka komma hit (också) idag skulle ju förutom själva spårbygget fordra rivning mm av bebyggelse i och kring Wij bruk. Så det är gott som det är -vidare utbyggnad västerut mot ”riktiga” Svartbäcken är väl en fråga för sig s a s?

Hur som haver (på denna bild): BLJ 4 LÅNGSHYTTAN vid spår 10 på Uppsala resecentrum = ”Uppsala Östra” i maj 2017. Går det som kommun och Trafikverk önskar/ planerar kommer detta också att bli ”a scene of the past” om nåt decennium (ish) när ULJ återförvisats till Bergsbrunnaparken, där ”Lennakatten” också utgick från under bygget av nämnda resecentrum 2006-2011. Ja, eller första bygget då :-|


/ L G

Ångloket KORSÅN i Ockelbo

av Torbjörn Jansson, Saturday, February 18, 2023, 19:36 (426 dagar sedan) @ Granis

Hej Granis!
Kommentarer från en som var med då, ack ja. Det var på den tiden överhuvudtaget aldrig tal om sträckan Jädraås-Ockelbo, c:a 19 km, med Kopparfors försiktiga inställning till med de resurser föreningen hade på den tiden både avseende lok och vagnar. Man hade i princip bara Korsån i driftsdugligt skick. Föreningen fick initialt arrendera sträckan Jädraås-Tallås för den facila summan av 1 kr/år. Senare fick föreningen köpa bansträckan mellan Jädraås och Tallås och den dryga 1,5 km till där spåret slutade, i dag Svartbäcken Nedre. Lantmäterikostnaden översteg väsentligt köpeskillingen. Jag som dåvarande ordförande fick äran att underteckna köpeavtalet. Återigen med facit i handen så anser föreningen att den bana som man har i dag är fullt tillräcklig och inte alltför lång för otåliga barn...! Givetvis har det funnits och finns tankar på att åter komma till det "riktiga" Svartbäcken, ett stationshus som föreningen äger. Banvallen är i dag skogsbilväg och kan utan större ingrepp åter användas som järnväg. Skogsbolaget kan förmodligen släppa vägen om de får en lämplig ersättningsväg. Dock är det ändå en stor kostnad att återställa, ett klart bidragsprojekt. I sammanhanget kan nämnas att sträckan Jädraås-Ockelbo är ett antal i huvudsak tämligen tråkiga raksträckor genom skog.

JTJ; Ockelbo mm

av Granis, Saturday, February 18, 2023, 21:18 (426 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jag tror nog de flesta förstår och uppskattar hur JTJ blev. Och är. Och skulle resurser satsas på en utbyggnad till Svartbäcken ”central” måste det ge mervärde också. Och då inte bara för de tågt… järnvägsintresserade som skulle bli saliga av den fyra kilometer långa uppförsbacken till (i så fall) slutstationen. Som då i många fall skulle åka gratis på MRO-kort och därmed betala… lite för upplevelsen.

Förvisso skulle Svartbäcken då bli en ”riktig” station med genuina byggnader i likhet med Jädraås, Pallanite och Tallås och inte som i ”nedre”. Men skulle det i sig och automatiskt s a s öka reseupplevelsen och därmed intresset och inkomsterna för att motivera satsningen? Knappast. Möjligen om Skara sommarland eller/ och Ullared byggde filialer i Svartbäcken. Men det lär ju inte ske. Och i så fall skulle det hela bli än mindre genuint än dagens Svartbäcken nedre, dessutom.

Och österut stöter då en banutbyggnad på fler problem än ”bara” fler kilometrar att bygga. Bebyggelse i Wij bruk inte minst. Men i augusti 2011 fanns fortfarande stationshuset kvar där. Det brann väl ner/ revs kort (?) därefter sedan det varit tomt och till salu i några (?) år.


/ L G

[image]