GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Saturday, March 04, 2023, 10:40 (417 dagar sedan)

I Hesselby renoveras f n Mönsteråsbanans gamla motorvagn XC 10 till det skick den hade 1932, efter ombyggnaden från ångvagn till motorvagn. Arbetet med underredet och drivlinan närmar sig slutet och nu ligger fokus på träarbetet i korgen. Paneler med rötskador byts och mellanväggar inne i korgen återuppbyggs. Det största arbetet är dock att återskapa taken över förarhytten och den bakre plattformen. Bilder från februari.

[image][image][image][image]

Ante Svensson GHJ

GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår

av Ante Svensson II, Saturday, March 04, 2023, 11:38 (417 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Kan också tillägga att bilderna är tagna i vår nya vagnverkstad. Vi har en lokal med 3 x 24 spårmeter som är ljus och trevlig att vara i. På gång nu i vår är ett värmesystem med avfuktare som kommer att ge en behaglig arbetsmiljö året om. Redan nu är det dock bra att arbeta här. Som synes är det en rymlig lokal där flera fordon kan befinna sig under arbete samtidigt. Just nu står GJ C 42, C 44, MÅJ XC 10, Hilding Carlsson och SJ Bop 876 i verkstaden för olika typer av insatser. På 876 görs nu en ommålning invändigt, till SRJ:s 40-talsfärger. HC-bussen väntar på nya boggier och vidare arbeten på drivlina och korg. C 44 ska få nya fjädrar.

Ante

GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår

av Eje Larsson, Saturday, March 04, 2023, 21:42 (417 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Ska bli intressant att se det i verkligheten.

GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår

av Niklas Bygdestam, Sunday, March 05, 2023, 01:31 (417 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Att man håller på att bygga en Hilding tycker jag är helt otroligt!

GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår

av Lennart Fransson, Sunday, March 05, 2023, 08:20 (416 dagar sedan) @ Ante Svensson II

I Hesselby renoveras f n Mönsteråsbanans gamla motorvagn XC 10 till det skick den hade 1932, efter ombyggnaden från ångvagn till motorvagn. Arbetet med underredet och drivlinan närmar sig slutet och nu ligger fokus på träarbetet i korgen. Paneler med rötskador byts och mellanväggar inne i korgen återuppbyggs. Det största arbetet är dock att återskapa taken över förarhytten och den bakre plattformen. Bilder från februari.

[image][image][image][image]

Ante Svensson GHJ

Imponerande arbete ni lägger ned på vad som för 9 år sedan var ett uttjänt uthus i Småland. Jag tror jag måste göra ett besök snart.

//Lennart

GHJ: Bygge av plattformstak på MÅJ XC 10 pågår

av ak44, Sunday, March 05, 2023, 17:00 (416 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Gör som jag. Jag har tänkt mig en "intern" tävling om vilket ekipage som först kommer i drift, MÅJ XC 10, Hilding Carlssonrälsbussen eller ångloket Dalhem. För att alla tre skall ha en rimlig chans ger jag ett månatligt bidrag till dom tre tävlande. Kanske inga skrytsamma summor, men jag har hållit på ett par år.