VGJ Bo 1000 (Fordon: vagnar)

av Helén Marklund, Saturday, March 04, 2023, 16:24 (413 dagar sedan)

Bildtext till fotot nedan:
1919. Varnhem station. Västergötland-Göteborgs Järnväg, VGJ ånglok 22 (tidigare MKJ 6), VGJ B0 1000 och VGJ styrelse. Från vänster: Ingenjör Herman Antenor Nydqvist (1862–1922) med sin fru Emma, fru Nyström med överlöjtnant John Nyström trafikchef och VD för VGJ i Göteborg (som samma år skulle skriva under kartförslaget för utvidgning av Svaneberg station) samt direktör Ljungman (NOHAB) med fru. Vid vagnen C H Andersén (NOHAB), kusin till Nydqvist. JvmKBFF00006 på digitaltmuseum.se. Fotograf: Antenor Karl Helmer Nydqvist (1893–1973).

Är vagnen äldre än VGJ och ombyggd, tror ni?

[image]

VGJ Bo 1000

av Torbjörn Jansson, Saturday, March 04, 2023, 17:54 (413 dagar sedan) @ Helén Marklund

Noteras kan att loket finns bevarat i driftdugligt skick vid Jädraås-Tallås Järnväg men det är väl allom bekant.... ;-)!

VGJ Bo 1000

av Helén Marklund, Sunday, March 05, 2023, 18:16 (411 dagar sedan) @ Helén Marklund

[image]

Här syns personvagnen VGJ Bo 1000. Någon som vet dess historia?

VGJ Bo 1000

av Kjell Friberg, Sunday, March 05, 2023, 19:38 (411 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jag har tyvärr vissa luckor i min VGJ-lista.
Nedan mina ofullständga uppgifter angående VGJ 1000. Inget finns om litttera B0 och övertagandet av SJ saknar tidsangivelse. K betyder Kockums. Detta kan vara något att börja med.


VGJ 1000 BC0 K 1899
C0 1937
SJ 756 C0p
B0p 1956
1960 Skrotad

VGJ Bo 1000

av Helén Marklund, Monday, March 06, 2023, 08:53 (411 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack! Vad är skillnaden mellan Bo och BC0?

VGJ Bo 1000

av Leif B, Monday, March 06, 2023, 09:40 (411 dagar sedan) @ Helén Marklund

Tack! Vad är skillnaden mellan Bo och BC0?

B = 2 klass
C = 3 klass
o/0 = "bogginolla", visar att vagnen är en boggivagn. Det är delade meningar om hur "nollan" ska skrivas, så här menas samma sak. Jag föredrar att skriva "o", så jag använder det nedan. (Du kan hitta långa diskussioner på forumet om vad som egentligen är korrekt skrivsätt för "bogginollan" men det tillför nog inget just nu för den här vagnens öden.)

[image]

När det gäller den här vagnen så syns det att vagnen ursprungligen är byggd som BCo. Det ser man på att fönsteravståndet är större i ena vagnsänden p.g.a. att 2 klass-kupéerna var rymligare än 3 kl dito. Den här vagnen hade uppenbarligen två 2 klass-kupéer i hitre änden och 3 klass i resten.

Av Kjells uppgifter framgår att hela vagnen ombyggdes eller bara nedklassades till 3 klass 1937 i hela vagnen, därav Co. När SJ tog över lade de till "p" för spårvidd 891 mm, d v s Cop. VGJ liksom andra banor som bara hade en spårvidd brydde sig inte om att använda "p".

År 1956 försvann 3 klass i hela Europa varför vagnen omlittrerades från Cop till Bop utan att vagnen i sig ändrades på något sätt (förutom märkning).

VGJ Bo 1000

av Anders Sandgren, Monday, March 06, 2023, 10:46 (411 dagar sedan) @ Leif B

[image]
Men på denna bild verkar det stå Bo på ramen. Eller är det något annat.
Kan det vara så att VGJ klassade upp vagnen från BCo till Bo genom att byta sofforna i 3 klass till stoppade (även om det borde blivit litet trängre i den nya 2kl-delen.
Sedan klassades den ner till Co 1937.

