Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare? (Järnväg allmänt)

av BD, Saturday, March 04, 2023, 18:32 (390 dagar sedan)

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

Förmodligen var HNJ lok från Hanomag de sista normalspåriga lok som levererades med ledskenegnistsläckare.

Till sist visar jag en bild tagen juli 1924 som en gissningstävling. Vad ser vi?

[image]

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

av Anders Sandgren, Saturday, March 04, 2023, 20:23 (390 dagar sedan) @ BD

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

Förmodligen var HNJ lok från Hanomag de sista normalspåriga lok som levererades med ledskenegnistsläckare.

De tre första HNJ Mb/G12 42-44 (SJ E9) levererades med dylik 1931 medan de tre senare 45-47 levererades utan men fick det senare. Så Hanomagloken var inte de sista.


Till sist visar jag en bild tagen juli 1924 som en gissningstävling. Vad ser vi?

[image]

Högerkörda lok men var?

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

av HP, Saturday, March 04, 2023, 20:26 (390 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

Förmodligen var HNJ lok från Hanomag de sista normalspåriga lok som levererades med ledskenegnistsläckare.

De tre första HNJ Mb/G12 42-44 (SJ E9) levererades med dylik 1931 medan de tre senare 45-47 levererades utan men fick det senare. Så Hanomagloken var inte de sista.


Till sist visar jag en bild tagen juli 1924 som en gissningstävling. Vad ser vi?

[image]


Högerkörda lok men var?

Tyskland, tänker jag?/HP

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

av Anders Sandgren, Saturday, March 04, 2023, 20:51 (390 dagar sedan) @ HP

Sist levererade SJ-lok med ledskenegnistsläckare?

Förmodligen var HNJ lok från Hanomag de sista normalspåriga lok som levererades med ledskenegnistsläckare.

De tre första HNJ Mb/G12 42-44 (SJ E9) levererades med dylik 1931 medan de tre senare 45-47 levererades utan men fick det senare. Så Hanomagloken var inte de sista.


Till sist visar jag en bild tagen juli 1924 som en gissningstävling. Vad ser vi?

[image]


Högerkörda lok men var?


Tyskland, tänker jag?/HP

Ett fd S&NJ-lok i Baden eller Pfalz? Men ledskenegnistsläckare i Tyskland?

Spekulation

av BD, Saturday, March 04, 2023, 21:11 (390 dagar sedan) @ BD

[image]

Under första världskriget ska två KPEV litt G7-lok ha hyrts av GDG-banorna. Kan det vara så att det är ett av de loken vi ser?
Samt att loken vedeldats i Sverige och att de erhållit ledskenegnistsläckarskorstenar som fick följa med loken när de återsändes till Tyskland?

Drehscheibe

Spekulation

av HP, Saturday, March 04, 2023, 21:26 (390 dagar sedan) @ BD

[image]

Under första världskriget ska två KPEV litt G7-lok ha hyrts av GDG-banorna. Kan det vara så att det är ett av de loken vi ser?
Samt att loken vedeldats i Sverige och att de erhållit ledskenegnistsläckarskorstenar som fick följa med loken när de återsändes till Tyskland?

Drehscheibe

Fast loket bakom ser tyskt ut också. Och av en annan modell, tänker jag?/HP

Spekulation

av BD, Saturday, March 04, 2023, 21:31 (390 dagar sedan) @ HP

[image]

Under första världskriget ska två KPEV litt G7-lok ha hyrts av GDG-banorna. Kan det vara så att det är ett av de loken vi ser?
Samt att loken vedeldats i Sverige och att de erhållit ledskenegnistsläckarskorstenar som fick följa med loken när de återsändes till Tyskland?

Drehscheibe


Fast loket bakom ser tyskt ut också. Och av en annan modell, tänker jag?/HP

Jo, det ska vara en KPEV G10, DR/DB typ 57.

Spekulation

av LOK, Sunday, March 05, 2023, 12:56 (390 dagar sedan) @ BD

Vad jag kan se har loket fyra axlar, 57 hade väl fem axlar. Det skulle tyda på någon variant på 55, men strålkastare mm stämmer inte med de tyska loken. Och så turbingnistsläckaren. En sådan har jag aldrig sett på lok utanför Skandinavien (jo det fanns en rysk smalspårsmaskin som enligt bildtexten hade korsten av typ "Motal").

LOK

Spekulation

av Anders Sandgren, Sunday, March 05, 2023, 15:53 (390 dagar sedan) @ LOK

Det främre loket verkar vara en KPEV G7, vilka blev DR 55.
Lyktorna torde vara svenska och skorstenen likadant då loken torde varit vedeldade.
Lyktor och skorsten följde nog inte med tillbaka till Tyskland.
Även de fd S&NJ-loken blev DR 55, då som variant 55.70 men försvann snart. Men det är det inte på bilden, oaktat vad jag skrev tidigare.