VGJ Bo 1000

av Ola Almquist, Monday, March 06, 2023, 16:09 (411 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Men på denna bild verkar det stå Bo på ramen. Eller är det något annat.
Kan det vara så att VGJ klassade upp vagnen från BCo till Bo genom att byta sofforna i 3 klass till stoppade (även om det borde blivit litet trängre i den nya 2kl-delen.
Sedan klassades den ner till Co 1937.

Enligt Stig Lundin var 1000 BCo 1914.

För övrigt kommer väl Olssons till dessa vagnar inom inte allt för lång tid.

VGJ Bo 1000

av Leif B, Monday, March 06, 2023, 13:18 (411 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har tyvärr vissa luckor i min VGJ-lista.
Nedan mina ofullständga uppgifter angående VGJ 1000. Inget finns om litttera B0 och övertagandet av SJ saknar tidsangivelse. K betyder Kockums. Detta kan vara något att börja med.


VGJ 1000 BC0 K 1899
C0 1937
SJ 756 C0p
B0p 1956
1960 Skrotad

VGJ förstatligades 1 juli 1948.

VGJ Bo 1000

av Ola Ahlström, Monday, March 06, 2023, 15:45 (411 dagar sedan) @ Leif B

I en artikel av Anders Jansson i Järnvägsnytt från förra seklet finns en del information att hämta;

"Vid sidan av nyanskaffningarna gjordes en omfattande upprustning och ombyggnad av de äldre boggiepersonvagnarna. Denna inleddes 1935 med att Co4 1004-1005, tillverkade 1895, fick korgen breddad och nytt välvt tak i stället för det gamla lanternintaket. Även inredningen rustades upp med nya klädda bänkar och trevligare interiör varvid platsantalet ökades från 48 till 62 som en följd av den ökade vagnsbredden. På Co4 1021-1022, tillverkade 1901, gjordes motsvarande ombyggnad år 1936 och året därpå ombyggdes Bo 1000, tillverkad 1899, till Co på liknande sätt men med endast 56 sittplatser. Under åren 1939-1941 var turen kommen till BCo 1001-1003 som ombyggdes till Co. Vid dessa ombyggnader gjordes mer genomgripande förändringar och såväl korg som underrede förlängdes för erhållande av större komfort i vagnarna. I övrigt tillgick ombyggnaden på samma sätt som tidigare."

Ola Ahlström
Malmö

VGJ Bo 1000

av Anders Sandgren, Monday, March 06, 2023, 17:12 (411 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I en artikel av Anders Jansson i Järnvägsnytt från förra seklet finns en del information att hämta;

"Vid sidan av nyanskaffningarna gjordes en omfattande upprustning och ombyggnad av de äldre boggiepersonvagnarna. Denna inleddes 1935 med att Co4 1004-1005, tillverkade 1895, fick korgen breddad och nytt välvt tak i stället för det gamla lanternintaket. Även inredningen rustades upp med nya klädda bänkar och trevligare interiör varvid platsantalet ökades från 48 till 62 som en följd av den ökade vagnsbredden. På Co4 1021-1022, tillverkade 1901, gjordes motsvarande ombyggnad år 1936 och året därpå ombyggdes Bo 1000, tillverkad 1899, till Co på liknande sätt men med endast 56 sittplatser. Under åren 1939-1941 var turen kommen till BCo 1001-1003 som ombyggdes till Co. Vid dessa ombyggnader gjordes mer genomgripande förändringar och såväl korg som underrede förlängdes för erhållande av större komfort i vagnarna. I övrigt tillgick ombyggnaden på samma sätt som tidigare."

Ola Ahlström
Malmö

M.a.o byggs den om någon gång mellan 1914 och 1919 till Bo. 1914 är den BCo enligt Stig Lundin och 1919 (fotot) är den Bo.